Wednesday, April 13, 2011

Catatan Srikandi V




Catatan Srikandi V:Rahsia dari Kemboja






"Saya mengakui bahawa kamu,Malay...juga Indonesian dan orang-orang Filipina adalah antara pribumi atau penduduk terawal Asia Tenggara,begitu juga dengan kami orang Khmer,dan orang Mon"

Saya mengalihkan pandangan kepada Nari,rakan saya dari Kemboja.Ketika itu kami berada di dalam The Library of Congress,Amerika Syarikat.Saya masih teringat peristiwa itu.Ketika saya menulis artikel ini,saya sedang berada di sebuah madrasah di utara tanahair.Malam yang dingin disertai hujan rintik-rintik bagaikan menggamit kenangan indah di Amerika.Entah mengapa,malam ini amat menusuk perasaan saya.Sayup-sayup kedengaran suara gadis-gadis sunti menghafal AlQuran di dalam bilik asrama.Ada yang membaca kitab.Saya membuka tingkap kayu dan melemparkan pandangan ke luar.Suasana kampung di waktu malam amat menggamit perasaan misteri.Saya memandang sebuah bukit yang berbalam-balam di hujung kampung.Sayup-sayup sawah padi terbentang di sebelah kiri.Saya menopang dagu di atas lengan berdekatan tingkap.Angin malam begitu menggigit.Namun saya tahankan.Saya biarkan angin itu menjamah wajah saya.

"Mengapa kamu berkata begitu?Bukankah kamu dahulunya menafikan kata-kata saya dahulu?Kamu berkata Melayu tiada asal-usul,entah datang dari mana..," saya meletakkan buku yang masih terbuka di atas meja sambil tersenyum memandang Nari,gadis Khmer yang berambut panjang bagaikan apsara yang terukir di tembok Angkor Wat.

Nari tunduk memandang buku-buku yang berselerak di hadapannya.The Indianized States of Southeast Asia (Goerge Coedes),Recueil des Inscriptions du Siam: Inscriptions de Dvaravati, de Crivijaya et de Lavo (George Coedes),Deux Itineraires de Chine en Inde (Paul Pelliot) dan beberapa lagi buku-buku tebal kelihatan berada di hadapan Nari.Nari memandang tepat ke arah salah satu buku yang terbuka.Pada buku itu terdapat satu gambar sebuah kuil purba Khmer,Beng Mealea yang terletak 40 kilometer dari timur Angkor.


'Blind door',Beng Melea


"Sebelum ini saya hanya berpura-pura di hadapan kamu.Saya sebenarnya telah tahu hubungan orang Melayu dengan Khmer seawal zaman Funan namun saya tidak dapat menerima beberapa hakikat di sana yang menyebabkan saya tetap berdegil mempertahankan pendapat saya," Nari menjawab dengan nada serius.

"Hakikat apa?" saya bertanya.

Nari hanya tersenyum hambar sambil melihat gambar Beng Mealea.

Saya berbaring di atas katil.Saya memandang alang-alang.Saya masih terkenangkan perbualan saya dengan Nari.Entah mengapa,ketika saya cuba untuk melupakan Melayu dan sejarah gelapnya di sini,semakin banyak pula petunjuk dan bayangan-bayangan perasaan tentang apa yang sebenarnya berlaku beribu tahun dahulu di utara Malaysia sehingga ke Indochina.

Suara gadis membaca AlQuran masih sayup-sayup kedengaran.Saya tiba-tiba menitiskan air mata.Saya tidak mampu menahan hati yang resah gelisah di sini.Sudah beberapa kali saya histeria dan pengsan.Namun gadis-gadis madrasah di sini amat cekap menenteramkan diri saya.Kebanyakan dari mereka sebaya dengan saya.Namun mereka penuh dengan ilmu agama dan hafaz AlQuran.Alangkah baiknya jika saya menjadi seperti mereka.Tenang dan tenteram dengan AlQuran di dada-dada mereka.Tetapi di dada saya tiada AlQuran.Saya hanyalah seorang gadis yang miskin ilmu agama.Saya tiada apa-apa amal yang mampu dibanggakan di hadapan Tuhan.Mereka tidur dengan tenteram selepas menghafaz ayat-ayat suci.Tetapi saya saban malam diganggu bayangan puteri celaka yang menggamit-gamit tangannya.Apa lagi yang dimahunya?Saya benar-benar tidak faham.

"Hakikat bahawa Ibu kami bangsa Khmer,iaitu Mera ialah seorang puteri Malayu"

Saya memandang tepat ke arah Nari.Nari bersandar dan memeluk tubuh.Dia mengangguk perlahan sambil tersenyum.

"Adakah mereka tahu tentangnya?" saya masih memandang Nari.Saya seakan masih tidak percaya.

"Sebahagian dari mereka.Tetapi saya telah menemui beberapa perkara yang membuktikan hal ini.Saya cuba untuk bersikap nasionalis terhadap bangsa saya namun nama 'Malayu' itu sendiri banyak dikaitkan dalam riwayat-riwayat Khmer purba,akhirnya saya mengalah," Nari merenung ke arah foto Beng Mealea.





Darah Naga


"Apa perkara-perkara yang membuktikan tentang 'dakwaan baru' kamu itu," saya memancing.


The Library of Congress


 Nari tersenyum ke arah saya.Beberapa pelajar kelihatan sedang membelek-belek buku di rak buku.The Library of Congress adalah perpustakaan terbesar di dunia dari segi jumlah buku.Ia mengandungi 32 juta katalog buku dan 61 juta manuskrip.Sudah semestinya 'syurga' bagi ulat buku seperti saya.

"The King of Serpent," Nari menunjukkan ke arah sebuah manuskrip Khmer abad ke-16,yang memaparkan lakaran seekor naga dikelilingi air laut."Ia adalah Naga Laut Mohodhara dalam tradisi Khmer.Legenda mengatakan bahawa Mera,adalah anak kepada The King of Serpent,atau Naga King.Mera kemudiannya mengahwini Kaundinya atau Sri Kambu.Seperti yang anda tahu,nama 'Kh-mer' itu sendiri dipercayai kombinasi dua nama ini;Kambu dan Mera."

Saya tersenyum.Semua itu ada dalam kepala saya.Tetapi saya begitu teruja dengan manuskrip Khmer itu.

"Kaundinya dan Mera.Bagaimana dengan Cham?Kamu setuju pendapat saya tentang orang Cham yang juga mempunyai legenda puteri yang mengahwini Kaundinya?Malah mereka memahatnya di Mi Son iaitu tempat suci mereka pada masa silam," ujar saya.

Nari menarik nafas panjang."Saya cuba menafikan yang ini,namun setelah mengunjungi Mi Son sendiri ketika lawatan ke Vietnam pada 2 tahun lepas,hati saya kuat mengatakan yang legenda Kaundinya dan Mera ini berasal dari orang Cham."

Angin malam terus menderu-deru masuk ke dalam bilik.Kain langsir berkibar-kibar perlahan.Kak Mashitah melarang saya membuka tingkap pada waktu malam.Namun malam ini saya melanggar kata-katanya.Saya mahu menghadapi sendiri puteri jahanam itu.Saya telah memulangkan kembali sanggul emas yang saya jumpa di Banteay Srei.Namun gangguan itu datang lagi.Saya pernah bermimpi dan mengigaukan puteri Champa yang memakai 'headgear' seperti penari Menora namun ia hanya datang dua kali sahaja.Kali ini puteri memakai mahkota berkerawang.Dia cuba bercakap sesuatu,tetapi saya tidak dapat mengecam bahasanya.Ia bukan bahasa Khmer atau Mon.Selepas berkata-kata,puteri itu tersenyum ke arah saya dan melambai-lambai.

"Ini adalah Naga Mohodhara.Manuskrip ini adalah kain yang mengandungi mantera-mantera kuno yang dilukis di atasnya menggunakan dakwat organik," Nari menunjukkan ke arah foto satu kain kuning yang dipenuhi lakaran haiwan suci dan jelmaan dewa,dikelilingi rajah-rajah ganjil dan tulisan Khmer purba.Saya memerhatikan sahaja foto dalam buku tebal itu.

"Apa motif kamu menunjukkan tentang gambar naga-naga ini?" tanya saya.

Nari mendekatkan wajahnya kepada saya."Saya ada terbaca tentang mitos yang mengatakan bangsa Malayu berasal dari Naga Laut Mohodhara ini.Ia ada tertulis dalam riwayat-riwayat Mon dahulukala."

Tiba-tiba saya teringatkan Hikayat Merong Mahawangsa.Merong bermaksud 'ular besar' atau 'naga'.Mahawangsa ialah nama dinasti,sepertimana dinasti Viravamsa dan Padmavamsa.'Vamsa' menjadi 'Wangsa' dalam bahasa Melayu adalah berasal dari Sanskrit,kemudiannya berubah menjadi 'bangsa'.'Mahawangsa' kemungkinan besar bermaksud 'wangsa besar' atau 'keluarga besar'.Saya mula mengesan sesuatu.Jika saya dapat 'trace' balik sejarah Mon sebelum era Sriwijaya,saya pasti dapat mengetahui siapakah 'The Serpent King' itu.

Saya bertanya,"Mengapa orang Mon?Mengapa mereka yang mempunyai mitos tentang Malayu?"



Nari menggeleng-gelengkan kepala sambil tersenyum menyindir ke arah saya."Bangsa sendiri pun tidak menahu,itulah sebab saya katakan dahulu sebagai provokasi terhadap kamu,bahawa bangsa Malayu tidak tahu berasal dari mana.Entah timbul dari mana.Sebelum saya jumpa kamu,saya pernah mengatakan demikian kepada beberapa orang pensyarah dan pelajar Malayu.Mereka hanya tersengih-sengih dan yang lucunya ada yang mengangguk-angguk;entah dia setuju entah tidak.Sebab itu di negara kamu orang-orang Cina sudah berani mengatakan Melayu itu pendatang.Di Kemboja,orang-orang Cina di sana telah diasimilasikan ke dalam kehidupan Khmer,dan mereka menjadi Khmer bukan sebab paksaan seperti yang berlaku di Thailand dan Indonesia.Mereka diasimilasikan dengan menggunakan sejarah Khmer yang menakjubkan.Orang Cina mengaku kehebatan sejarah kami;kagum dengan Angkor Wat dan Beng Mealea."

Tiba-tiba saya merasakan,hanya Malaysia sahaja yang begitu toleran dengan kaum-kaum lain;membenarkan sekolah berasaskan kaum dibuka sewenang-wenangnya sementara negara-negara Asia Tenggara lain menekan kaum Cina supaya berasimilasi dengan budaya mereka.Bukan sahaja kenyataan siapa pendatang tidak kedengaran,malah sekolah berasaskan kaum pun sama sekali diharamkan.

Saya cuba menduga,"Apa yang istimewanya dengan Malayu?Di Malaysia tiada Angkor Wat atau Beng Mealea."

"Ya,itulah yang saya fikir pada awalnya.Di Malaysia tiada apa-apa binaan yang mampu dibanggakan kamu,bukan?Saya memikirkan Malayu mungkin berasal dari 'sea-gypsies' atau orang dari hutan rimba,maaf...saya tidak bermaksud menghina tetapi ini pandangan awal saya.Tetapi...."

"Tetapi apa?"

Nari terdiam.Dia mengerutkan dahinya."Anehnya,sejarah bangsa kamu bertebaran di seluruh Indochina.Catatan-catatan dari China menceritakan kehebatan empayar kamu.Batu-batu bersurat bertebaran di Asia Tenggara sehingga ke India yang menceritakan nama dinasti-dinasti raja kamu.Riwayat Mon mengatakan raja kami,Suryavarman I yang membina Preah Viharn adalah Malayu.Saya semakin bingung dengan kenyataan ini.Semakin digali,semakin saya tidak dapat menafikan betapa besarnya peranan Malayu kepada sejarah Indochina dan Asia Tenggara."

Saya tersenyum dan berkata,"Jika kamu tidak memandang Malaysia sahaja sebagai tempat tinggal Malayu,kamu akan jumpa lebih banyak lagi rahsia.Borobudur,kamu kenal Borobudur?"

"Ia adalah bangunan Buddha yang terbesar di dunia,"ujar Nari.

"Siapa yang bina?"

Nari menjawab,"Ya,saya maklum tentang raja Sailendra dan Mataram Kuno."

Saya menunjukkan foto Angkor Wat,"Lama sebelum Angkor Wat atau Beng Mealea atau Banteay Samre dibina,raja Sailendra telah membina Borobudur.Mereka hanya menuliskan prasasti dalam dua bahasa sahaja,iaitu..."

"...Old Malay & Sanskrit,"sampuk Nari.Matanya bersinar.

Saya mengiring badan saya sambil kepala saya berbantalkan lengan.Angin malam tidak menderu-deru lagi seperti tadi.Namun suhu di dalam bilik semakin dingin.Suara gadis membaca AlQuran sudah tidak kedengaran.Mereka mungkin sudah tidur untuk bangun tahajud nanti.Sekali sekala angin datang menerpa ke arah tubuh saya yang hanya dibaluti baju kurung nipis,namun saya biarkan sahaja kedinginan malam menyakiti tubuh saya.Saya masih terkenangkan selepas saya berkata tentang raja Sailendra dan Borobudur,Nari sekali lagi menunjukkan ke arah foto Beng Mealea,sebuah kuil purba yang dipercayai dibina seawal abad ke-12,ketika pemerintahan Suryavarman II yang turut membina Angkor Wat yang terkenal itu.

"Sebab itu saya beritahu kamu,bahawa sejarah Malayu begitu membingungkan.Apabila saya menggali lebih dalam sejarah Kemboja,saya seakan-akan melihat bahawa raja-raja Khmer dan Malayu bersilih ganti memerintah Kemboja.Jayavarman,Suryavarman,Jayaviravarman,Dharanindravarman,Bhavavarman dan seterusnya adalah nama-nama raja Kemboja dahulukala dan saya sebagai pengkaji sejarah,kini sukar menentukan yang mana benar-benar berdarah Khmer dari Chenla."

Nari menyambung,"Legenda Mera sebagai puteri kepada The King of Serpent.The King of Serpent atau Naga King digambarkan tinggal di sebuah pulau,iaitu digambarkan tanah yang dikelilingi air.Pulau itu bernama Kok Thlok.Ketika Kaundinya sampai,dia diceritakan terdampar di sebuah pulau.Kemudian dia bertemu dengan Mera dan melangsungkan perkahwinan di pantai pulau itu.Soalan saya yang sehingga kini tidak terjawab,bagaimana Mera tinggal di pulau sedangkan Indochina bukan pulau tetapi tanah besar Asia.Kemudian di dalam satu riwayat tentang kedatangan Sri Kambu atau Kaundinya ini ada menyatakan juga bahawa tempat bernama Kok Thlok ini telah ada raja Cham yang memerintah.Lihat di sini," Nari menunjukkan satu perenggan di salah satu buku-buku tersebut.

"In the year 1 of the Buddhist era [commonly beginning with Buddha's death in 543 B.C.], the king of the Chams is shipwrecked near the Dangrek Mountains, where he forms a new state and also becomes ruler over Kouk Thlok. In the year 100 of the Buddhist era, King Atichavong of Indraprastha hands over portions of his kingdom to his sons; to the fourth, named Preah Thaong, he gives the southern part. As a result of disobedience, Preah Thaong is later exiled together with his people.He arrives at Kouk Thlok, displaces the Cham ruler, and himself becomes king. Later he meets the daughter of the naga king on the beach. A marriage ceremony takes place in the subterranean kingdom, after which the naga king creates a realm on earth for his son-in-law by drinking up the ocean. The new land is named Kampuchea," Nari membacakan perenggan tersebut.

"Ini diambil dari satu riwayat diraja Khmer yang diterjemah oleh penterjemah Perancis bernama Moura pada tahun 1883.Di sini saya begitu terpegun apabila mengetahui orang Cham telah memerintah Kok Thlok seawal 500 tahun Sebelum Masehi menurut riwayat diraja ini.Kemudian legenda mengatakan The King of Serpent telah bertindak menyedut semua air dan menjadikan Pulau Kok Thlok sebuah tanah besar dan dinamakan Kampuchea."

Saya mendengar dengan penuh teliti apa yang keluar dari mulut Nari,gadis Khmer.

"Siapa Cham?Cham ialah satu suku yang terkelompok dalam Malayo-Polinesia.Bahasa mereka mendekati bahasa Aceh dan Bornean Malay.Dari mana mereka datang?Bukti dari catatan sejarah menyatakan bahawa raja Champa pernah memerintah Wat Phu di Laos kini.Sebab itu kawasan itu dinamakan Champassak.Kuil Khmer di sana dikatakan berasal dari kuil-kuil Cham."

Seketika saya tersenyum sendiri.Di dalam “The Shipwrecked Sailor” iaitu sebuah riwayat berusia kira-kira 2050 tahun Sebelum Masehi di Mesir Purba tepatnya ketika era Kerajaan Pertengahan,ada menyatakan kapal-kapal Mesir Purba yang terdampar di sebuah pulau.Kemudian mereka berjumpa dengan seekor ular besar setinggi sepanjang 50 kaki.Ular itu boleh berkata-kata dan melayan mereka dengan baik.Ular itu malah mendakwa dirinya raja Punt,iaitu nama pulau tersebut.Ada diterangkan gambaran wajah 'ular' itu.Dia memakai celak mata yang tebal dan mempunyai janggut.Dan jika kita perhatikan topeng Tutankhamun dan raja-raja Mesir Purba yang lain,kita akan dapati karakter ular di dahi,mata yang bercelak tebal dan janggut.Ahli arkeologi agak bingung mencari di manakah pulau Punt itu.Di Laut Merah tidak ada pulau!




"Bukankah saya pernah beritahu anda tentang Punt di Borneo?Pelliot sorang sejarahwan,ada menyatakan kononnya Kaundinya pernah memerintah sebuah negeri di Kalimantan pada abad ke-6 Masehi.Lem Chuck Moth,sejarahwan negara anda mendakwa Sri Kambu atau Kaundinya bukan berasal dari India tetapi dari satu tempat di Kepulauan Melayu," jelas saya.

"Kesimpulannya...,"Nari seolah-olah meminta jawapan.

"Kesimpulannya ialah apa yang anda dapat dari lawatan ke Mi Son di Vietnam 2 tahun lepas," saya tersenyum.

Legenda tentang naga memang telah lama berakar umbi dalam masyarakat Melayu purba.Orang Jakun iaitu salah satu suku Proto-Melayu mempunyai legenda naga mereka sendiri.Legenda naga Seri Kemboja dan Seri Gumum adalah berasal dari mitos suku Jakun ini.

Nari merenung kembali foto Beng Mealea."Beng Mealea ini sebenarnya menyimpan satu misteri.Sebagaimana rahsia bangsa kamu."



Beng Melea


"Apa maksud kamu?"

"Sebagaimana sebahagian rahsia Malayu berada di tangan Khmer,begitu juga jika kamu memahami rahsia di Beng Mealea."

Nari tersenyum ceria sambil memegang erat tangan saya.Ketika itu saya merasakan satu perasaan aneh;seolah-olah seorang saudara yang jauh terpisah kembali bertemu.

Saya tidak sedar bila air mata saya menitik lagi.Kini Nari telah menyambung pelajarannya ke peringkat Master.Dia tua 5 tahun dari saya.Cita-citanya ialah menjadi ahli arkeologi.

"Nari,saya ingin bertanya satu soalan yang amat penting," kata saya sebelum kami keluar dari The Library of Congress Reading Room.

"Apa dia?" ujar Nari sambil memandang satu mosaic melambang Dewi Minerva.

"Apakah panggilan orang Khmer Purba kepada bangsa saya pada masa silam?" saya memandang wajah Nari dengan penuh berharap.

Nari tersenyum ke arah saya sambil berjalan laju ke hadapan tanpa menghiraukan saya.Saya tiba-tiba merasa marah dengan tindakannya seperti mempermainkan saya.Tiba-tiba Nari menoleh ke belakang dan menjerit.

"Ma...la...yu!!!"

Beberapa pengunjung perpustakaan terbesar di dunia itu kelihatan menoleh ke arah Nari.Seorang pengawas perpustakaan seperti mahu berjalan ke arah Nari,namun Nari cepat berjalan menyusup ke balik dinding dan hilang entah ke mana.




Jam menunjukkan pukul 1 pagi.Saya menutup tingkap.Kemudian saya merenung ke arah ukiran palang kayu yang tersusun pada tingkap.Benar.Beng Mealea menyimpan rahsia yang terpendam.Ukiran palang kayu pada tingkap rumah lama itu membuatkan saya seolah-olah berada di hadapan Beng Mealea.Beng Mealea bermaksud 'kolam seroja'.Mealea,Mala dan Malayu.

Malam itu saya tidur nyenyak tanpa gangguan.















~Srikandi
"Mala Malayu iva Malayam raja"

146 comments:

  1. rindu dgn tulisan anda...rupanya blog ini masih digunakan untuk meluahkan rahsia melayu. cuma sekarang saya yg terpaksa berehat seketika dari menulis kerana saya ditimpa ujian berat dari Allah. oleh kerana keuzuran maka blog saya sudah lama terbiar.

    apa2 pun teruskanlh menulis di blog ini walau tidak di blog m.o. saya doakan semoga anda berjaya.

    Al semantani

    ReplyDelete
  2. Assalam Srikandi,

    Teruskan menulis... teruskan mendedahkan kebenaran. Semoga Allah membantu srikandi

    ReplyDelete
  3. Saya juga rindu dengan ilmu kamu.

    Salam dari saya ;-)

    -Bani

    ReplyDelete
  4. artikel baru kan nie? terima kasih. rindu air tangan cik sri

    ReplyDelete
  5. panjang umur hang pa

    org intelek

    ReplyDelete
  6. saya
    akan terus mengikuti
    sejarah bangsa saya
    yang sememangnya gelap dan penuh persoalan....

    ReplyDelete
  7. Salam

    Terima kasih krn masih menulis.Nampaknya Cik Sri juga masih rindu nak menulis artikel.

    Mungkin amalan "Bismillah 5" atau "Bismillah 7" bleh bantu mencegah gangguan yg tak diingini.

    Moga berjaya dlm bidang yg baru diceburi.

    Wassalam

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah, dengan kehadiran Catatan Kelima ini, barulah nampak uniknya Blog ini! Unik dengan kekuatannya yang tersendiri.

    Nampaknya apabila seseorang itu dipilih untuk urusan yang khusus, maka ujian dan dugaan yang berat ditimpakan ke atasnya. Jika ditimpakan ke atas saya atau manusia yang lainnya, belumlah tentu dapat kami memikulnya sehingga selesai. Semoga Allah menyelamatkan kamu wahai Srikandi daripada tidak berputus asa di dalam ujian dan dugaan ini dengan dikurniakan Iman, Islam, cinta dan harap kepadaNya. Juga saya doakan perkara yang sama kepadamu wahai Al Semantani.

    Doakan juga kepada saya semoga dikurniakan segala kebaikan di dunia dan segala kebaikan di akhirat. Berkat doa manusia yang remuk hatinya...

    -DiRaja

    M_M

    ReplyDelete
  9. trimeksih3..sarapan yang mengenyangkan..adunan ramuan yg sedap, selamat memasak

    ReplyDelete
  10. Best le post ni. Thumbs Up. Sharing Is Caring :)

    Cik Bedah

    ReplyDelete
  11. biasa la anak dara aktif cam cik sri ni senang kena kacau..elok bebenor la meka memikior belaki..bior ada peneman di kala sunyi..tak gitu..

    ReplyDelete
  12. Salam Srikandi,

    Nampaknya blog Mistisfiles sekali lagi gagal dimasukki, dengan dipaparkan mesej "This blog is open to invited readers only." Saya pernah diterima menjadi ahli dahulu, namun hari ini masih lagi tidak dapat access blog itu.

    Sekali lagi, saya memohon untuk menjadi "invited readers" blog Mistisfiles. Harap saudari dapat berhubung dengan admin blog tersebut supaya menerima saya sebagai ahli.

    Email saya seperti di bawah:

    zulabdullah60@gmail.com

    Apa pun, saya bersyukur saudari telah kembali menulis. Rasa sunyi dan rindu tulisan saudari sejak siri terakhir ATBM. Teruskan usaha murni saudari.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  13. srikandi,
    adakah semua penulisan ini mempunyai hubungkait yg kukuh dengan fakta yg srikandi dapat dari kajian srikandi. Dan adakah fakta ini fakta yg kukuh yg berkaitan dengan kajian sarjana barat. ataupun hanya berlandaskan teori sahaja.
    Saya hanya ingin kepastian sahaja, bukan meragukan penulisan srikandi. Ini kerana saya belajar sejarah sehingga tingkatan 6. saya mmg ada mendengar tamadun2 yg srikandi tulis dlm ATBM. cuma selama ini saya tidak tahu kaitan nya dengan bangsa melayu.

    ReplyDelete
  14. Salam Srikandi,

    Saya sudah dapat masuk balik blog Mistisfiles dengan menggunakan email jemputan terdahulu. Maaf jika mengganggu. Terima kasih.

    ReplyDelete
  15. Salaam Ya Srikandi

    semoga mendapat apa yang di cintai dan rajin-rajinlah menulis kerana ATBM sebenarnya belum habis lagi. masih banyak lagi rahsia yang tersembunyi.

    Salam ya al Semantani

    Semoga anda cepat sembuh dan kembali berhikayat.

    Rahsia Melayu hanya cik Srikandi dan encik al Semantani bisa merungkainya

    ReplyDelete
  16. Saya pun memohon jadi invited reader utk blog mistisfiles

    pencari7rahsia@gmail.com

    ReplyDelete
  17. Salam Cik Serikandi,

    Terima kasih atas perkongsian ilmu.Saya perhatikan ada persamaan antara ukiran kekisi di tingkap rumah melayu dengan kekisi di dinding/pagar Beng Melea di dalam gambar artikel!
    Saya doakan semoga Cik Serikandi dianugerahi kesabaran dan kekuatan dalam menghadapi dugaan yang mendatang,Aminn.Lumrah alam,banyak halangan dan dugaan yang perlu ditempuhi dalam mencari kebenaran.Semoga diberi kesihatan yang baik dan ketenangan,Aminn.

    ReplyDelete
  18. mohon jemput saya sebagai pembaca jemputan bagi blog mistisfiles. Saya pembaca setia semenjak setahun yang lepas. en.maman@gmail.com

    ReplyDelete
  19. as salam, tuan/puan,

    nasihat dari para guru iaitu;
    kukuhkan keimanan, tingkatkan amalan AGAMA dgn ihsan,

    berhati-hati dgn fitnah akhir zaman, fitnah masih ad dajjal… amalkan lah doa yg diajarkan nabi s.a.w. bermohon kpd Allah agar diselamatkan dari fitnah dajjal dan sekelian agen-kiasu-barua-pariahnya,

    elakkan diri dari apajua unsur yg memecahbelahkan sesama islam, usahakan agar menemukan muafakat dibawah kalimah
    Laa Ilaha Illallah Muhammad Rasulullah

    amnya tanpa mengira bangsa apa, parti apa, perkumpulan apa, ASAL saja engkau itu mengaku ISLAM, carilah, tuntutlah, amalkan lah zikir kalimah tauhid sebanyak-banyaknya,

    muga kita terpelihara dlm benteng kalimahNya sebagaimana janjiNya yg disampaikan nabi s.a.w. ,

    dalam hadis Qudsi Allah s.w.t berfirman yang maksudnya :
    “Laa Ilaaha Ilallah itu Aku, maka sesiapa masuk ke dalamnya maka masuklah ia ke dalam benteng Ku, dan barang siapa masuk ke dalam benteng Ku, maka amanlah ia dari azab Ku.”

    khasnya bila engkau mengaku MELAYU maka amalkanlah ucapan kalimah tauhid ini dan berbanyaklah juga beristighfar, bi’iznillah

    benarlah dalam amalan sunnah itu ada kejayaan, insyaAllah

    wassalam,
    -samudera-

    ReplyDelete
  20. Assalam cik srikandi,

    Mohon bantuan untuk jemput saya juga sebagai pembaca jemputan. email saya: fafner1977@gmail.com
    Terima kasih

    ReplyDelete
  21. salam cik srikandi..sejak membaca artikel2 cik srikandi saya rasa terpanggil..dan sekaligus bangga dengan cik srikandi-anak bangsa melayu yg sungguh berwawasan dalam pencarian diri
    betulkah cik seri sakit dan sedang mendalami ilmu agama di utara tanahair? saya rasa sakit cik sri itu bukan sakit biasa..barangkali saya boleh membantu..jika tergerak hubungi lah saya kursiah66@yahoo.com

    ReplyDelete
  22. salam cik srikandi..seperti beberapa rakan yg lain dgn segala kemaafan saya mohon tolong invite saya utk mistisfiles..pembaca dan perujuk setia mf..

    nihellas@gmail.com

    ReplyDelete
  23. terima kasih....kerana ada bahan baru untuk di baca....seronok bagai membaca surat cinta...luv u srikandi.jaga siri baik2

    ReplyDelete
  24. please invite me for misticfiles....almost 3 years...
    hani7173@gmail.com

    ReplyDelete
  25. Raja kami akan jaga kami nanti...(cam pernah dengar kata-kata ini ek)

    :D

    (Allah s.w.t yang jaga diri saya nanti,thanx sebab baca catatan saya,jadi siapa yang sebelumnya beria-ria nak tahu pasal darah naga,ini bukti dari riwayat Mon-Khmer pasal bangsa kita,Malayu)


    ~Srikandi

    ReplyDelete
  26. Kursiah,yup kini saya dekat utara habaq hang..

    :D

    Jangan risau pasal saya,Allah s.w.t akan jaga saya.

    Cuma doakan saya tetap dalam iman sampai akhir hayat.

    ReplyDelete
  27. Saya adalah pembaca setia ruangan ini...malah setiap minggu saya ternanti-nantikan fakta terbaru yang akan diutarakan oleh Srikandi...
    Mudah2an Srikandi sentiasa dalam rahmat dan lindungi Illahi dalam usaha membongkarkan sejarah yang terpendam...

    ReplyDelete
  28. salamz..kenapa jd camni..
    dah brapa ari MF xbleh access..

    owhh tidakkkk...........

    ReplyDelete
  29. as salam buat srikandi

    sekarang baru jelas mengenai darah naga. tetapi subjek ini membuat saya banyak berfikir. hmmmmm baru nampak perkaitan dengan naga tasik chini.

    apabila srikandi mula menyebut mengenai 'puteri celaka' pada perenggan yg awal, saya dah boleh agak yg ianya adalah 'menora'. saya tahu dari pengalaman saya dan saya tahu insan yang mampu menolong srikandi sebagaimana beliau menolong saya dan keluarga saya.

    boleh srikandi tolong saya untuk access blog mistisfiles. email : mhdzahiruddin@yahoo.com

    ReplyDelete
  30. salam srikandi,

    baru tadi saya gagal untuk memasukki blog mistisfile kerana ianya hanya untuk pembaca jemputan.

    Bolehkah srikandi menolong mencadangkan saya untuk menjadi pembaca jemputan di blog mistisfile. ini adalah email saya.

    mazrizalsuhairy@gmail.com

    ReplyDelete
  31. Salam semua,

    Kepada semua yang tidak dapat masuk ke Mistisfiles, blog tersebut telah mengeluarkan pengumuman berikut pada 15 April 2001:

    "Assalamualaikum w.b.t & Salam Sejahtera,

    Kepada semua pembaca MistisFiles, Alters dan Jiggers...kami ingin mengumumkan tempoh berehat (hiatus) laman ini dalam tempoh yang tidak diketahui. Kami mengucapkan ribuan terima kasih kerana setia bersama kami selama ini dan bersama-sama menyelami segala misteri dan pengetahuan rahsia.

    Perlu diingat, apa yang dipaparkan di MistisFiles bukanlah untuk mengajar anda, atau memberitahu kami lebih mengetahui dari anda. Apa yang dipaparkan di sini hanyalah untuk mengajak anda membantu kami mencantumkan beberapa persoalan.

    Kami menutup laman ini atas sebab-sebab yang dirahsiakan. Kelak jika Dia mengizinkan, kami akan beroperasi seperti biasa.

    Selamat maju jaya!"

    ReplyDelete
  32. Salam Cik Serikandi,

    terima kasih sebab memberi laluan untuk ke MF,semoga sentiasa dalam lindungan Allah SWT selalu dan ditetapkan iman,Aminn

    ReplyDelete
  33. semoga cik sri sihat selalu... :)

    nampaknye MF menutup blog seketika, berkemungkinan utk meredakan tekanan sekaligus mencari pelbagai info via srikandi...

    ReplyDelete
  34. cik srikandi...tahniah dan terima kasih kerana sudi berjuang dan menceritakan tentang asal usul melayu... semoga usaha cik diberkati dan dirahmati, semoga melayu menjadi gemilang seperti masa lampau dan menjadi pejuang2 yang berjuang di jalan ALLAH dan rasulNYA

    saya juga ingin cik srikandi menolong mencadangkan saya untuk menjadi pembaca jemputan di blog mistisfile. ini adalah email saya.

    mivec_turbo_evo@yahoo.com

    bagaikan ada sesuatu kekurangan dalam hidup saya jika tidak dapat membaca mistisfile, blog yg amat saya minati dan ikuti selama ini, tanpanya, sudah pasti saya dalam kebingungan....

    ReplyDelete
  35. salam srikandi,
    diharap srikandi sihat & dibawah lindungan Allah..amin. Mengenai puteri yg datang mengganggu srikandi pada saya ada pro dan cons. pro, mungkin puteri tu cuba menerangkan sesuatu & mungkin maklumat ni akan jadi maklumat yg sgt berguna nanti. cons pulak, kalau sampai srikandi histeria..mmmmm..susah la macam tu.

    apa2 pun terima kasih pada srikandi atas segala ilmu yg dicurahkan terutamanya kepada orang yang malas belajar sejarah macam saya. Akhir kata, semoga srikandi dilindungi & dirahmati Allah sentiasa..

    p/s: Srikandi boleh tak cadangkan pada mistisfiles untuk menjadi reader: bestkeepstar@gmail.com

    ReplyDelete
  36. salam ...mohon jemput saya sbg pembaca diblog mistifiles..... emel sy mrssazali@gmail.com

    ReplyDelete
  37. lega bila dapat baca balik artikel dari Srikandi.. fuhh..

    ReplyDelete
  38. salam..saya nak mohon jadi invited readers..dah 2 tahun saya ikut blog mistisfiles ni..tlg saya cik sri..email saya sarahdyn@gmail.com

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum Cik Srikandi...Saya Azhar..Pembaca setia mistisfiles...Bolehkah srikandi menolong mencadangkan saya untuk menjadi pembaca jemputan di blog mistisfiles...rase rugi kalau miss sebab saya dah bace sume article di mistisfiles..tolong yee cik Srikandi..thanks.. ini adalah email saya.

    lilika_floramaria@yahoo.com

    ReplyDelete
  40. invite me to mistisfiles.blogspot.com please...
    zul.kefli@yahoo.com :)

    ReplyDelete
  41. salams cik srikandi...mohon jemput saya sbg pembaca di blog MF..... email sy, amiradzis@gmail.com
    tq

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum,

    Nak wish semoga Srikandi success dalam 'pencarian' ilmu di utara sana. Orang yang mencari ilmu ni, lagi banyak cabarannya, lagi besar pahalanya jika niat ikhlas.. =)

    Rindu juga nak dengan celoteh Srikandi kat blog yang satu lagi, nak2 kalau menghentam golongan Ultra-Kiasu nih.. Makin menjadi2 pulak perangai mereka. Nak tanya, adakah Srikandi tahu mengenai hal Dr. Ranjit Singh Malhi, yang pernah menerbitkan beberapa buku sejarah untuk sekolah. Dia ni secara terbuka mempertikaikan subjek sejarah di sekolah kerana katanya terlalu menekankan ketuanan Melayu dan memfokuskan kepada sejarah Islam. Dan kurang menekankan sumbangan kaum lain (same ol' story)...

    Bila Dr. Ramlah Adam menjawab, dengar khabarnya dia dah pasang lawyer. Kenapa dia pasang lawyer? faham2 sajelah perangai kumpulan yang satu ni, yang bila dah puas menghentam, akan guna ugutan halus untuk ugut saman sesapa yang membabgkang. last sekali akan mengaku menyokong 1Malaysia. 1Malaysia ni bermaksud hapuskan hak istimewa Bumiputera ke?

    Anyway, nak dengar guna if Srikandi dapat ceritakan pandangan mengenai Hikayat Merong Mahawangsa. Radziee Sapiee dah kemukakan pandangan dia. Nice jugak if Srikandi boleh jelaskan kekaburan tentang hikayat tu... =)

    Salam hormat,

    ReplyDelete
  43. SriKandi, Allah tidak pernah bebankan sesiapa melainkan sesuai dengan kemampuannya.. semoga Allah membantu saudari. Isikanlah dirimu dengan Ilmu Agama dan amalan2 Ayat Qur'an adalah penyembuh dan sebaik-baik penawar... panduan yg jelas.

    ReplyDelete
  44. salam

    sedey.... mistisfiles skrg nak kena invite baru bleh baca...sapa laa kita srikandi nak invite..

    -nash-

    ReplyDelete
  45. cik sri boleh tolong invite saya. blizzkerk@gmail.com terima kasih.

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum warahmatuLlah

    Salam rindu buat cik srikandi

    1.saya nak mengucapkan terima kasih kerana kesudian cik srikandi berkongsi buah tangan kali ini.terubat rasa rindu.dan terisi balik (caj semula) semangat melayu =)

    2.saya juga mendoakan agar cik srikandi selamat dan berbahagia menuntut ilmu di semenanjung (walaupun saya tak pasti di bahagian mana utara semenanjung).fahamlah, bahawa perjalanan anda itu dalam menuntut ilmu adalah jihad, dan pahala orang berjihad di sisi Allah amatah besar.semoga anda, srikandi, beroleh kerahmatan Allah.

    3.saya juga pohon agar saya 'dijemput' untuk bersama-sama melayari bahtera ilmu di MF.agak terkejut juga blog kesayangan saya ini menutup pintunya tempoh hari.ini email saya siddiqnasir16983@gmail.com

    salam hormat dari saya,

    wassalaam

    siddiq al-malayuwiy

    ReplyDelete
  47. salam

    moga srikandi berada dlm kandang kandung kalimah allah dlm mencari kebenaran... dlm menelusi sejarah pasti akan ada rintangan dan halangan.... saya doakan kejayaan dan kemenangan pada yang benar... didiklah anak bangsa supaya mereka dapat memmbuka mata hati dan kembali pada semangat yg hilang

    Apabila melayu lupa yg dirinya seorang melayu..
    Apabila melayu lupa asal usulnya melayu....
    Apabila melayu lupa akan semangat melayu...
    Apabila melayu tidak seperti melayu...
    maka.. me layulah ia dan terus me layu....

    mohon invite saya dlm mistisfiles .. email saya muzaffar1972@gmail.com

    ReplyDelete
  48. Saya pun, srikandi, mohon jd invited reader di MF, kebingungan saya tak dapat masuk MF

    azlanm03@yahoo.com

    ReplyDelete
  49. salam srikandi..

    saya pon mohin jd invited reader..saya mmg selama ni ikuti tulisan n perbincnagan di mistifiles tp tetibe beberapa hr lalu xleh akses..pliz..

    syemarli@yahoo.gmail.com

    ReplyDelete
  50. salam kpd srikandi susah hati sy x dpt buka blog mistic file so sy mohon jd invite reader plsssssssssssssssss hizam.mohd@yahoo.com

    ReplyDelete
  51. Cik Serikandi
    saya ingin juga di jemput menjadi invited reader

    email saya :- abdullahsharip@gmail.com

    ReplyDelete
  52. asama98@yahoo.com

    ReplyDelete
  53. salam cik sri,
    saya seorang ibu melayu yang rasa sesak nafas dan ada sikit panik bila tau your readership hanyalah by invitation sekarang ni. saya mohon untuk terus dapat membaca kongsi apa-apa yang cik sri bentangkan berkaitan atbm. mohon sangat cik sri masukkan saya dalam senarai pembaca atbm. terima kasih.

    sarah.albazawa@gmail.com

    ReplyDelete
  54. Salam Cik Sri Kandi..

    Jemputlah saya jadi invited reader.. terima kasih.

    email: didynoor@rocketmail.com

    ReplyDelete
  55. salam srikandi... mohon dijemput ke mistisfiles. terima kasih
    email: kamarolnizam@gmail.com

    ReplyDelete
  56. Salam cik sri ,

    saya pun nak mohon jd invited reader..saya mmg selama ni ikuti tulisan n perbincangan di mistifiles tp tetiba beberapa hr lalu x blh nak akses.harap dapat jemput saya sebagai invited reader..sedih sangat bila jadi macam ni.:-(
    bagi saya inilah salah satu blog yg memberi kepuasan pada saya.

    ReplyDelete
  57. maaf cik sri lupa nakbagi email address

    suraya3107@gmail.com

    ReplyDelete
  58. Salam cik srikandi....

    huhu...nasib baik masih ada blog cik sri ni...sy dh 3 tahun jd silent reader di MF. tp dh sebulan sy xberkesempatan utk akses blog MF sbb dugaan yg dtg bertimpa2....terkejut plak hari ni xdpt nk akses, rupa2nya kena jd invited reader dulu ye... mohon bantuan cik sri utk invite sy... skylinecruieser@gmail.com
    moga cik sri sihat sentiasa dan terus mengkaji sejarah kita. wassalam.

    ReplyDelete
  59. salam srikandi.

    ingin bertanya, apakah blog mistisfiles sudah tiada lagi? atau sudah di-private-kan? jika di-private-kan, bolehkah saya mendapatkan kebenaran untuk meng-akses ke dalam blog tersebut?

    ReplyDelete
  60. bigdumbest@yahoo.com


    maaf terlupa menyertakan emel saya.

    ReplyDelete
  61. salam cik Srikandi,

    saya pun ingin dijemput ke blog mistisfiles... Sejak 2 tahun lepas saya ikuti blog nie. Ini email saya:

    meyda_goldx@yahoo.com

    Terima kasih...

    ReplyDelete
  62. JANGAN HARAPLAH KORANG NAK KENA JEMPUT....KAH..KAH..KAH

    ReplyDelete
  63. assalamualaikum....

    knp yerk anon (April 19, 2011 3:14 AM)... ada per2 ker.. cer cita... cer cita....


    buat cik sri.. tq sbb ttp menulis.. ilang skit rindu2 kitorang.... diharap lebih banyak lagi info yg akan di kongsikn bersama...


    buat tuan MO... harap dpt masuk blog seperti sediakala.... mungkin sekarang kerja2 menyusun suai n3 dlm blog agar mudah dihadam oleh para alter yg semakin meningkat...


    terima kasih buat semua...

    ReplyDelete
  64. harap mistisfiles mendengar rintihan semua readers yg tidak akses ke laman sana. Berkaitan penulis sejarah Ranjit tue, ermm..dasar bangsa pendatang...tk sedar diuntung. Dah bagi rezeki duduk dkt tanh jawi/melayu masih nak berteriak macam paria!. nyah kau dari bumi melayu !!!

    ReplyDelete
  65. salam srikandi,terima kasih sbb dah forwardkan email saya ke mistisfiles. Dah boleh buka..tq so much!!

    ReplyDelete
  66. Salam Srikandi dan M.O,

    artikel dalam nie saya perasan semuanya dari MF (rasanya sedang berlaku perpindahan artikel ke blog ini)...

    namun dengan rendah hati dan saya bermohon untuk diterima bagi akses ke blog MF. (nak tau juga pengumuman apa.... ingatkan under construction - tp dah 4 hari nie...)

    email saya : abuhakeem07@gmail.com

    syukran jika pihak M.O sudi menerima saya.
    jika tidak, jgn risau, tiada rasa kecil hati.

    -abuhakeem-

    ReplyDelete
  67. AbuHakeem,anda kan super senior MF?Jangan risau saya akan submitkan emel anda

    :D


    ~Srikandi

    ReplyDelete
  68. Salam Srikandi..

    Berbesarlah hati saya kiranya dapat dijemput ke laman MF dan terus menimba pemahaman seadanya...

    lutfidanny@gmail.com

    ReplyDelete
  69. Salam Srikandi,

    Minta submitkan juga emel saya...

    shahrulfz@gmail.com

    terima kasih

    ReplyDelete
  70. Salam Srikandi,

    Saya pun nak jadi invited reader blog MistisFiles juga.Walaupun saya pembaca senyap tapi saya suka dengan semua artikel Srikandi dan MO.

    Tolong yer Srikandi....

    Ni email saya

    terataiputihsalju@gmail.com

    ReplyDelete
  71. saya juga hafizal.yahaya@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  72. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  73. Ce invite...ce invite....invite la saye etek...

    engkuhs@gmail.com

    macih....

    ReplyDelete
  74. saya juga..eiemilio8@gmail.com

    ReplyDelete
  75. saya juga cikgu.. firdaus313alkalantani@gmail.com

    ReplyDelete
  76. sye bru mula mmbce blog srikandi dan MF lbih krg sebulan yg lps....namun keinginan utk mengetahui ttg sejarah melayu dlm blog ini semakin mmbuak2...mohon djemput utk terus mmbce...terime kasih daun keladi,ade umur hrp boleh mmbce lg..

    azhar_6777@yahoo.com

    ReplyDelete
  77. Salam Sri

    Please invite akak utk access mistisfiles
    cattschoice@gmail.com

    tq.

    KC

    ReplyDelete
  78. Salam Srikandi,

    Saya memang ade terbaca pengumuman dari mistisfiles tentang tempoh berehat dari google reader saya. Bila saya buka blog mistisfiles keluar message 'This blog is open to invited readers only'. Blog ni memang dlm tempoh berehat atau memang dibuka untuk pembaca by invitation saje.

    Kalau by invitation bleh invite saya azwarain@gmail.com

    ReplyDelete
  79. gambar library of congress ape lak tu... tu library college aku r...

    ReplyDelete
  80. Hmmm... kenapa MF hanya utk invited reader je? Peliklah. Apa-apa pun biarlah. Apa ada dengan cinta.

    Terima kasih Srikandi kerana membongkarkan rahsia darah Naga ini. Hmmm, semacam asal-usul Raja-Raja Merovingian yang berdarah Ikan? Kenapa asal bangsa dikaitkan dengan Ikan atau Naga? Huraian sebahagian sejarawan Eropah mengatakan Ikan itu merujuk kepada perlambangan Isa/Jesus. Oleh yang demikian Raja-Raja Merovingian berdarah Isa/Jesus!

    Persoalan saya disini ialah adakah Srikandi mengetahui Naga itu merupakan perlambangan kepada apa sebenarnya? Atau sememangnya Naga yang sebenar? Naga di dalam bahasa Khmer ialah Naek. Rupanya semacam Ular Besar. Tidaklah seperti Naga Cina/ Jepun/ Korea bahkan jauh sekali Naga Eropah.

    Keduanya saya cam bahawa Dinasti Sriwijaya menggunakan perlambangan Garuda (Yang sekarang ini digunakan oleh Thailand dan Indonesia). Garuda ini pula dikatakan musuh ketat kepada Naga! Semacam permusuhan ketat Helang vs Ular di dunia realiti?!

    Yang semakin peliknya kenapa kerajaan- kerajaan Melayu ini memiliki pelbagai nama Dinastinya seperti Matahari, "Naga", Teratai, Cempaka, Kemboja, "Garuda", "Gunung"... seperti tiada kaitan di antara satu sama lain. Srikandi mempunyai hipotesis tersendiri ke mengenai perlambangan dan pernamaan setiap Dinasti Melayu ini?

    Just bertanya.

    -DiRaja-

    M_M

    ReplyDelete
  81. Salam,

    Hmm bila nampak benteng "'Blind door',Beng Melea" teringat pada mimpi hampir 2 bulan lepas sebaik pulang bercuti dari Tasik Chini Pahang. Dalam mimpi itu seorang wanita menunjukkan pada saya satu kepuk besar seperti benteng'Blind door',Beng Melea. Besar dan tinggi. Subhanallah! Apa yang kami nampak ada beberapa makam di dalam kawasan benteng tersebut. Makam2 purba lama yang begitu terserlah. Saya dapat melihatnya kerana wanita itu menyuruh saya melihat dari arah bukit. Sebab kedudukan makam di tanah rendah. Di seberang nun sana adalah Tasik Chini. Wanita itu memberitahu kepada saya "ramai yang tidak tau akan kewujudan makam2 ini" Kamu kaji dan terokalah .

    Kita sedia tau "mitos" kaitan naga dan Tasik Chini. OH!ya, malam yang saya tidur di kawasan Tasik Chini, saya dikejutkan dengan satu nama "Langkasuka" .. Ada kena mengena ke..?

    -anggun-

    ReplyDelete
  82. Menariknya mimpi Anggun..

    Cerita la lagi..

    ReplyDelete
  83. assalam cik sri, saya mohon di senaraikan dalam "list invite" dari MF..

    ReplyDelete
  84. jika Mistifiles invited reader ada cerita terbaru.. jemput saya ahazeman@gmail.com... takpun copy and paste di laman web ini.

    ReplyDelete
  85. salam srikandi..

    saya mohon untuk dijemput menjadi pembaca MF...terima kasih...

    acik1421@yahoo.com

    ReplyDelete
  86. Salam Srikandi..

    Berbesarlah hati saya kiranya dapat dijemput ke laman MF...terima kasih.

    ajiduan60@gmail.com

    ReplyDelete
  87. Salaam Srikandi,

    Mohon bantuan untuk jemput saya juga sebagai pembaca jemputan. miawf145@gmail.com
    Terima kasih

    ReplyDelete
  88. salam,
    sy pun sama,,,minta jemputan...xubhe@aol.com
    terima kasih

    ReplyDelete
  89. Terimakasih kerana beri emel.Saya nak umumkan had pembaca MF untuk 'invited readers' dah capai had 100 pembaca.

    Jadi minta maaflah yang terkemudian tu.Tapi jangan sedih.MF akan dibuka nanti InsyaAllah.



    ~Princess of Maulimalaraja

    ReplyDelete
  90. mistisfiles tidak seharusnya 'disappear' walau pun dlm tempoh masa tertentu. dalam kekalutan politik malysia masakini, saya melihat mistifiles satu2nya tempat utk mencari identiti yg hilang.

    saya dan bg pihak2 lain yg berkehendakkan mistisfiles terus beroperasi merayu agar blog ini dibuka semula...kami tidak mahu terus melayu itu me-layu dgn mem 'private' kan blog ini....diharap srikandi dan organisasi mistisfiles dpt mendgr rintihan followers mereka....

    `puteratahan...

    ReplyDelete
  91. Walaupun dah cukup 100, saya nak bagi email juga. Tolong pertimbangkan ye.... cikcyber@yahoo.com

    ReplyDelete
  92. aduhhh...tidakkk...srikandi, ada harapan lagi ke utk menerima jemputan dari mistisfiles...pls3....
    emel saya - reezpect@gmail.com

    ReplyDelete
  93. Lama btol tak mengomen.
    Smoga cik sri pulih seperti sedia kala.


    Af

    ReplyDelete
  94. salam semua. Jom kita ramai-ramai berkunjung ke facebook Dinar Emas (Pengedar Syiling Sedunia). terdapat banyak maklumat yang berguna disana. srikandi pun ada berkunjung ke sana.

    ReplyDelete
  95. Aduh kesian saya... dah 3 tahun saya jadi silent reader MF. tolong fowardkan email saya

    sozaidi@gmail.com

    ReplyDelete
  96. salam srikandi,
    semoga sihat hendaknya. Terima kasih sebab forwardkam email saya & juga utk article yg ni..walaupun sgt busy tapi srikandi masih memberi kami ilmu..terima kasih sekali lagi!

    ReplyDelete
  97. salam. harap dapat dimasukkan ke dalam senarai invited readers. terima kasih

    aerilfazreen@yahoo.com

    ReplyDelete
  98. salam. harap dapat dimasukkan ke dalam senarai invited readers. Tolong saya sangat teruja mengenai Kehebatan bangsa kita.terima kasih

    rashidbasir74@yahoo.com

    ReplyDelete
  99. tak adil lah blog MO dah di privatekan untuk 100 orang pertama. sy mula baca blog MO sebelum cik Srikandi muncul lagi. sy pasti ramai lagi Silent Reader yang dah lama follow blog MO ni. kenapa nak di private kan? takkan kena hentam dgn anon anti-MO terus nak patah semangat kot?

    harap MO dapat public kan semula blog nya seperti asal. seingat sy, ini kali kedua blog MO menjadi private.

    ReplyDelete
  100. Salam srikandi...sudah setahun saya jadi silent reader MF.Harap srikandi dpt publickan balik MF. Saya rindu untuk membacanya..Harap dapat masukkan saya dalam senarai invited readers..

    hairolhafifi@gmail.com

    ReplyDelete
  101. salam cik puan seri, mohon jemputan ke mistisfiles. ini email saya

    federalmoghul@gmail.com

    moga2 cik seri dapat apa yg dihajati semasa berguru ke utara tu. doa saya makbullah hajat cik seri. sembah salam saya pada ayahnda dan bonda cik seri.

    -panji mim tulisan ibrani-
    'sebaik-baik cahaya'

    ReplyDelete
  102. salam.

    nampak gaya banyak rahsia yang lebih rahsia akan dikeluarkan dalam mistisfiles.

    teruja untuk mengikutinya.

    pohon agar saya dapat dijemput (wah hidung tak mancung).

    e mail saya putera.suran@gamil.com

    ReplyDelete
  103. Tolong jangan hantar emel lagi.

    Saya akan minta M.O unlock MF.Kapasiti readers MF sudah capai 100.

    Saya tidak tahu sebab apa M.O limitkan pembaca.Saya minta maaf siapa yang hantar lambat.Saya tidak dapat memenuhi kehendak anda.

    ~Princess of Sriwijaya

    ReplyDelete
  104. salam cik srikandi minta email saya pun dterima masuk ke mistisfiles

    Antycigart@gmail.com

    ReplyDelete
  105. salam cik srikandi ,

    saya ingin memohon cik masukkan saya sebagai salah satu pembaca dalam MF ,

    amezalnizam@yahoo.com.my

    dah hampir seminggu tak boleh buka MF macam tak lengkap lak melayari internet

    terima kasih cik srikandi
    jasa cik saya kenang sampai bila2

    ReplyDelete
  106. Salam.

    Saya baru perasan bentuk Keris yang berlok-lok itu seperti liuk-lentuk badan seekor ular atau NAGA!!! Keris merupakan senjata khusus bagi bangsa Melayu. Tiada bangsa lain di dunia menggunakan senjata yang berlok-lok seperti Keris. Adakah Keris merupakan perlambangan NAGA sebagai identiti, senjata, perisai atau 'penjaga' kepada bangsa Melayu?

    *saya semakin faham kenapa saya diperturunkan dan diberi tanggungjawab dengan beberapa bilah keris lama....

    ReplyDelete
  107. Di dlm kitab Jawi Al Anabaya menyebut Pedang Za Al Faqora (Zulfakar) milik nabi digelar sedemikian kerana bentuknya berkeluk2 seperti tulang belakang. Satu rahsia yg cuba di sembunyikan dgn menunjukkan pedang lain apabila merujuk kpd pedang tersebut kerana yg jelas ada perkaitan antara nabi dgn keturunan Malayu yg menggunakan keris yg juga berkelok-kelok. mahadaya-asalama.blogspot.com

    ReplyDelete
  108. salam

    nk tanya kenapa cik sri selalu guna

    -~Princess of Sriwijaya
    -Princess of Maulimalaraja

    ada apa2 yg istimewa ke atau cik sri memang ada kaitan.?

    sekadar bertanya

    "semestacode"

    ReplyDelete
  109. lari tajuk sedikit...

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3071720/?tool=pubmed

    baru nampak kisah kelantan dan jawa.kisah cik siti wan kembang...

    ReplyDelete
  110. Cis! jangan dok mabuk tak menuak, langit tak sampai, bumi tak jejak, halusinasi campur realiti, taksub pada petunjuk yang tak pasak pada peninggalan Nabi.

    Cik seri, saya cabar, dan mengulangi cabaran ini. Jawab, adakah raja itu dari bangsanya, ataukah dipertuan oleh bangsa, lantas masuk asimilasi dalam bangsa? Dan manakah sebenarnya asal raja, manakah asal bangsa?

    Cik seri, mana sejarah darah gahara? Mana sejarahnya cara penobatan dan penggantian. Dari mana mulanya. Berapa cara dan kaedahnya? Kalau betul la prodige berbakat bidang sejarahh...

    Dalam pada nak gali, buat kalut sahaja, orang dulu berdoa nak katup, dia nak pokah! Nak cari untuk sendiri, takpa, jangan jual, jangan telanjang pakai baju.

    Kata nak pi belajar ugama...awat menghegeh tagih dunia?

    ReplyDelete
  111. salam sri kandi.. semoga sihat sejahtera.

    saya masih kurang paham dengan kaitan antara melayu dan bani israel. adakah bani jawi merupakan the lost tribe of bani israel?

    tu je saya nk tau. terima kasih.. semoga sri kandi panjang umur dan murah rezeki. diberi rahmat dunia akhirat.. insya Allah..=)

    ReplyDelete
  112. Biar saya bagitau tentang mendustakan agama dengan mengada-adakan penyelewengan, lantas menjadi jarum sihir yang membutakan hati umat Islam.
    Qoute ATBM iv tahun 2009

    Semua ciri-ciri dan perwatakan AlMahdi telah dihafal oleh para rahib dalam 'inner circle' melebihi sesetengah orang Islam sendiri yang mengaku mencintai ahli bait.Begitu takutnya Dajjal akan orang yang akan membunuh dia kelak.AlMahdi perlu dihapuskan!!

    Ini kenyataannya. Dajjal kelak dibunuh hanyasanya oleh Isa Alaihissalam. Semak hadis Nabi.

    Nah. Kalau pejuang tulin, persembahkan senarai Isteri Sulaiman Alaihissalam dan anak anaknya, kembang biaknya.

    ReplyDelete
  113. Kenal ker Dajjal tu, kenal ker? Sama ker Dajjal dengan Yahudi? Tui!

    ReplyDelete
  114. Melayu bagi saya bukan The Lost Tribe of Israel.Apa yang dipaparkan dalam ATBM I itu hanyalah hipotesis sesetengah pengkaji.Bagi saya,beribu-ribu tahun dahulu kita,bangsa Melayu ada hubungan perdagangan dengan Kerajaan Judah dan Israel Raya (ini kerajaan Nabi Sulaiman a.s).Jadi seperti biasa mungkin ada pedagang Yahudi yang berasimilasi dengan penduduk tempatan atau pedagang Melayu yang berkahwin dengan wanita Bani Israil.

    Sebab itu dalam bahasa Melayu Kuno ada beberapa perkataan Melayu yang sama dengan bahasa Ibrani.


    "Cik seri, saya cabar, dan mengulangi cabaran ini. Jawab, adakah raja itu dari bangsanya, ataukah dipertuan oleh bangsa, lantas masuk asimilasi dalam bangsa? Dan manakah sebenarnya asal raja, manakah asal bangsa?

    Cik seri, mana sejarah darah gahara? Mana sejarahnya cara penobatan dan penggantian. Dari mana mulanya. Berapa cara dan kaedahnya? Kalau betul la prodige berbakat bidang sejarahh..."

    Jawab saya:
    Raja dipertuan oleh bangsanya.Dan raja yang dipertuan bangsanya maka sudah tentu dari bangsanya,takkanlah dari alien pula.Lawak...lawak...

    Asal raja ialah hamba Allah macam kita semua.Asal bangsa dari Nabi Adam a.s,bangsa manusia.Takkan bangsa jin pula,itu pun tak tahu?Lawak...lawak...

    Sejarah darah gahara?Nobat?Buat apa tanya saya,saya bukan anak raja.Saya bukan penjaga raja-raja.SAYA PENJAGA SEJARAH MELAYU.You understand me?

    Awat tanya soalan bodo.Hang balik rumah pi ngaji balik.Kalau hang tak tagih dunia,biar raja Melayu pi perintah Kedah.Wat pa raja Siam terhegeh-hegeh reta dunia?

    :DDD


    -Malaraja of Hamsawati

    ReplyDelete
  115. ...Dan raja yang dipertuan bangsanya maka sudah tentu dari bangsanya,takkanlah dari alien pula.Lawak...lawak...

    Akan sekelian jelata mengangkat sembah taat setia, bertuankan raja kerana pertalian dari tok nenek mereka , sebapa lain ibu, mengenali dibawah sadar atau tidak, apatah lagi atas mereka yang telah merungkai pertalian ini. Menjadi darah gahara melata seluruh dunia, tak kira agamanya, hanyasa dari satu dahan , yang mana sulur dan cabang terpilih sahaja, bukan semua dari dahan itu jua. Maka dahan lain, sulur dan cabang dan rantingnya menjujung duli, berkat doa diperkenan sebagai sunatullah. maka mengangkat dipertuan adalah kuasa RAKYAT, tidaklah semesti dari BANGSANYA, semestinya dipertuan pula MASUK BANGSA ANGKAT KUASA AMANAH.

    Jangan tagih dunia cik seri, jangan tagih daki.

    ReplyDelete
  116. Cuba awak fahamkan kenyataan saya,raja yang dipertuan bangsaNYA.'NYA' itu kembali kepada raja itu.Maka sudah tentulah dari bangsa itu.Contoh:

    John dipertuan bangsaNYA (Inggeris) maka sudah tentu John dari bangsa Inggeris.Faham ke tak faham?Takkan John dari bangsa Siam Sam-sam pulak.

    :DD

    Jadi tak payahlah nak bertekak pasal raja atau bangsa.Tak nak tagih dunia tapi sembang pasal takhta,raja atau anak gahara.Allah Taala tak tanya semua tu dalam kuboq tau.

    Sekarang siapa yang tagih dunia.Keturunan hang tak akan jadi raja balik dengan izin-Nya.Jangan mimpila.Baik bersatu dengan orang Melayu kuatkan Islam di Nusantara ni.Insaflah sikit.



    ~Srikandi

    ReplyDelete
  117. Cik Srikandi, sy dr dulu baca artikel saudari tp masih byk keraguan lagi ttg siapa itu Praoh. Sbb kebanyakan penulisan cik srikandi byk dalam bentuk tanda tanya dan tiada kata putus. Jadi, sy ingin tahu adakah Firaun itu sebenarnya bangsa Melayu? Kalau ya, Firaun yg mana satu? adakah kesemua keturunan Firaun itu adalah Melayu termasuklah yg ingkar kepada Allah ketika zaman Nabi Musa a.s? Mohon penjelasan ringkas tetapi padat ye? supaya selepas ini sy tidak ketinggalan lg :)

    ReplyDelete
  118. Quote:
    Sekarang siapa yang tagih dunia.Keturunan hang tak akan jadi raja balik dengan izin-Nya.Jangan mimpila.Baik bersatu dengan orang Melayu kuatkan Islam di Nusantara ni.Insaflah sikit.

    Wahai cik Seri, ketahuilah bahawa sentuhan saya tiada kaitan dengan orang yang mahukan keturunannya menjadi raja balik. (maaflah puak kedah-walau saya pun tak setuju dengan hangpa, tak patut hangpa kena serkap jarang)

    Anda bukan pejaga sejarah melayu. Tukang karut.

    Tidak mengapa bila anda mengungkapkan pertanyaan saya sebagai soalan bodo. Jawapan anda memang orang Islam bijak!

    ReplyDelete
  119. Oho... marah nampak?Usik sikit pun tak boleh?

    :DD

    Anda bukan keturunan raja yang kemaruk takhta ek?Nada anda macam mereka.

    Cakap pasal raja lah itulah inilah.Anda menjual saya membeli.Saya penjaga sejarah Melayu,jika saya mengarut,buktikan apa yang saya mengarut.Saya cabar anda.Kemukakan fakta-fakta apa yang saya karutkan.Ada berani?

    :D

    "Tidak mengapa bila anda mengungkapkan pertanyaan saya sebagai soalan bodo. Jawapan anda memang orang Islam bijak!"

    Saya memang orang Islam bijak.Terima kasihlah puji saya.

    :D


    ~Srikandi

    ReplyDelete
  120. Hanis Malik,

    Firaun bukan orang Melayu.Namun para Firaun telah mengambil pengaruh kebudayaan Mala Tua pada masa dahulu.Saya rasa ini lebih tepat pada masa kini sebelum kajian saya lengkap nanti.'Mala Tua' ini adalah moyang bangsa Melayu sebelum dan beberapa ketika selepas Banjir Besar.Ini adalah juga moyang kepada peradaban Austronesia.Pengetahuan membina kapal Nabi Nuh a.s telah diwarisi oleh beberapa tukang kayu beliau.Seorang telah mengajarkan kepada kaum Norseman.Seorang telah mengajarkan kepada kaum Phoenicia.Ada beberapa lagi.Dan seorang lagi adalah moyang kita,bangsa Melayu.


    ~Srikandi

    ReplyDelete
  121. Wahai orang bijak. tukang karut,bukan karutkan.(apatah lagi penjaga)Faham? Perli bukan puji. Tegur bukan marah.Menjual dan membeli itu ayat anda.

    Bila soalan berkait rapat dengan sejarah bangsa dikata soalan bodo...maka tamatlah.

    ReplyDelete
  122. weh Anon atas! Tamat camtu je? Mane faktanye nak sanggah Srikandi?

    Laen kali jgn menyemak boleh??

    Dah la pakai nama Anon...seb baik hang pakai nama anon kalo tak dah lama aku kutuk hang ni bodo...

    ReplyDelete
  123. Jangan menyemak? boleh insyaAllah . Tak payah kutuk, saya memang tidak sempurna. Dalam pada itu saya ingat kepala segala bangsa jasad manusia namanya Adam AS, 'bapa' bangsa manusia =Nuh AS, 'bapa' sekelian Raja berkerajaan =Sulaiman AS, 'bapa' para nabi =Ibrahim AS, penghulu sekelian ruh =Muhammad SAW.

    Saya ingat Mahadi akan muncul, pemuda madinah akan bangkit dengan berani, Isa AS akan turun, pemegang panji hitam akan datang dari timur menyertai mereka. Saya ingat juga Dajjal itu makhluk Allah bukan manusia dan tidak takutkan apa pun juga, menanti saat sahaja, malah tahu dia akan detik matinya dibunuh Isa AS.

    Sebelum bubur adalah nasi, sebelum nasi adalah beras. Fakir akan berfikir.

    ReplyDelete
  124. Anom may 22 10:52

    Saya sebenarnya tidak faham apa yang nak saudara sampaikan .apakah kaitannya dengan artikal srikandi diatas. Dalam artikal srikandi ,tidak ada disebut menafikan apa yang saudara nyatakan.apakah dengan mengenali bangsa sendiri berdosa? Tidakkah ianya harus saja? Jika perkara yang harus ini dilakukan dengan niat kerana Allah ,ianya ibadah.

    ReplyDelete
  125. Untuk Anon May 22, 2011 10:52 PM,

    Aku cuma anti dengan hipokrit...cukup2 lah dengan perangai hipokrit tu semua...

    Dari awal komen ko aku tengok kemain lagi ko perli Srikandi kan?

    Tapi skang ni ko nak berkias2,nak tunjuk alim ko plak?

    Dah dasar hipokrit tu hipokrit jugaklah....

    Tolonglah....kalo ko sendiri tak respek orang mcm mana org nak respek ko?

    ReplyDelete
  126. anon May 22, 2011 10:52 PM,

    So, apa maksud sedara? Apa yang sedara cuba sampaikan sebenarnya?

    Berbelit-belit...

    ReplyDelete
  127. 'Begitu takutnya Dajjal akan orang yang akan membunuh dia kelak.'

    Semak lagi, dan lagi...

    ReplyDelete
  128. Terimakasih ingatan panji hitam. Hebat...

    ReplyDelete
  129. Mana pulak mamat yang sembang pasal raja dipertuan lah,anak gaharalah itu?Seronok pulak layan dia.Sembang macam banyak tau.

    Cik Seri tunggu anda di sini.Kritiklah lagi...lagi...lagi


    ~Srikandi

    ReplyDelete
  130. Suke beno dia kalu dpt ngusik org,...huhu

    :D

    ReplyDelete
  131. sabar itu separuh daripada iman..maka bersabarlah dalam segala hal menghujahkan pengetahuan kalian. adalah ruang ini miliknya, makanya hormatilah akan dia selaku tuan rumah yang membenarkan anda bertandang dan berkongsi ilmu... adalah kalian semua berada didalam majlis ilmu-ilmuan. Semoga rahmat Allah diturunkan keatas kamu sekaliannya, Insya'Allah. Bagi anonymous, walaupun anda mengetahui yang Hak, janganlah yang Hak itu menjadikan anda Berhak. Tiada yang Hak bagi hamba-hambaNya sebelum tiba hari pengadilan yang menentu yang hak bagi kamu, segalanya adalah harus dikembalikan kepadaNya. Yang demikian sebaik-baik keadaan bagi yang mengetahui yang Hak. Wassalam

    ReplyDelete
  132. jenjalan + folo sini.
    Suka baca entry kt sini ..byk info..yg menarik2 + yg xtau sblm2 ni.. :)

    ReplyDelete
  133. :) Teruskan usaha anda

    ReplyDelete
  134. Salam. I've been ur reader since forever. Please invite me to MF blogspot. I need to get more ideas about my research. Thank you.

    norfahmi@gmail.com

    ReplyDelete
  135. Salam

    Sekadar pendapat, saya tak pernah ke Gunung Jerai. Tetapi saya ada belajar sejarah Gunung Jerai tu popular sebagai "landmark" oleh pedagang dari India dan Arab apabila ke Kedah. Jadi saya rasa Gunung Jerai mungkin ada kota Melayu purba. Lebih-lebih lagi Kedah zaman lalu adalah pernah jadi sebahagian dari Srivijaya (Kedah dikenali dengan nama Kadaram). Jadi saya rasa Gunung Jerai itu pasti ada kesan kerajaan Melayu lama... mungkin yang telah dimusnahkan oleh penjajah.

    ReplyDelete
  136. Salam cik sri kandi..
    dah lama x baca mistisfie... arini nk buka dah x bleh sbb kna ada jemputan dlu...huhuhu
    ni emel saya hafjue24@gmail.com
    SAYA NAK JADI PEMBACA JEMPUTAN MF!!! hehehe

    ReplyDelete
  137. MF bukak bulan depan.saya tgh siapkan artikel.sabar ya

    ~SK

    ReplyDelete
  138. Cik Srikandi,

    Saya pun nak jadi pembaca jemputan MF.
    My email - sabar152@yahoo.com

    Terima kasih
    p/s kebenaran tidak dapat ditutup

    ReplyDelete
  139. kenapabegini93@gmail.comnak jadi pembaca juga terima kasih suke dengan tulisan kakak srikandi . . . . moga segala dpermudahkan untuk kamu demi sebuah kebnaran

    ReplyDelete
  140. Saya ingin terus membaca tulisan srikandi. Bagaimana caranya?

    ReplyDelete
  141. ikuti fanpage saya https://www.facebook.com/srikandisejarah

    ReplyDelete
  142. entah kali ke berapa saya membaca blog ni ...tapi saya tak pernah rasa jemu..makin bertambah teka teki makin bertambah minat saya untuk tahu kebenarannya...siapa yang dapat membongkar ke semua misteri tentang ma la yu ni?? hmm..

    ReplyDelete