Monday, April 11, 2011

Pelajaran Pertama: Malayo-Polinesian & Austronesian


Pelajaran 1:Belajar apa itu Malayo-Polinesian & Austronesian.






Untuk memahami apa yang dikatakan 'rumpun Melayu' atau Nusantara,kita mesti belajar apakah persamaan antara etnik-etnik di dalam rumpun Nusantara itu.Kita mesti tahu apakah beza antara rumpun Nusantara dengan kelompok-kelompok bangsa yang lain.Saya jujur mengatakan bahawa ketika zaman klasik Kesultanan Melaka,telah timbul apa yang dinamakan rumpun Melayu kerana Kesultanan Melaka telah bertindak sebagai satu empayar yang menakluk seluruh semenanjung dan sebahagian Sumatera;menyambung warisan yang ditinggalkan empayar Melayu Sriwijaya dahulu.Empayar ini amat kuat dan disegani Timur dan Barat sehingga hanya kuasa Eropah sahaja bergabung dengan pengkhianatan dari dalam,yang mampu menumbangkan Kesultanan ini.

Mengapa orang Bugis lebih senang menyerap budaya Melayu Selangor?Mengapa orang Jawa senang berasimilasi dengan orang Melayu Johor?Mengapa orang Banjar,Mendahiling atau Rawa lebih rapat dengan orang Melayu berbanding dengan orang Thai contohnya?Mengapa budaya berkeris ada pada orang Sulu,Jawa,Bugis dan Melayu (sekadar menamakan beberapa contoh)?Kita lebih faham bahasa orang Boyan atau orang Burma?

Kita mesti faham betul-betul perkara ini sebab jika kita tidak memahami perkara ini sebetulnya,nanti ada orang yang dari kelompok bangsa lain contohnya Tai-Kadai akan cuba memutarbelitkan fakta berkaitan kaum dan bangsa ini.Tidak memahami kategori antara bangsa-bangsa ini menyebabkan kegiatan merompak budaya dan identiti akan berlaku.Juga UNTUK MENGELAKKAN KEKELIRUAN BUDAYA sesama sendiri di dalam KELOMPOK YANG SAMA.Contohnya keris adalah budaya etnik-etnik Malayo-Polinesian.Jika orang Melayu berkeris,ini tidak bermakna mereka merompak budaya dari orang Jawa.Jika orang Jawa pakai kain batik,ini tidak bermakna mereka mencuri kain batik orang Kelantan.Kena faham betul-betul.Nanti tidaklah berperang sesama rumpun sendiri disebabkan hal yang remeh-temeh begini.'French Fries' contohnya adalah makanan orang Perancis dan Amerika.Namun tidak pernah orang Perancis berperang dengan orang Amerika semata-mata berebutkan 'French Fries' ('pommes frites' dalam bahasa Perancis).Tetapi ada orang yang ghairah mahu berperang semata-mata ingin berebutkan rendang!Lihat beza mentaliti orang Eropah dengan orang Asia yang terjajah pemikirannya.Apa yang mahu saya katakan lagi,why are you so stupid?

Ok,kita belajar sejarah secara santai.Tidak perlu tension-tension.Anda suka belajar sejarah dengan cara menghafal tarikh-tarikh?Saya pun tidak suka!Sebenarnya sejarah adalah subjek yang menarik.Sejarah melangkaui politik,budaya,geografi dan banyak bidang lain.Sejarah akan menjawab banyak persoalan.Apa,mengapa,bila,dimana,siapa dan bagaimana.Ok,biar saya teruskan 'lecture' saya tentang kelompok budaya dan bahasa yang dikelaskan sebagai,Austronesia.

Austronesia adalah kelompok bahasa yang tersebar di zon yang dinamakan Oceania dan Asia Tenggara sehingga ke Madagaskar.Orang Austronesia pula adalah mereka yang bertutur bahasa-bahasa di dalam kelompok Austronesia.

Dahulu kelompok bahasa ini digelar sebagai Malayo-Polinesia.Kemudian ditemui di Taiwan di mana terdapat kelompok-kelompok pribumi di sana bertutur bahasa mirip bahasa-bahasa dalam Malayo-Polinesia yang kemudiannya dikelaskan sebagai bahasa Formosa.

Gabungan bahasa Formosa dan Malayo-Polinesia inilah kemudiannya digelar Austronesia.


Austronesia adalah salah satu kelompok bahasa utama di dunia.Austronesia juga merupakan kelompok bahasa yang terbesar dari segi jumlah bahasa iaitu kira-kira 1268 jenis bahasa.Austronesia juga memiliki kawasan penyebaran paling luas,iaitu dari Madagaskar hingga ke Pulau Easter.

Bahasa Melayu dan bahasa Jawa adalah dua bahasa Austronesia yang mempunyai ramai penutur.Bahasa Melayu mempunyai lebih 40 juta penutur asli dan bahasa Jawa mempunyai kira-kira 80 juta penutur asli.Dari segi etnologi dan jumlah penutur sebenar,bahasa Melayu adalah bahasa Austronesia yang paling ramai penutur iaitu kira-kira 300 juta penutur (digabungkan dengan Bahasa Indonesia iaitu salah satu dialek dari bahasa Melayu) dan menduduki tangga ke-6 dunia,ranking bahasa paling meluas digunakan.

Bahasa Melayu sebagai bahasa elit Austronesia adalah terkelompok pula ke dalam bahasa Malayo-Polinesian Barat,bersama-sama bahasa Jawa,Sunda,Bugis dan lain-lain.Bahasa Malayo-Polinesian Timur pula termasuklah bahasa-bahasa di kepulauan Pasifik seperti Hawaii,Tonga,Maori,Samoa dan lain-lain.

Ok,sekarang anda faham siapakah itu orang Austronesia?Persamaan antara bahasa-bahasa Austronesia yang paling ketara ialah menyebutkan bilangan jamak sesuatu dengan mengulangi dua kali perkataan.Contohnya jika ada banyak kapal,mereka namakan 'kapal-kapal' (bukan 'kapals').Satu lagi rahsia yang paling ketara namun jarang orang ketahui ialah penyebutan nombor-nombor.Terdapat persamaan ketara antara penyebutan nombor 1 hingga 10 misalnya diantara bahasa Hawaii,Tonga,Samoa dan lain-lain dengan bahasa Jawa,Sunda dan ya...sudah pasti bahasa Melayu.Lihat jadual:



Lihat,nombor-nombor mereka,sama ada dipengaruhi bahasa Melayu atau dipengaruhi bahasa Jawa.Sebab apa?Jawapan yang paling mudah,kena salahkan dua empayar ini:Sriwijaya dan Majapahit.Tetapi kalau nak jawapan yang kompleks,kena jawab dengan sejarah linguistik dan pergerakan kaum-kaum Austronesia.Bahasa Sunda misalnya sebutan nombornya bercampur antara bahasa Melayu dan Jawa.

Ok,itu adalah persamaan antara bahasa-bahasa dalam kelompok Austronesia atau nama klasiknya 'rumpun Melayu'.Rumpun ya...bukan orang Melayu.Serumpun maknanya berkongsi budaya dan bahasa.Orang Batak misalnya berbeza dengan orang Melayu.Jadi orang Batak bukan orang Melayu dari segi etnik-etnik dalam kelompok budaya Austronesia.Masing-masing ada identiti.Apabila bercakap dalam konteks 'dalam rumah sendiri' Melayu adalah salah satu kaum atau sub-bangsa dalam rumpun Austronesia. Samalah apabila bercakap dalam konteks Malaysia,orang Kedah,orang Perak dan orang Kelantan misalnya adalah ORANG MELAYU.Namun bila bercakap soal kenegerian,masing-masing ada identiti sendiri seperti bahasa,senibina,makanan atau pakaian.Jadi bila orang-orang Melayu sedar bahawa ada kaum lain yang seakan sama dari segi wajah,bahasa dan budaya dengan orang Melayu maka mereka menyebut,"kita serumpun" (rumpun Austronesia atau Nusantara).Jadi Thai,Burma,Viet ataupun Mon-Khmer bukanlah serumpun dengan orang Melayu (ditolak faktor asimilasi atau cedokan bahasa dan budaya) sebab asas atau induk mereka berlainan dari orang Melayu.Thai boleh mencedok budaya Melayu Segenting Kra atau Khmer tetapi lihat bahasanya.Jauh berbeza.Ini dinamakan 'asimilasi'.Bukan serumpun.Tetapi ini asimilasi antara dua kelompok berbeza.Kalau anda faham masalah ini,saya tanya anda...orang Siam itu sama atau tidak dengan orang Melayu?Serumpun atau tidak??

Siam adalah nama yang diberikan kepada kerajaan Ayutthaya.Rakyatnya ialah Siam.Tidak kira Tai,Mon,Khmer atau Melayu.Ada satu lagi kerajaan Tai iaitu Sukhotai yang lebih awal dari Ayutthaya.Tetapi Sukhotai bukan 'Siam'.SIAM ADALAH BUDAYA BERCAMPUR ANTARA TAI-MON-KHMER-MELAYU.Siam bukan Melayu dalam ertikata sebenarnya.Jadi konotasi adakah orang Melayu mencedok adat Siam adalah SALAH SAMA SEKALI.Siamlah yang mencedok segala budaya di sekelilingnya!

Inilah gunanya tahu sejarah.Tidaklah nanti kita terkeliru sampai menjatuhkan prestij sendiri secara sukarela.

Orang Tai ('Tai' bermaksud bangsa ini seluruhnya manakala 'Thai' ialah konotasi baru lebih merujuk kepada orang Tai di Thailand) termasuk dalam kelompok Tai-Kadai atau Kradai.Orang Tai ini juga banyak sub-bangsanya seperti orang Shan,orang Li,orang Kam-Sui,Tai-Dam dan lain-lain.Etnik kedua terbesar di China selepas orang Han adalah Zhuang,yang berasal dari bangsa Tai-Kadai ini.Bangsa Tai-Kadai ini asalnya tinggal berselerak di selatan China sehingga ke utara Burma dan Assam di India.Mereka kaum petani (agraria).Tai-Kadai adalah kelompok bahasa yang dipertuturkan oleh semua etnik Tai ini.Mereka juga dilihat berkongsi beberapa budaya,yang paling ketara ialah perayaan Songkran.

Budaya etnik Tai berbeza dengan apa yang dinamakan sebagai 'Siam'.Siam adalah gabungan apa yang saya sebutkan tadi.Mula-mula orang Tai ini tinggal di bawah pemerintahan Empayar Khmer.Jadi asimilasi telah ada dengan budaya Khmer.Kemudian selepas berjaya membebaskan diri dari empayar ini,mereka mula membina kerajaan.Yang paling tersohor ialah Sukhotai.Mereka mula menakluk kerajaan-kerajaan Mon di tengah Thailand pada hari ini.Jadi mereka sudah berasimilasi dengan orang Mon yang lebih dahulu punya peradaban di Indochina.Akhir sekali ketika menubuhkan Ayutthaya,mereka telah berasimilasi dengan teruknya dengan negeri-negeri Melayu Segenting Kra dan Kerajaan Angkor menjadi apa yang dinamakan sebagai 'SIAM'.Ketika menjarah Angkor (serta menakluk sekali Angkor Wat) raja Ayutthaya telah mengangkut beribu-ribu artisan,tukang ukir,tukang batu,para penari dan seniman Khmer ke Ayutthaya.Kemudian apabila mereka mara lebih ke selatan,orang Tai ini melengkapkan identiti mereka sebagai Siam,apabila berasimilasi dengan orang Melayu ketika menakluk negeri-negeri Segenting Kra.Malah Ayutthaya itu sendiri adalah wilayah Negara Sri Dharmaraja,sebuah negeri Melayu Segenting Kra.Kemudian terjadi konflik merebut tanah Ayutthaya dengan U-Thong,raja pertama Ayutthaya yang 'menceroboh' masuk ke Ayutthaya sehingga ke beberapa raja selepasnya.Riwayat Khmer menyebutkan apabila raja Negara Sri Dharmaraja akhirnya tewas,beliau menyerahkan wilayah Ayutthaya sepenuhnya kepada seorang raja Tai dengan syarat mengambil anak-anaknya sebagai anak angkat raja Ayutthaya.

Kita boleh lihat persamaan senibina istana Raja Thai iaitu Grand Palace dengan istana Raja Khmer Kemboja di Phnom Penh:

Istana diraja Khmer Kemboja


Istana Raja Thai di Thailand



Jadi siapa cedok siapa?Khmer adalah berbeza laras bahasa dan bangsa dengan orang Tai.Bahasa Khmer adalah dari kelompok Mon-Khmer.Jika senibina orang Aceh dan Melayu punya persamaan boleh dipertimbangkan kerana satu rumpun,tetapi orang Khmer dan orang Tai dari rumpun berbeza!SEBAB APA TUAN-TUAN?Sebab asimilasi,tidak kira sebab peperangan mahupun perkahwinan.Perkaitan orang Melayu dengan orang Khmer pula banyak terkait akibat perkahwinan raja-raja Melayu Segenting Kra dengan gadis-gadis Khmer.Maka lahirlah raja-raja seperti Suryavarman I mahupun Jayaviravarman.Sujita,seorang raja Melayu Negara Sri Dharmaraja dari keturunan Sriwijaya telah berkahwin dengan puteri Khmer dari keturunan Kambuja.Menarik bukan?

Ingat,jangan jadi katak di bawah tempurung.Melayu di Malaysia mula jadi katak di bawah tempurung selepas dijajah British.Samalah seperti nasionalis Jawa yang terlompat-lompat hulurkan buluh runcing.Itu semua akibat ditipu Belanda.Ingat dua katakunci ini:

1. Dahulu tiada apa yang dinamakan Malaysia atau Indonesia.
2. Budaya adalah milik bangsa BUKAN NEGARA.

Bezanya,nasionalis Jawa ditipu Belanda sehingga jadi terlampau fanatik dengan bangsa khayalan bernama 'Indonesia'.Tetapi Melayu Malaysia ditipu British sampai jadi lembik,tidak bersemangat dan buta sejarah.Datang orang Siam cuit sikit...kelam kabut tak ingat dunia...kemudian menyembah kaki raja Siam tanpa usul periksa.

Jadi saudara saudari sekalian,nampak tak bahawa bahasa kita,budaya kita adalah amat luas menjangkau Malaysia sendiri.Bila bercakap tentang sejarah Melayu JANGAN SESEKALI BERDASARKAN KAWASAN SESEMPIT MALAYSIA.Jangan saudara,jangan.Sebab nenek moyang kita adalah pedagang dan pelaut yang amat disegani Timur dan Barat.Dan kita bukan mula buat kerajaan ketika Kesutanan Melaka.Bukan saudara.Banyak kerajaan-kerajaan sebelum Melaka,yang paling terkenal ialah Empayar Sriwijaya.Belum lagi nak bercakap pasal 'city-states' Melayu yang bertaburan dari utara semenanjung hingga ke Segenting Kra.Itu mungkin makan ratusan tahun Sebelum Masehi,sebab ketika Sriwijaya meluaskan jajahan takluknya,telah ada kerajaan Grahi,Kedah Tua atau Gangga Negara.Sejak bila kerajaan 'city-states' Melayu ini wujud?

Menariknya,prasasti 'Old Malay' ditemui seawal abad ke-7 Masehi.Tulisan 'Old English' pula dijumpai seawal abad 8 Masehi.Salah satunya ialah puisi Beowulf.Itupun bahasanya belum sepenuhnya 'English' sebab ada yang mendakwa ia masih bahasa Anglo-Saxon,suku Jerman Kuno yang membentuk bangsa Inggeris hari ini.Prasasti Melayu Cham pula seawal abad 2 Masehi.Bila bercakap sejarah bangsa,ingatlah...kita adalah antara yang terbaik.

Baiklah para pelajar semua,kelas bersurai.Jumpa lagi di lain artikel.







The History of Thy Beloved,


~Srikandi

20 comments:

  1. Jebat KhalifahAngkuhApril 27, 2011 at 4:44 AM

    assalamualaikum...adalah lebih baik MF ditutup dr diwar-warkn..utk apa ia di-private-kn?..ada sesetengah ilmu dirahsiakan dr org2 awam...tp tdklah ia ditutup utk dipelajari bg mereka2 yg ingin mempelajarinya..cuma ia tdk dihebah utk mengelak fitnah...bknkah sejarah itu utk diketahui...

    ReplyDelete
  2. salam, saya tertarik dengan penyebutan nombor 1-10 seperti disebutkan,orang Sama (Bajau)sebelah utara Borneo juga menyebut Isah duo telu empat limo enom pitu wauh siom sepuh. Adakah mereka juga termasuk dalam kelompok ini atau menerima pengaruh.Terima kasih

    ReplyDelete
  3. nk tanya ni...saya ni mmg x reti sejarah...
    soalan saya,,,adakah era kegemilangan MELAYU ni berada sezaman dengan era FIRAUN2 atau zmn nabi2???
    bleh x jelaskn???

    ReplyDelete
  4. Kalu rajin... baca sume artikel dan fikir sendiri...


    Kalau mls, jgn tau ape2.

    ReplyDelete
  5. yang Mulia http://riwayatmelayu.blogspot.com

    saya orang melayu yg sdg memerlukan ur lectures.. thanks very much الحمد لله

    ReplyDelete
  6. Jika kita membuat perbandingan Sejarah Melayu Mahawangsa ada kemiripan dengan Sejarah Bangsa Keltik yang dulu pernah merajai Eropa daratan. Nama"Seine"(di Perancis) dan"Belgia"(nama Negara),semua itu adalah nama yang berasal dari Bahasa Keltik. Bangsa Keltik kita kenal kini sebagai Bangsa Skotlandia,Irlandia dan Wales,mereka berbeda dari Inggris/Anglo-Saksen,secara Kebudayaan,Bahasa dan Asal-Usul(karena itu marilah kita mendukung Kemerdekaan"Wales"dari Inggris).

    ReplyDelete
  7. Bahasa2 dalam rumpun Indo-Melayu/Austronesia,telah mengalami"Semantic Polaration"(Kata2 yang sama Penyebutannya,tetapi berbeda dalam"Arti"). Pada dasarnya kita dan Saudara2 Sepupu kita dari Negeri Maharlika berbicara dalam Bahasa yang sama dengan kita,tapi Bahasa mereka telah mengalami"Semantic Polaration". Sebagai Contoh : Sandal ilang(Tagalog) dan Sandal hilang(Indonesia & Malaysia) : dalam Bahasa Tagalog berarti"Tunggu dulu" dan dalam Bahasa Indonesia dan Malaysia berarti"Sandal kita hilang":) dan Titik(Tagalog) serta Titik(Indonesia dan Malaysia) : dalam Bahasa Tagalog berarti"Surat" dan dalam Bahasa Indonesia dan Malaysia berarti"Bulatan Kecil"(biasanya adalah Tanda Baca). Karena itu marilah kita mendukung Bahasa Melayu(Bahasa Indonesia dan Malaysia)sebagai Bahasa Resmi ASEAN.

    ReplyDelete
  8. Perbedaan Bahasa Melayu Indonesia dan Bahasa Melayu Malaysia adalah seperti Bahasa Inggris US dan Bahasa Inggris British(jadi tak usahlah kita bersitegang soal ini) =)

    ReplyDelete
  9. Saya x tahu nak post kat artikel yg mana 1.. tapi saya nak tanya tentang bangsa Mala ini.. Menurut artikel dalam blog ini :-

    http://alamjin-tuankelarias.blogspot.com/2011/09/kembali-ke-zaman-silam-asal-usul-bangsa.html

    Mengatakan bahawa Melayu sangat berbeza dari Mala...

    Minta ulasan sebelum saya makin pening.

    ReplyDelete
  10. Blog itu hanya mengarut sahaja.Lihat disclaimer pada awal artikel.Dia hanya mereka-reka cerita karut.

    Nama 'Mala' saya rujuk kepada catatan pada prasasti Kemboja abad ke-6 dan riwayat Mon.

    Jadi jangan pening.Tak usah percaya apa-apa dari blog itu.Penulisnya mencedok dan mengubahsuai idea saya sesuka hati kemudian menyebarkannya.


    ~Srikandi

    ReplyDelete
  11. Jebat KhalifahAngkuhOctober 11, 2011 at 10:01 AM

    http://darulsaka.blogspot.com/search/label/JIN
    anon 9oct...cuba anda baca blog ni..n buat perbandingan antara mereka yg meletakkn taraf mereka sama dgn jin dan mereka yg meletakkn taraf mereka lebih dr jin..sesuai dgn taraf khalifah dibumi....sy jg dah berjumpa ngan tuan blog nie...

    ReplyDelete
  12. nampaknya bahasa bajau (sama) d utara borneo 1-10 pun mcm sama di sebut .....

    ReplyDelete
  13. Bahasa melayu susah dimengerti.oww sandal ilang kalau bahasa jawa jadi srandal ilang.dan coba bandingkan yang katanya sunda gabungan dari melayu dan jawa,aku dalam bahasa sunda menjadi aing/abi.dalam bahasa jawa aku:aku/kulo/dalem. suka dalam sunda:pogoh,kalau jawa:seneng/remen. Nah ada kemiripan ga?ga ada.jadi jawa,sunda itu beda dari melayu.dalam artian bahwa nuswantoro(nusantara) bukan hanya dihuni bangsa melayu,contoh:jawa beda sama melayu,papua bukan melayu,NTT+NTB bukan melayu. Nih bahasaku coba ada kemiripan ga sama melayu:kulo tiyang jawi griyo kulo wonten mriki.panjenengan sampun ngartos?hehe ya udah tetap berkarya,salam dari orang jawa

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa tak tulis sumatera aja bro...papua ya lain la..kalau tiada penjajah ..besar mana saja wilayah mu..cuma sekitar jakarta saja..yg lain nya smua wilayah pemerintahan melayu

      Delete
  14. Jika bahasa Melayu susah dimengerti,mengapa anda berbahasa Melayu dan saya tidak faham bahasa Jawa?

    :D

    Bahasa Melayu jadi lingua franca dan bahasa pemersatu sebab senang difahami.

    Terimakasih kerana membaca.

    ~Srikandi

    ReplyDelete
  15. Yang jelas ketika hari Qiamat nanti, Allah SWT tidak akan pernah menanyakan kewarganegaraan anda, apakah anda berasal dari bangsa melayu,erofa atau yg lainnya, kalau anda penuh dengan dosa maka NERAKA lah tempat anda, dan ketika Hidup anda penuh dengan amal kebaikkan, maka SURGA adalah tempat anda. jangan merasa kita lebih hebat dari orang lain, sesungguhnya IBLIS adalah mahluk pertama-tama yang memproklamirkan bahwa dia lebih baik dari Nabi Adam.as.

    ReplyDelete
  16. Orang boleh jadi sombong atas apa apa saja perkara. Sombong itukan milik kebanyakan orang. Sedang wali pangkat tinggi nampak wali pangkat rendah masih ada sombong.
    Orang mau cakap pasal keturunan boleh jadi sombong orang sembahyang juga boleh jadi sombong. Tapi sombong orang sembahyang itu lebih bahaya toh.

    ReplyDelete
  17. Wahai anonymous, belajar sejarah bukan untuk rasa lebih hebat dari orang lain, tapi sementara kita masih hidup di dunia ni, nak ke bangsa Melayu kita yang beragama Islam ni mudah lupa diri, hilang maruah dan diperkotak-katik oleh bangsa lain terutamanya yang bukan beragama Islam? Ilmuwan Islam dulu-dulu yang banyak amal ibadah pun menuntut ilmu dunia jugak seperti sejarah, geografi dan sebagainya. Amal memang untuk dibawa mati, sementara masih hidup, ilmulah yang akan menjaga kita. Bukan ke ilmu yang bermanfaat juga mendapat pahala berterusan setelah mati nanti? Dunia di genggaman, akhirat di hati.

    Srikandi, saya nak tanya, macam mana pulak dengan orang asli, negrito, melayu-proto? Dorang tu sama/serumpun ke dengan orang Melayu? Kenapa ciri fizikal dan sosio-budaya dorang berbeza dengan Melayu, sebab ada sesetengah orang kata Melayu asli adalah orang asli. O.o! Tolong terangkan. Terima kasih!

    ReplyDelete
  18. Rupanya batak bukan melayu..patutla satu habuk pon tak boleh paham..sebagai peminat irama klasik dan daerah.biasa dengar lagu mendahiling ,banjar,bugis,rawa,jambi,sambas,aceh,siam jawa.bila diamati betul rupanya banyak bahasa melayu dituturkan...contoh ayat makan nasi..ada sebut make nasi,makang nasik,ada yg sebut kang sik.tak jauh beza pon sebenarnya..

    ReplyDelete
  19. Orang-orang melayu sangat mudah di adu domba, di pecah belah,saling menghina satu sama lain.

    Baik orang indonesia, malaysia,brunei, singapura, selatan filipina, selatan thailand.adalah satu saudara yang terpisah oleh imperialisme barat.

    Harusnya orang orang melayu bersatu padu mewujudkan edentitas yg besar lgi sehingga nantinya tidak lagi terdengar saudara kita yang ditindas seperti di thailand, filipina dan singapura yang kini menjadi minoritas.

    ReplyDelete