Saturday, June 27, 2015

Siapakah Gergasi Dalam Hikayat Merong Mahawangsa?

 


Di dalam posting yang lepas,saya telah membuat pandangan bahawa 'gergasi' adalah bentuk fizikal.Namun setelah meneliti beberapa sumber tentang siapakah 'kaum gergasi' ini dalam riwayat Burma dan Mon,saya telah menemui jawapannya.

Teliti kembali ayat-ayat misteri dalam Hikayat Merong Mahawangsa:

"Setelah didengarnya oleh Raja Merong Mahapudisat sembah menteri itu,"Jikalau demikian hendaklah saudara kerahkan segala kaum gergasi himpun sekaliannya dan panggil penghulu Pra Chisim dan penghulu Nang Sutaman itu ke mari,kita beri ia pergi bersama-sama anak kita dan orang kita Melayu,setengah kita suroh pergi bersama anak kita yang tua ini kita hantarkan ka hulu di sebelah utara barat laut.Maka tanah bumi itu lanjut jauh jua perjalanannya"

Oleh kerana Merong Mahawangsa telah singgah di Kuala Tawai,maka kita tahu,Tawai adalah sebuah tempat di persisiran laut di Segenting Kra di Burma sekarang.

Kawasan menghadap ke arah Laut Andaman atau Teluk Bengal adalah dikuasai oleh satu puak maritim yang amat terkenal dalam masyarakat Melayu dan kini diiktiraf di Thailand dan Burma.

Siapakah mereka?Ini adalah misteri yang jika kita faham,kita akan tahu sejarah orang Melayu di pesisir pantai seluruh Asia Tenggara.






Kewujudan kaum ini telah disebut dalam Mahâbhârata (saya ambil terus dari terjemahan Inggeris) :

"they soon came to the island which was encompassed by
the waters of the ocean ... strew showers of blossoms on
the Nâgas that dwelt there..."

((Mahâbhârata, Book I. Adiparva ‘The Beginning’)

Juga telah seorang pemuisi terkenal India,Ksemendra telah mencatatkan:

Lanun-lanun "Naga" telah menyerah kepada Asoka sejurus selepas raja itu masuk agama Buddha (kira-kira 260 SM).

Di dalam riwayat Burma telah mencatatkan puak ini memakan daging manusia dan memiliki kuasa penglihatan yang luarbiasa dari kemampuan manusia biasa.Mereka digelar sebagai Bilu.

Sifat atau gelaran paling terbaik adalah dari sumber Orang Mon yang menggelar mereka ini sebagai "Raksasa" yang bermaksud 'hantu yang memakan daging manusia'.

Siapakah mereka ini sebenarnya?

Mereka adalah Orang Laut.Kaum Proto-Melayu yang berbahasa dalam kelompok bahasa Austronesia,yakni serumpun dengan Orang Melayu.

Taburan Orang Laut di Asia Tenggara


Mereka kini digelar Moken di Burma dan Urak Lawoi di Thailand.Kaum inilah merupakan para pengikut setia raja dan emperor Melayu di dalam sejarah.Mereka ibarat askar Gurkha dalam perkhidmatan British bagi raja-raja Melayu.

Jadi kesimpulannya,Merong Mahawangsa adalah Melayu Deutro iaitu Orang Melayu yang terdedah kepada perhubungan antarabangsa dan telah membangunkan sistem pentadbiran dan cara hidup yang lebih maju manakala Orang Laut adalah dari rumpun yang sama cuma mereka agak terkebelakang dalam teknologi dan cara hidup.Sebab itu Merong Mahawangsa menjadi raja dan layak mentadbir Orang Laut yang sedia menjadi pengikut setia beliau.

Orang Laut adalah sama dengan Orang Asli yang lain seperti Orang Jakun,Semelai atau Kanaq.Kewujudan mereka dalam sejarah membuktikan bahawa Orang Melayu masih mengekalkan bentuk proto mereka sejak zaman-berzaman,sesuatu yang jarang atau sudah tiada dalam struktur masyarakat mana-mana bangsa di dunia.Hanya Orang Melayu yang memiliki struktur proto dan deutro sehingga ke hari ini dalam keturunan mereka.

 


Banyak misteri di dalam Hikayat Merong Mahawangsa yang menyingkap sejarah orang-orang Melayu pada masa dahulu.Hikayat ini juga telah disadur oleh orang-orang Tai yang bermigrasi dari selatan China ke Indochina dimulai oleh Orang Lao dan Orang Thai.Hikayat ini disadur dan menjadi versi Khun Borom.Saya akan kupas dalam keluaran akan datang.

~Srikandi
Lohor Pusakaku!




==================================================
Notis: Kuliah saya dah masuk isu ke-3.Isu keempat saya akan buat lecture pasal sejarah negeri Perak,pasal Tok Temong dan Raja-raja Beruas.Daftar sini siapa belum daftar>> http://historianlodge.historiansecret.com/?page_id=282

==================================================

17 comments:

  1. Saya dari kaum asli mahmeri.. Sy berminat nk tahu asal usul kami..kerna kami telah lupa sejarah kami..siapa kami??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang asli Mahmeri dalam kelompok Aslian yang memakai bahasa dari kelompok Mon-Khmer.

      Aslian dan Aborigine Malay (Melayu Asli/Proto-Melayu spt Jakun,Kanaq,Kuala,Orang Laut) adalah dua kelompok utama Orang Asli di Malaysia.

      Kajian saya mendapati Orang Mahmeri pada masa silam adalah mengikut Mengkong mereka,iaitu raja-raja Melayu yang membina negarakota (city-states) dan pada masa yang sama adalah pengantara antara dunia Orang Asli dengan dunia luar.

      Ini telah terbukti di Thailand,apabila kaum Nyah Kur bercakap bahasa lama Mon dan ini kerana mereka lari ke utara dan timur laut Thailand kini apabila Dvaravati,tamadun yang diperintah oleh raja-raja Mon dan Malayu runtuh.

      Ramai yang mengikut Mengkong dari kalangan raja-raja Mon ke arah Burma ke Thathon dan lainnya ke Hamsavati,Ava dan Haripunjaya.

      Mahmeri,Semelai dll pula mengikut Mengkong Melayu mereka pindah ke selatan.

      Harap membantu

      Delete
    2. Terima kasih.

      Ada satu kisah yg sering diceritakan oleh suku kaum kami.. Dimana pada masa dahulu terdapat banjir besar..dan kami dibawa menaiki sebuah kapal dan akhir nya sampai di sebuah daratan.
      Maklumat terperinci berkenaan cerita inj tidak lah diketahui.. Tp cerita ini lah sering diperkatakan dan dikata benar..

      Sejauh mana kebenaranannya tidak lah diketahui.. Harap ada cross reference yg boleh dikaji ..

      Terima kasih

      Delete
  2. Kemungkinan adalah bangsa Rakhine.

    "The term Rakhine is believed to have been derived from the Pali word Rakkhapura (Sanskrit Raksapura), meaning "Land of Ogres" (Rakshas), possibly a pejorative referring to the original Negrito inhabitants. The Pali word "Rakkhapura" ("Rakkhita") means "land of the people of Rakhasa" (also Rakkha, Rakhaing)."

    Salah satu Four Heavenly Kings (Caturmahārāja Heaven)
    1. YAKSHA (Rakhine)
    2. kumbhāṇḍa
    3. Gandharva
    4. Nāgas

    All four serve to Lord Śakra (Sakra Devanam: Buddhism @ Indra God: Hinduism @ Zeus:Greek Mythology), the lord of the devas of Trāyastriṃśa Heaven.

    ReplyDelete
  3. Nama sy KU AFIROL BIN KU AHMAD SOBRI..boleh kiranya srikandi terangkn sejarah keturunan KU ini dari mana asalnya....

    ReplyDelete
  4. salam... sy nak tanya... ade info ke sebelum kerajaan langkasuka ada kerajaan bernama kerajaan bal.. sy dpt info dr secebis nota dr dairi arwah atok sy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...ada,kerajaan bal,
      Ia adalah sbnrnya ibukota negeri Vijaya dlm kerajaan Champa

      ~SK

      Delete
  5. Assalamualaikum. Soalan ni mungkin lari daripada topik sedikit. Dalam Tingkatan 4 iaitu dalam KOMSAS, ada satu syair namanya Syair Bidasari. Dalam syair tu ada 'something' yang mengisahkan kisah satu negeri namanya Negeri Kembayat. Sayangnya syair tu ada 8 rangkap dalam buku itu. Saya dengar ada 1000 rangkap (?). Dan ada juga yang berpendapat Kembayat ialah Champa. Apa pendapat akak? Minta maaf kalau soalan ni mengganggu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,pd pandangan sy stkt ini,mmg ia menceritakan ttg Champa.
      Dan Sultan Zainal Abidin ialah Che Bonga dan ayahnya (Darman Syah) adalah Raja Tra Hoa Bo De

      ~SK

      Delete
  6. assalammualaikum...BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM... "berhiasan lah Sa-luaran nya..mirip pokok nan GURING nya tidak lagi berdaun..maka mekar lah si Kambuja kerana Agama Islam & iman nya juah

    keras lunak nya si ta-ratai akan KEESAAN ALLAH... mengucap lah ia kerna ikhlas hati nya..maka Melayu lah beraja nya..berISLAM pula rakyat nya ia"

    salute buat srikandi

    J-angan di ukur ilmu pd umurnya
    A-dalah hadiah dr YANG ESA
    W-alau bersenjatakn hujah si srikandi
    I-khlas agama teruslah berbakti

    ReplyDelete
  7. salute.... saya banyak berteori sebelum ini...ternyata hasil usaha gigih srikandi akhirnya saya mendapat jawapannya di sini...iaya bahawa teori dan ilham yang punya saya itu adalah benar jua... Allah Akbar!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh kongsikan teori anda sblm ni?

      Delete
  8. Just 4 sharing...
    Di sesetengah kawasan di negeri Sarawak, terdapat org melayu yg menggelarkan diri mereka sebagai orang laut. Mereka beragama islam, identified themselves as Malay & sometimes "urang laut", but i'm not sure if they are the same "orang laut" like in the "hikayat merong mahawangsa". But, definitely not, maybe. Their language are catogorize under the sarawak malay but at certain point, it was a bit different than the 1 that u usually heard. If u 1st time heard it, u would mistakenly assume it as the northern-Malaysian language bcoz the way it was spoken, it does sound like Thai, but with the mixture of minang+jambi+brunei+javanese+sarawak. The languange itself is called as "bahaso nyeboeng". There are 2 type of language that used mainly by the sarawakian malay
    1. berenei
    2. bahaso nyeboeng

    Bahasa Sarawak itself refer to the languange of the malay around Kuching which is bahasa berenei with the root from Brunei. As u know, the old malay name for Kuching is Sarawak. That's why every time Sarawakian said the "bahasa sarawak", it was actually refer to the "bahasa berenei".
    "bahaso nyeboeng" is like the opposite polarity of the "bahasa berenei". If bahasa berenei end with "aa" bahaso nyeboeng will change it to "o". If end with "L" they'll change it to "ii" This languange is common around Samarahan, Saratok, Betong & other area where the population called themselves as "urang laut". Normaly, the words that have "Z" will be change to "J".
    ***eventhough "bahaso nyeboeng" is consider as a dialect like the "berenei" but people normally pronounce it as "bahaso nyeboeng" & "berenei" is just pronounce as "berenei".

    ReplyDelete
  9. terimakasih atas perkongsian yg menarik ini :)

    ReplyDelete
  10. https://www.sagangonline.com/baca/artikel/587/minanga-tamwan

    ReplyDelete
  11. salasilah keibuan....budaya sama seperti kerajaan funan dan adat pepatih dan minang kabau.....atau minang khabu...minang kabau atau khabu lebih kurang serupa dengan nama sri kambu raja pertama kemboja

    ReplyDelete
  12. hikayat merong mahawangsa....jin maksudnya kerajaan jin dari china....nenek garuda bermaksud neang neak king of naga daughter

    ReplyDelete