Wednesday, June 10, 2015

Aki Nabalu





Di dalam masyarakat Malayo-Polinesia,pangkat 'aki' adalah pangkat yang dihormati.Tok Aki dalam budaya Melayu adalah orang tua yang dihormati dan disegani.

Dalam tradisi Maori,ia adalah seseorang yang memiliki senioriti dan pangkat tertinggi.

Dalam budaya Hawaii,ia adalah pangkat bangsawan dan jawatan ketua yang diwarisi turun-temurun.

'Aki' (serta pelbagai variasinya) juga adalah "anak sulung kepada anak sulung" dan beliau dipilih dengan kepercayaan,kedudukannya memberi kelebihan dari segi senioriti dan kematangan.

Sesetengahnya melihat sebagai 'nenek-moyang' atau para leluhur yang hidup lebih tua dari generasi hari ini.

Sebagai ulangkaji,ini adalah contoh variasi konsep 'aki' dalam bangsa-bangsa serumpun Austronesia:

Ari'i-Tahiti
Ali'i-Samoa,Hawaii
Aliki-Tuvalu,Tokelau
Ariki-Rapa Nui
Ariki-Maori,Cook Islands
Eiki-Tonga
Aki-Melayu
Aki-Kadazandusun








Adalah menarik bahawa Gunung Kinabalu berasal dari perkataan 'Aki Nabalu' di mana perkataan 'Aki' di sini umumnya merujuk kepada nenek moyang.

'Nabalu' tidak kurang menariknya.Sepertimana status saya yang lepas tentang Dwayne "The Rock" Johnson yang bangga tentang 'mana' yakni semangat dalam kepercayaan Polynesia,'na' berasal dari 'mana' ini dan 'balu' atau variasi linguistiknya 'aulu' atau 'ulu' dan 'hulu' bermaksud 'kepala' dalam bahasa Fiji dan Polynesia yang lain.

Berdasarkan ini,jelas 'Kinabalu' adalah konsep kepada 'semangat nenek moyang' yang dirakam sebagai memori seolah-olah diwakili oleh Gunung Kinabalu.

Oleh sebab itu,mengapa gunung ini memiliki nilai bersifat sentimental dan perlu dipelihara dan dihormati.Tidak hairanlah isu pendaki Barat yang berbogel itu dilihat seolah-olah tidak menghormati sentimental penduduk Sabah itu.

~Srikandi
'do mogiginipi...'


p/s: Sebahagian kisah-kisah trivia masyarakat serumpun dalam Austronesia saya nukilkan di dalam Kitab Tamadun Melayu

Sila layari: https://www.facebook.com/thepatriots2020 untuk keterangan lanjut.

1 comment:

  1. salam sri, i would suggest more research on this sacred mountain of Kinabalu. Legends says that a chinese emperor did went to this mauntain to get the dragons pearl and he managed to bring it back to China. My wild assumption here is, its not the chinese but one of the funan emperor (the ancient malay) who did have some historical connections with this sacred mountain.
    Food fot thought.

    salam, sri.

    ReplyDelete