Sunday, May 10, 2015

Bagaimana Pedang Cura Si Manjakini Jatuh ke Tangan Raja-raja Melayu?



Saya ingin bawa para pembaca bagaimana nak analisis satu benda sejarah dari segi akademik.Kita boleh kaji secara linguistik dan geografi.

Sejarah ada beberapa disiplin teknikal dia macam rujuk-silang (cross-reference),deduksi dari manuskrip sastera atau READ BETWEEN THE LINES dan analisis konsep.

Sekarang saya bawakan satu kes; kes Pedang Cura Si Manjakini iaitu salah satu alatan kebesaran Negeri Perak Darul Ridzuan.Pedang ini ada disebut dalam Sulalatus Salatin adalah warisan Kesultanan Melaka kepada Kesultanan Perak dan berasal dari Kerajaan Temasek yang diwariskan pula dari dinasti terakhir Srivijaya,Dinasti Mauli.

Pedang Cura Si Manjakini ni ada teori klasik pasal nama dia berasal dari frasa Sanskrit 'churiga si mandakini' yang kononnya bermaksud 'pedang/pisau dari Mandakini'.

Saya trace sword/blade dalam Sanskrit.Saya pilih perkataan yang boleh dirujuk kepada 'Cura' tu.

blade: kshurapatram
sword: churikaabandha

Perkataan 'Si' itu takde maksud dalam Sanskrit.Perkataan 'dari' atau 'from' yg kononnya membentuk 'dari Mandakini' itu jika dalam Sanskrit,bukan 'Si'.Ia jadi suffix dalam grammar Sanskrit macam 'dari Amerika'=Amerikadezat atau 'dari India'=Bharatadezat (Bharata adalah istilah dari Purana).
Jadi 'Si' adalah asli perkataan Melayu.

Jadi,ia akan jadi maksud macam ni=Pedang Si Mandakini.

Macam nak bagitau contohnya pedang dari negeri Kelantan maka "Pedang Si Kelantan" sebagai contoh.

Peta Uttarakhand


Okay,jadi kalau begitu katakan istilah penuh dia ialah 'Kshurapatram Si Mandakini'.Pedang ada banyak jenis jadi pedang India tu diberitahu sebagai 'Kshurapatram'.Macam biasa,perkataan kompleks selalu dipendekkan macam perkataan 'podcast' (dari 'ipod broadcast') atau blog (dari 'Web Log')

Jadi Kshurapatram berubah menjadi kepada 'Shura' atau 'Cura'.

Ok,Mandakini itu apa pula?

Mandakini tu adalah sungai yang hulunya di Uttarakhand,sebuah negeri di India berdekatan Uttar Pradesh dan hilirnya bergabung dengan Sungai Bhagirathi yang akhirnya masuk ke Sungai Ganges.
Ok,sekarang kita tahu lokasi pedang tu berasal.Tapi macam mana pedang ni jatuh ke tangan raja-raja Melayu?

 
Sungai Mandakini



Ada 3 faktor kemungkinan:

1) Peperangan: pedang jadi rampasan perang.

2) Hadiah diplomatik: Persembahan dari raja kepada raja sebagai pertalian hubungan diplomatik atau
saudagar pedagang kepada raja Melayu untuk mengambil hati.

3) Perkahwinan: Hadiah hantaran atau bila raja luarnegara kahwin dengan puteri tempatan,maka si raja akan bawa semua gajet-gajet dia dan diwariskan kepada keturunannya.

Faktor pertama,agak mustahil,sebab pedang ini deal dengan kawasan Uttarakhand jadi kat sana adalah kerajaan-kerajaan klasik India yang berdiri sezaman dengan wilayah-wilayah straps Alexander The Great dan kerajaan-kerajaan macam Maurya dan Gupta.




Adalah membuang masa dan tenaga jika raja-raja Pra-Srivijaya atau Srivijaya sendiri nak berperang kat utara India atau kerajaan Maurya atau Kushan contohnya hantar tentera ke Asia Tenggara berperang dan kalah pastu pedang ni dirampas.Ini tak pernah dengar atau dicatatkan.

Faktor kedua mungkin,sebab perdagangan dengan Kerajaan Gupta dan Pala itu memang ada malah hubungan dengan Nalanda (yang dinaungi seawal kerajaan Gupta) juga tercatat dalam Prasasti Nalanda.Jadi katakan pedang ini adalah hadiah diplomasi dari pemerintah kerajaan dari timur laut India kepada raja-raja Melayu atau hadiah/barang dagangan yang dipersembahkan atau didapati oleh raja-raja Melayu dari para pedagang.

Prasasti Nalanda



Kita tahu Emperor Srivijaya seperti Balaputradewa mempunyai hubungan baik dengan kerajaan Pala dengan geran tembaga dipahat oleh kerajaan Pala bagi pihak Srivijaya.Semasa hubungan baik ini berlangsung,hadiah-hadiah pertukaran sebagai tanda hubungan diplomatik adalah logik.

Faktor ketiga juga kemungkinan,sebab raja-raja zaman dahulu dan sekarang memang mengamalkan kahwin campur untuk menghasilkan baka yang baik-baik dan unik.Macam permaisuri Perak yang baru tu bapa beliau adalah 'mat saleh' bernama William Stanley Walker Davidson.Jadi segala barang pusaka mereka tentunya diwariskan turun-temurun.


 




Katakan raja Srivijaya mengahwinkan anak perempuannya dengan seorang putera raja/kerabat bangsawan dari kerajaan Pala.Ini tidak mustahil.Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin) dah terang-terang bagitau salasilah raja-raja Melayu yang berkahwin campur.Tengok dengan siapa Wan Empuk dan Wan Malini berkahwin sehingga menurunkan salasilah emperor-emperor Srivijaya.

Jadi,apa yang saya ingin nyatakan bahawa analisis ini lebih logik dan berpelajaran dari sebab satu pedang yang maka tetibe asal-usul satu bangsa adalah dari bangsa lain.Ini tidak akademik atau kurang berpelajaran.

I rest my case.

~Srikandi

P/S: Sila daftar anda untuk kemasukan baru ke The Historian Secret Society dengan memasukkan nama dan emel ke kotak daftar atas sebelah kanan laman ini.Terima kasih.

7 comments:

  1. Lama benor tak dengor khabor cik sri

    ReplyDelete
  2. buku yg di tulis oleh cik, al semantani tu mcm dh habis stok...dgn cik seri boleh ke beli?

    ReplyDelete
  3. beli dgn penerbit saya http://hijjaz.my/store/index.php?route=product/product&product_id=265


    ReplyDelete
  4. Terbaiiikkk....nk khatam baca atikel pun tak habis...makin baca makin mengasyikkan...good job cik srikandi♥♥♥♥

    ReplyDelete
  5. Cik Sri,cross ref dengan Raja Kobat punya notes via FB /Blog- apa hasil agaknya ya?

    ReplyDelete
  6. http://engkukobatsalehuddin.blogspot.de/search/label/Adat%20Istiadat%20Pertabalan%20Sultan%20Perak-Melaka%20Warisan%20Palembang.

    Mohon pengesahan berkaitan pedang cik sri merumus sedikit maklumat berkaitan pedang tersebut seperti yang dinyatakn oleh kerabat diraja perak ini

    ReplyDelete
  7. Apa bila bangsaku mula mencari sejarah peradaban moyang2ku yg memerintah sebuah empayar yg runtuh....

    ReplyDelete