Wednesday, October 9, 2013

Siri Jalan-jalan Sejarah Bersama Srikandi



Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada peminat sejarah dan pembaca.Saya Srikandi,rasanya tidak perlu diperkenalkan lagi akan memperkenalkan anda semua kepada siri baru di MistisFiles sementara menanti siri-siri artikel dari para penyumbang di MistisFiles.

Sementara ini MistisFiles masih dalam musim siri The Matrix namun kelewatan penulisnya (M.O) untuk menghubungi saya membuatkan saya sebagai moderator MF bercadang untuk memulakan program kelolaan saya sendiri memandangkan siri 'killer' saya iaitu Alter Terahsia Bangsa Melayu telah pun menamatkan musimnya yang lalu.

Tidak lupa juga ucapan pembukaan ini saya tujukan kepada pembaca istimewa,iaitu para InnerCircle yang mendapat tempat istimewa dalam MistisFiles.

Jadi,sementara kita menunggu artikel Matrix,anda bolehlah 'mengikut' saya pusing satu dunia jalan-jalan ke tempat-tempat bersejarah sambil mendengar celoteh saya mengenai sejarah tempat tersebut dan kepentingan mempelajari sejarah.

Selanjutnya di Mistisfiles....


113 comments:

  1. yeayyy....sayang Cik Srikandi...nak ituutttt :P

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. kena ada permission. Nak minta invite boleh? mnoorfirdaus @ gmail.com

    ReplyDelete
  4. Salam Cik Sri,

    Saya memang menjadikan blog cik Sri ni sebagai sumber rujukan saya. Sekarang ini saya berminat untuk mengkaji sejarah tentang "Jatayu" yang saya rasa ada sesuatu padanya. Boleh ke saya nak ikut acara jalan-jalan cik Sri ini, mana tau boleh menjawab persoalan-persoalan yang bermain di kepala saya.

    Kalau boleh, boleh tak invite saya di aimi.mukhlis@gmail.com

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  5. assalam...., saya tak ada facebook dan tak ingin buka satu pun cuma saya lebih suka baca dari blog-blog. saya rasa ramai lagi yang meminati siri atbm tetapi tak dapat mengikutinya kerana tak ada akaun facebook. harap dapat berbuat sesuatu.

    ReplyDelete
  6. invite me, zaxixazi@gmail.com

    ReplyDelete
  7. Assalam cik seri..alangkah besar rasa kalau cik seri boleh masukkan sy dalam innercircle dan MF..lama tunggu update..try bukak seminggu skali..ni da update..risau jugak kesihatan cik seri sbb cik seri pernah gitau yg cik seri migraine yg kuat..Alhamdulillah..kalau sudi..invite la sy..banijawi.jembal@gmail.com Terima kasih.

    ReplyDelete
  8. Assalam cik seri... invite me please : iswarag@gmail.com

    ReplyDelete
  9. salm.."nak pulang ke masa lampau "..tlg masukkan mustakbir@gmail.com

    ReplyDelete
  10. invite saya lilyhashim@ymail.com

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum ... Mohon jemputan cik srikandi untuk hamba ke mistisfiles ... rentakapertiwi@gmail.com ..

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum, Cik Puan Sri,

    mohon invite saya ya untuk mistisfile, kerol.comp@gmail.com, :-)

    ReplyDelete
  13. Salam,

    Untuk akses ke Inner Circle (pembaca Royal Library MistisFiles):

    1)buat pembayaran RM20 sahaja di sini (akaun freelancer Srikandi):

    >>>http://goo.gl/ZAnjH

    2)bayar mesti dapat resit kan?screenshot resit tu (printscreen),pakai hp camera

    ke...atau scan...lepas tu emel ke: srikandisejarah@gmail.com

    3)nanti Srikandi approvekan dan access granted!

    nanti ada emel akan invite.ikut arahan dia.kalau suruh buka akaun blogger,bukak je

    *RM20 untuk akses sebulan.Tempoh masa hingga hujung tahun buat masa ini.

    *Keahlian akan expired jika tidak extent.

    Harap Maklum...

    P/s: RM20 je..pastu baca la sampai puas..bulan depan kalau takde bajet rilek dulu,,,pastu masuk balik...fleksibel ikut kemampuan masing2 ye...

    :)

    ~Srikandi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke ni srikandi? Macam penipu

      Delete
  14. invite me too please...hf660112@yahoo.com

    ReplyDelete
  15. tlg invite saya zali.ismail@gmail.com,, tq

    ReplyDelete
  16. saya menantikan Hikayat Daik disambung.. belum sambung lagi kan sejak siri yang lepas.

    ReplyDelete
  17. Agenda pembodohan melayu je ni.baca bolela,nak percaya kena tapis gak wei.jangan telan terus sebab penyakit bodoh takde ubat.hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org kata satu jari tunding org lain lagi 4 kt diri sendiri.

      Tiada org yg lebih bodoh dr org yg ignorant pasal sejarah bangsa.

      Well nk stick to history versi penjajah. Its your choice. Mmg penyakit bodoh xde ubat :)

      Delete
  18. assalamualaikum Cik Siti,

    Lama x update cite
    Tolong invite kat mistisfiles...
    cleoamin@gmail.com

    ReplyDelete
  19. Saya amat berbesar hati sekiranya Cik Siti boleh memasukkan nama saya sebagai pembaca berdaftar untuk siri ATBM. Alamak email saya mnazlynoh@gmail.com. Terima kasih.

    ReplyDelete
  20. Subahanallah ~ pls do invite me coz i like to know more about history of our great great ancestor·····

    Do invite me in yangdhaif@gmail.com

    ReplyDelete
  21. Kisah bermula selepas banjir besar.. Betapa seluruh peradapan mencoret lembaran kenangan peringatan Tuhan Yang Maha Esa.. Yang tiada sekutu bagi-Nya.. Sujud dan patuh pada Sang Pencipta buana.. Dikurnia keramat kepada golongan suci dan wali tuhan.. Dikembalikan Tuhan hak selaku khalifah.. Semua hukum dan makhluk tunduk menyerah.. .. .. Namun kealpaan singgah bertandang.. Menjelmalah musuh melunas dendam..

    WangsaPertiwi

    ReplyDelete
  22. Merungkai hubungan antara keturunan Hajar dan Keturah.. Dimana harus bermula?

    WangsaPertiwi

    ReplyDelete
  23. Selepas banjir besar. Anak-anak Nabi Nuh dipercayai menurunkan bangsa-bangsa disekitar Asia Barat dan Asia Tengah. Kebanyakan tamadun manusia awal seperti Mesir purba,Sumeria, Indus dan China berteraskan pertanian. Tamadun Sumeria memulakan teknologi pertanian dan saliran lebih kurang 5000 BC. Mesir purba mengoptimumkan potensi Sungai Nil sekitar 3500 BC. Manusia awal memulakan tamadun disetiap lembah dan sungai terkenal dunia. Kedua-dua tamadun ini meninggalkan misteri yang merumitkan, Sumeria dan Mesir purba mengalami perkembangan yang drastik dalam pengetahuan astronomi pada era yang sama. Penentuan hari dalam setahun iaitu 365 hari - kalendar MATAHARI digunakan dalam kalendar Mesir purba seawal kurun ke-3 sebelum Masihi. Kita semua tertanya-tanya sejak kecil lagi, kenapa mesti ada 7 hari seminggu. 12 bulan setahun. Sejak bila manusia mula menggunakan perkataan Ahad, Isnin, Selasa, Rabu, Khamis, Jumaat, Sabtu sekadar memberi contoh. Daripada mana tamadun ini belajar? Siapa yang datang mengajar mereka semua ini?. Astronomi dan maritim adalah sinonim malah sukar untuk kita mengusai lautan tanpa pengetahuan astronomi. Bintang, buruj, pergerakan bulan dan matahari, perubahan arah tiupan angin, cuaca, petunjuk arah berkait rapat dengan bidang maritim. Kita juga akan bertanya jika kita mula berfikir secara kritis. Dimanakah tempat pendaratan kapal Nabi Nuh? Dimanakah makam Nabi Nuh? Kita sudah jelas tentang mukjizat Nabi Nuh.. Baginda membina kapal yang besar dalam masa yang singkat di tempat yang jauh dari lautan. Kejuruteraan Marin. Antara kursus kejuruteraan paling sukar di Malaysia satu ketika dulu.

    WangsaPertiwi

    ReplyDelete
  24. Belayar selama 40 hari menurut beberapa riwayat. Ahli kitab menyatakan saiz, panjang, lebar dan tinggi kapal berkenaan. Pakar dalam teknologi marin pernah membuat kajian tentang reka bentuk dan saiz kapal Nabi Nuh dengan mengambil kira beberapa parameter dan pembolehubah. Antaranya,jumlah spesies haiwan dan tumbuhan yang dimuatkan dalam kapal tersebut, kapasiti banjir, ketinggiab ombak, kekuatan angin, kestabilan kapal (reka bentuk) mengharungi lautan. Faktor-faktor luaran juga diambil kira seperti tarikan graviti bulan dan matahari, keaktifan medan magnet matahari, kedudukan bumi dalam orbit mengelilingi matahari, kecondongan paksi bumi dan banyak lagi la... Mereka membuat kesimpulan bahawa
    1 . Bumi tidak mempunyai cukup air untuk menenggelam seluruh permukaan Bumi. Dengan mengambil puncak tertinggi Gunung Everest.. Jadinya yang tenggelam hanya satu kawasan dipermukaan bumi yang pada ketika itu seluruh manusia tinggal disitu..
    2. Boleh jadi seluruh bumi tenggelam. Ingat pasang surut laut. Ok.. Mudah la faham.. Banjir terjadi bukan seperti kita mengisi air dalam kolam ikan. Banjir datang datang dalam bentuk tsunami berskala besar dan mampu mengekalkan keadaan dalam masa yang lama disebabkan pengaruh magnetik matahari, bulan, planet atau entiti falak yang lain. Pengaruh magnetik ini memungkinkan paras air laut meningkat tinggi di satu-satu kawasan seperti kejadian pasang surut paras air laut yang berlaku saban bulan dalam skala yang kecil. Bayangkan pasang surut air laut dalam skala yang besar... Amat besar. The Great Flood.
    3. Kapal-kapal kecil lebih mudah mengharungi ombak dan ribut di lautan malah lebih stabil berbanding kapal-kapal besar. Reka bentuk kapal mungkin menggunakakan reka bentuk kapal-kapal kecil bersaiz mega. Reka bentuk kapal juga direka supaya kapal tenggelam dan timbul.. Macam kapal selam... Ada struktur pembelah ombak apabila berhadap secara serejang/belajar menghala ke arah ombak besar.. Jadinya.. Kapal akan masuk kedalam ombak macam kapal selam dan timbul semula di puncak secara automatik.. Rumah tradisional minangkabau.. Ada klu yang ditinggalkan disitu.. Kapal stabil dan tidak terbalik.. Ini kunci penting !!! Dan lagi satu.. Tidak dikhabarkan secara jelas bilangan kapal yang dibina... Struktur penstabil pada bahagian tepi.. Dinding kapal seperti sabut kelapa/ada ruang udara.. Ruang kabin/dek/pusat kawalan/.. Stor makanan/minuman .. Bilik2 untuk meletakkan semua spesis tumbuhan dan haiwan.. Reka dalaman kapal... Ada banyak lagi hipotesis... Mari sama-sama kita belajar marin/maritim.. Kat manjung, perak.. Pusat maritim malaysia .. Gangga Nagara ..
    4. Ini kesimpulan yang paling gempak ... Kejadian banjir besar benar - benar berlaku.. Dan boleh dibuktikan secara secara saintifik..menerusi bidang geologi, seismik, sejarah gempa bumi dunia.. Sejarah aktiviti matahari.. Perubahan iklim dunia.. Perubahan peta langit - astronomi... Bukan mitos atau khayalan .. CROSS-REFERENCE ...

    Wangsa Pertiwi

    ReplyDelete
  25. Kita pasti berasa hairan.. Kenapa setelah berjaya mengharungi banjir besar, manusia awal memulakan semula tamadun dengan mengembangkan teknologi pertanian.. Kemana hilangnya pengetahuan astronomi-maritim.. Manusia mula membina penempatan di sekitar Asia Barat bermula seawal 7000 BC.. Kejadian banjir besar dianggarkan berlaku pada 11 000 BC ... Apa yang manusia buat selama 3 - 4 ribu ... Dimanakah mereka mula membina kembali tamadun yang hilang ditelan banjir.. Setelah itu menyebar kemajuan ribuan tahun keseluruh dunia.. Bangsa yang dianggap primitif oleh Barat, memiliki kalendar yang memperihalkan pergerakan matahari dalam orbitnya mengelilingi pusat galaksi bimasakti ( nama yang sungguh misteri ) .. BIMASAKTI .. kalendar mayan .. Matahari aru melengkapkan separuh kitarannya pada Disember 2012 lalu.. Kejadian banjir besar sebagai titik permulaan dan tahun 2012 adalah 1/2 kitaran .. Selepas tahun 2012 dinamakan sebagai Awaken Period ... ???????? ... Daripada mana mereka belajar.. Ada puak dalam tv tu dok kata alien mai ajaq depa.. Binaan angkor wat macam space ship ... Wauu ... KLCC mercu tanda Malaysia ada unsur alien ... Ada manusia merendah martabat manusia sendiri sedangkan manusia sebaik-baik kejadian..

    ReplyDelete
  26. Tolak teori alien tu... Tak relevan.. Setelah kejadian banjir besar manusia membina kembali tamadun bersama-sama Nabi mereka.. Nabi Nuh, Nabi Seth dan Nabi Idris...sudah tidak wujud lagi manusia yang ingkar dan syirik.. Seluruh manusia taat dan hanya menyembah Allah. Maka lahirlah wali-wali Allah, orang soleh dikalangan mereka. Amat disayangi oleh seluruh manusia. Apabila orang soleh dikalangan mereka meninggal dunia, masyaratt membina tugu/lukisan dan melakar kisah-kisah ajaib mereka dalam pelbagai cara sebagai tanda hormat dan sanjungan.. Namun, setelah berabad lama, anak cucu keturunan mereka sudah tidak mengenali nenek moyang mereka. Kewarakan, kesolehan dan kekeramatan nenek moyang mereka dijadikan entiti pemujaan..bermula kembali kesesatan..semakin marak kejahilan..nenek moyang mereka dianggap tuhan.. Sehingga ada manusia yang berani mengaku tuhan setelah memperolehi pengetahuan- pengetahuan rahsia ini. Namrud dan Firaun era Nabi Musa telah diberikan Allah kelebihan untuk memanipulasi elemen tanah, api, angin, air... Itu saja... Kita panggil sains dewasa ini... Dulu dikenali sebagai sihir.. Black magic. White magic.. Ada makhluk Allah yang diberi kelebihan itu nanti pada akhir zaman.. Muncul dan mengaku al-Masih dan akhir sekali mengaku Tuhan.. Tu yang ada puak tv dengan teori alien... Bukan la alien sangat pun... Puak tv tu kata.. Alien tu akan kembali ke Bumi.. Dan yang paling penting semua teknologi yang ada dulu,sekarang dan akan datang adalah dari alien tu.. Boleh hidupkan orang mati, turunkan hujan, adakan kemarau.. Seorang Mufti US yang ada Master in Physic told me ... Semua yang alien tu boleh buat adalah saintifik. Cumanya alien tu dapat rahsia daripada nenek moyang manusia dulu kala.. Jika perpustakaan iskandariah mesir tidak terbakar... Manusia akan dapat cipta semikonduktor ratusan tahun lebih awal.. Alien tu berumur panjang.. Sempat la dia belajar semua tu... Major history created by minor history ... Kronologi peristiwa dunia telah disusun ratusan tahun dahulu oleh Alien ni la... Ramalan sana, ramalan sini...keja,keja meramal ni keja tukang sihir je...Manusia tidak mengetahui apa yang akan berlaku pada masa hadapan.. Tanyla Ustaz kalau tak percaya.. Nanti Alien ni kata.. Aku dah beritahu yang aku akan kembali, kerna aku pernah datang dahulu.. Suruh manusia sembah dia.. HATI-HATI.. Alien ni sangat meminati sejarah mesir dan kemunculan pertama dia pun dicatatkan dalam sejarah di mesir.. Anda semua tahu tentang dia.. Kita sedia maklum kaitan mesir dengan sebuah tamadun berprestij tinggi yang telah lama hilang.. Minat dia pada mesir mungkin kerana ingin mempelajari sesuatu daripada tamadun yang hilang itu..

    ReplyDelete
  27. Tolong add cik seri. Ni email saya
    matttenang@gmail.com

    ReplyDelete
  28. Tolong add cik seri. Ni email saya
    matttenang@gmail.com

    ReplyDelete
  29. Please add rohaizi.ghani@gmail.com

    ReplyDelete
  30. Salam,tolong invite saya juga, khasbullah87@gmail.com, trima kasih

    ReplyDelete
  31. salam sayang,
    adinda jaga diri sebaik mungkin
    kemasi diri secantik mungkin
    adinda banyak tahi lalat nampaknye.
    tahi lalat mahal tuh.

    salam kasih.

    ReplyDelete
  32. saya nak jadi explorer cam cik srikandi dan geng.. nak travel the world dan bongkah misteri sejarahnya.

    http://tubepanas.blogspot.com/2013/11/forex-malaysia.html

    ReplyDelete
  33. Macam mana saya nak baca mistisfile tu? Tak boleh masuk la. Boleh tolong jemput?

    Karim

    ReplyDelete
  34. Nak ikut. Invite please. rohizansuramin@gmail.com

    ReplyDelete
  35. Salam blh invite sy di don_sofyano@yahoo.com. ..ada byk perkara yg perlu diperbincangkan...berkenaan dengan kejadian akhir zaman...bukan ramalan...tapi ketentuan....kaji tentang the man from the east dr Nostradamus. ..dr sanskrit...dr gautamma buddha....ada kaitan...tambahkn dengan hadis rasulullah. ...insyaallah kita akan memahaminya....masa dah tiba...Kita tunggu...berkemungkinan besar mengikut bukti2 saintifik melalui org2 yg diberi kelebihan ilmu untuk memahami kejadian...ia akan bermula dr bumi melayu...

    ReplyDelete
  36. Assalam...tolong invite sekali ya Srikandi.. :)

    ReplyDelete
  37. Please invite me too. Dinpekan75@gmail .com

    ReplyDelete
  38. Ni email saya. jayanuar@gmail.com

    ReplyDelete
  39. salam cik srikandi. boleh tolong invite saya ke mistisfiles? hafizi.ariffin@gmail.com

    ReplyDelete
  40. Asslam Cik Srikandi. Mohon invite saya ke mistifiles boleh?Ini emel saya, liyanazulkffle@yahoo.com

    ReplyDelete
  41. I would be really grateful if Srikandi could invite me to mistifiles :)
    noorizah92@gmail.com. terima kasih :)

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum, Mohon Invite saya juga ke mistifiles : orangevaliel@gmail.com

    ReplyDelete
  43. salam... tolong invite saya...

    ReplyDelete
  44. salam... tolong invite saya..
    muhamadharisanmohdzakaria@gmail.com

    ReplyDelete
  45. Salam, ini adalah kali kedua saya pohon utk masuk mistisfile. Please consider. Terima kasih.
    isphaanna@yahoo.co.uk

    ReplyDelete
  46. Nur Akhir - Assalamualaikum w.b.t Cik Serikandi.. saya nak join mistifiles, kindly invite me :)

    rarini_gambate@yahoo.com

    Lagi satu, kalau cik serikandi ada terfikir nak buat adventure trip ke mana-mana teluk, pulau mahupun mana-mana jajahan, sudilah apa kiranya jemput adinda sekali. =)

    ReplyDelete
  47. Tertarik dgn hujah Nusantara adalah pusat pengembangan Buddha dan tahap penguasaan bahasa Sanskrit yg tinggi hingga i-Ching pun belajar dgn Sami/ Pendita Melayu.
    Memandangkan tahap pemahaman agama yg tinggi ini, memang mudah utk menerima Islam dan selari dgn pengislaman beramai2 oleh seluruh umat Melayu tatkala islam dianuti Sultan. I would say that the Malay at that time were simply revert to Islam just because of the Sultan, but due to their high understanding of Buddhism teaching since Nusantara was the center knowledge of Budhism at that moment.

    ReplyDelete
  48. Assalam...mohon add saya ke Mistisfiles...aliardop2@gmail.com

    ReplyDelete
  49. Assalam...mohon add saya ke Mistisfiles...aliardop2@gmail.com

    ReplyDelete
  50. Assalam...mohon add saya ke Mistisfiles elhafy@gmail.com

    ReplyDelete
  51. Salam..mohon add saya ke Mistisfiles..tini272001@yahoo.com

    ReplyDelete
  52. salam..mohon saya dimasukkan ke dalam mistifiles..begitu banyak pembacaan yang sy lakukan tentang dajjal yang akhirnya membawa saya kepada kehebatan melayu.. mintak jasa baik untuk jemput saya ke Mistifiles hafeiz.jjpjns@gmail.com

    ReplyDelete
  53. Salam cik sri,
    Mohon invite saya choker80@gmail.com

    ReplyDelete
  54. Salam. Saya berminat mengkaji lebih lanjut berkaitan sejarah kesultanan melayu. Sekiranya tidak keberatan, saya minta jasa baik Srikandi untuk memberi kebenaran kepada akaun saya mengikuti kajian yang dibuat.

    umatmelayu77@gmail.com

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  55. saya pun nk join plz..thanks..arman_a.z@hotmail.com

    ReplyDelete
  56. Salam..tolong jemput sy juga..dayangaziz@gmail.com..terima kasih..

    ReplyDelete
  57. Salam,harap dpt invite saya juga..
    nurilqalb@gmail.com....terima kasih ye

    ReplyDelete
  58. Salam tolong Invite saya juga. bertuah2013. gmail. com

    ReplyDelete
  59. Salam Cik Seri..saya berminat nak join mistisfiles ni..tolong add saya yer..tq..irnaz022003ster@gmail.com

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum,... mintak tolong invite saya dalam mistisfiles boleh,...? mr.hishyam@gmail.com
    TQ,..

    ReplyDelete
  61. Assalam, Cik Seri... tolong invitekan sy dlm blog Mistisfiles bolehhhh....??.. rindu dh.. lama x baca wadah dlm blog tu... email sy>> mohdeez@gmail.com...
    Makasih...

    ReplyDelete
  62. salam 2 sis srycandy
    gua nak tanye sama lu
    lu ade dara lagi ker or dah loose??
    gua tanye jer.
    sorryp

    ReplyDelete
  63. mohon add saya opzaney@gmail.com

    ReplyDelete
  64. tolong invite sy untuk mistisfiles.. amirazzahir@gmail.com

    ReplyDelete
  65. Blog umat terakhir kembali lagi!!!!....

    http://umat-akhirr.blogspot.com/

    ReplyDelete
  66. tolong invite sy untuk mistisfiles.. lofias75@gmail.com

    ReplyDelete
  67. mohon di invite ke mistisfiles.. abgsab@gmail.com

    ReplyDelete
  68. Cik Srikandi...
    Tlg invite sy ke mistisfiles socorex71@gmail.com

    ReplyDelete
  69. Aslmkum.

    Tlng add saya dlm mistisfiles karismaoffshore@gmail.com

    ReplyDelete
  70. salam,

    Maaf ya..saya sekarang kurang update laman ni.
    Siapa nak ke MF sekarang kena masuk inner circle.
    Caranya kat atas tu.

    ~Srikandi

    ReplyDelete
  71. Makna nya kena membuat pembayaran RM20 kan? Semalam saya sudah membuat pembayaran bagi Vampire of Grahi dan sudah email slip bank seperti yang di arahkan bagaimana pun masih belum menerima approval dari pihak Srikandi.

    ReplyDelete
  72. Tlg add sy... tq..
    samihahsuid@yahoo.com
    Tq

    ReplyDelete
  73. Salam Cik Serikandi. Minta add saya sekali ye aswari@gmail.com

    ReplyDelete
  74. Assalamualaikum..
    malu lah hendak brtegur sapa lagi
    mungkin hamba terlalu khayal hingga kan hidup bagaikan ilusi
    hilang entah di dalam dimensi.. buat sri hati yang memancar cahya bagai Rembulan sari yang TERANG
    MASIH ada rasa RINDU dan SAYANG yg diTamu dalam HATI, ini entah knpa ada jua Rasa CemBURU,bukn hamba hendak berputus asa, tetapi hendakkan keseberang lautan pun hamba tidak mampu inikan PERAHU yg ashik dilanda MUSIBAH,hamba akur kehendak Nya...hamba rasa bodoh..Hamba Hilang Punca. Masa hamba Tulis KATA ini pun Hamba boleh terkeluar air mata dlm fikiran hmba baik di lupakan aja niat dihati tapi Hati bilang ReLoad Sekali Lagi hm..dosa2 hmba telah pun buat hmba jauh dari cahya Nya,tapi kenapa hamba ke sini lagi...sah ,hambah rasa berat yg tak tertanggung,adakahh selama ini maksud hmba sudh smpai pd dirimu.. anggap lah hamba ini hanya kain peraca yg Hanyut di muara..kalau sudi maka PUNGUT lah kalau TIDAK biarkan lah HANYUT kerna hmba hanya lah helainan benang yg mnjadi kain yg tidak menarik . hamba tidk kisah jika mungkin hamba tiada punya KISAH dlm kisah ini,.. keliru dan bagaikn peluru sesat lbih baik hmba jelaskn apayg terBUKU beku.. entah bagaimanakn hndak lg di hilang kan rasa yg mmbingungkn hati dn minda ini.. yang benarr nya.. hmba brtanya dari kemarindulu semalam tadii betulkah apa yg hmbahh berbuat nii.. aduuilahh ...sepatah sepatah jawapn tolonglahh hmba ni yg keliruuu... tak tahan hati nii.. hendak ditgur dpn wall mcm2 perasan timbul... Moga dirimu sentiasa dalam Lindungan Nya..Ya ALLAH dengarkan lahh rintih hati yg tak kesampaian iniii..sungguh hmba ini keresahan.. bye!

    ReplyDelete
  75. SORRIIII SERIOUSLY otalk talk tak betul time niii!! tak suka tak kisah,kalau SUKA biarlahh IKHLAS! ak bingung MACAM ni ak duduk dekat bawahh ni kau sudii kah?patut ak tak payah tanya sudi ka tidak!PASAL AKU BUKAN siapa punn,tp itu lahh yg ak konfius ni andaii ah kata kan MEMANG ALLAH JODOHKAN KITA BERDUA JADI SATU,,...MULA2 aku fikir MUSTAHIL, bagi ku kau mahu bersama dgn ku,ak Entah lahh , satu ja ku pinta agar Hati-ku yang separuh lagi ini boleh terima separuh lagi hati yg ada di SINI..tp kau kah itu Seri??. BAYANG mu sentiasa ADA di sisi Nya...ak klw sudah ckp kau aku kau aku ni mmg kes hamburr sudahh ak nda pandaii buat betul2 byk LINE kena JAGA.. kau faham tidak?? ya AKU yg tidak pandaii Faham.. tapi kau Faham ka Tidakk ?? saya? maaf kerana kau mnjadi Ujian bagi ku dan Aku mnjadi Ujian bagi drimu....

    ReplyDelete
  76. aku tengah celaru dan paloi cemburu dan rindu

    ReplyDelete
  77. akuu mahu pergi JAUHhhhh dan lupakan Dirimu.. tp Sini juga kmbali. aku yang BODOh .sorii kalu apa yg aku buat ini buat ko meluat atau malu.. tp org x knal ak sinii.. padamm ja klw x suka. ak pn rs mcm bkin annoying skrg nii.. Srii i miss u too muchh.. smoga Allah temukan kita dlm Mimpi bolehkah mcm tu?.. sy stress ni tlampauu byk soalan dlm kepala hotak! stresssssssssss gilaaaaaa

    ReplyDelete
  78. ish dlm mimpi pula! hbiss tu sy susahh mau jumpa yg depan,jmpalahh ja dlm mimpii.. tp itu andaii Allah izin kan.. soalan apa ntah lahh..

    ReplyDelete
  79. kadang2 ak fikir ak tgh bckp dgn kau dlm ha alif ta ya niii.. maffkn ak krna x fhm..

    ReplyDelete
  80. Salam,sila tunjukkan identiti anda jika anda ikhlas dan jangan spam ruangan komen ini

    ~Srikandi

    ReplyDelete
  81. wasalam.. tak mau lahh .. dpn semua saudara mara sini nii?? ehh malu lah.. saya tanya dulu2 tolong lah jawap kannn.. ~ srijaya

    ReplyDelete
  82. Annoying kah? kalauu Spamm DELETE ja lah k.. ak smpai perasan . mau sambut ka mau campak perasan ni mana2 kau suka .. aku rasa aku tgahh sakit pnjg nii, kalu aku dilayan makin mnjadi, kalu aku tidak dilayan pun makin mnjadi, jadi apa? jadi mcm begini mungkin .. ok .. ak pg cari rezki Allah dahulu. Andaii di HATI tu tmpat Hamba BERLABUH ..tolong SETIA dan JAGA DIRI BAIK2 . Knapalah buat benda ni jadi Rumit? ~ srikanda.

    ReplyDelete
  83. -ko tgh ingt ak kn skrg nih? kau tau kah ak ak risau sgt bila tahu mcm nih!??

    ReplyDelete
  84. saya minta maaf.. saya ikhlas.. apa2jalah. terimakasih . k bye
    ~selalu tersasul

    ReplyDelete
  85. Bila nak update artikel ATBM 4.0 Origin of The Sea Dragon dalam blog nie?

    M_M

    ReplyDelete
  86. tolong.. maafkn saya Cik Puteri. Kepala otak sy tak betul lg. sy bingung nii. sy Perasan Tiap2 hari jumaat msti ingat Cik Srii.. maafkn saya ni, tak tentu arah jadi nya.. tlg reply

    ReplyDelete
  87. Kau ni Jerubung ke? Angau lain macam je? Ke saje-saje buat nak mengusik Srikandi?

    M_M

    ReplyDelete
  88. Ini sumer poyo...haktuihhhhhhhh

    ReplyDelete
  89. Assalamualaikum. Harap medapat jemputan untuk meneruskan pembacaan di blog MF

    msufian94@gmail.com

    ReplyDelete
  90. Assalammualaikum wbt. Mohon dapat jemputan di blog MF

    zulkifleemhdksrn@gmail.com

    ReplyDelete
  91. Assalamualaikum smua
    kpd @DiRaja M_M
    saya mmg macam angaw hari tu
    saya bukan jerubung
    tapi perasan ni jg menyelubung
    saya keliru konfius ntah kpd siapa apa yg ingin saya sampaikn
    saya keliru dan mncari jawapan
    malu lah saya buat macam ni..
    kdg kdg sy tak dpt kawal diri lg..
    saya sgt risau... tp byk prsoaln buat saya jadi buntu.
    saya risaukan sgala prbuatan ini.. apakah mmbawa kbaikn atw kburukan.
    sukarlah saya utk terangkan apa..
    trkadg sy jadi tidak peduli dgn apa yg saya seharus dn spatut nya berbuat,
    jadi saya cuba buat tidk peduli,
    sy ingin prbetulkn kesilapan tp sy ahsik mnjadi kesilapan.
    bagai tergantung di antara langit dan bhumi..byk prkara jadi tdk tr atur,
    saya hrp Draja faham dn tolong jgn bagi apa komen. sy fhm.

    dan utk cik sri
    saya bertanya smua itu utk kpastian,
    saya tahu saya sedar saya bukan siapa,tp perasan ini juga kurnia Nya,jikalau logik nya saya malu letak perasan ini utk sri, saya rasa tidak layak,saya bkn Ahli sjarah,bukn jg ank org berAda,bukan org kaya,bukan siapa siapa,saya tak pernah lihat pun sri,tp tak tahu lah kan,sy perna tanya jg siapa yg dtg k sana waktu tu,saya cuma brtanya, saya tak boleh lalui benda ni kerna bila saya rasa serasi ,senang segala nya kerja yg patut sy laksanakan, saya tahu bukan saya se org yg punyai rasa seperti ini pd seri,
    dalam seribu itu sy pun mgharap sy lah seorg itu,tp sy snggup mngalah demi kebahgian cik seri,saya tak mahu mnjadi pnghalang dn tembok kpd kejayaan dn kbahgian seri dn ap yg seri inginkn dlm hidup ini..malu nya saya buat bgini.saya harap sy tdk pernah trlambat utk sampaikn rasa ini.. andai ini lah yg trtulis dari Nya penentu kpd pertemuan atau pun perpisahan RASA ini.. saya REDHO.. biar lah awal ni brjalan,saya sudh tidk larat utk menahan apa apa sakit ini, saya ingin lepaskan perlahan ,kerna tdk pernah rasa ini trlepas walau skejap,cuma ia mnyakitkan kerna kekeliruan yg sy lalui ini,byk pengajaran yg saya dpt .. tp sy minta maaf sy tidak dapt hadam ilmu sjarah cik seri,cuma sy ingin bgtahu sy faham,tp sy xkn dpt bercerita lebih dlm, sukar sy hndak terangkan,kdg tiap kali baca pun kpala sy jadi pening,ntah lah...wallahu alam.
    apa yg saya hrp kn lg.. dgn ini dlm hati yg plg dlm apkah seri knal hati ini lg,tnpa mlihat rupa dn wajah ,apa benar Rasa ini bertembung?cukupkah disini lg?,smpai trbit lg di lain waktu,ramai yg mnunggu mu yg seribu hanya satu.. saya Doa kan selalu dirimu sntiasa dlm Lingdungan ILAHI dari dunya sampai Akhirat.. Amiin Ya RABB..
    kerna rasa ini terbit di jiwa tidak lah saya dtg kpda seri melainkan kerna hanya diri Nya.
    saya mohon redho Allah smoga dipermudahkn..kerna soal hati hanya Allah sahaja yg Tahu.

    ~ saya

    ReplyDelete
  92. Aslmkm cik srikandi, sy brbesar hati kiranya sy dibenarkan utk mengikuti artikel dlm blog mistisfiles, ni email sy; ms.saiful@gmail.com

    ReplyDelete
  93. add me ashroqhafizi@gmail.com

    ReplyDelete
  94. AsSalam, hope bole add saya: faizalrifahc@gmail.com. InsyaAllah..

    ReplyDelete
  95. i love u forever....rindu....bila?

    jadi ?

    sah ?

    tetap melt...

    sah titik.

    ReplyDelete
  96. Mohon add mistisfiles
    Qadarazrullah@gmail.com

    ReplyDelete
  97. da macam Indiana Jones.....Har..Har...har...

    ReplyDelete
  98. Banyak tengok citer Indiana Jones aku rasa dia nie....

    ReplyDelete
  99. Srikandi? Are you an alumni of stf? Invite me too to read mistifiles blogspot please... fyraathur_wakakaka@yahoo.com thanks! :)

    ReplyDelete
  100. Saya peminat sejarah dan selalu mengikuti entri anda dalam blog ATBM tetapi amat kecewa bila blog itu dikhususkan untuk members sahaja.Pohon invite saya ik.zulsalleh@gmail.com terima kasih.

    ReplyDelete
  101. boleh ke sini encik Zul : http://mistisfiles.historiansecret.com/?page_id=22

    ReplyDelete
  102. macam kisah ada di Tanah Melayu ni...

    ReplyDelete
  103. Assalam. Mohon Untuk add saya dalam group. rosman.ahmad@gmail.com

    ReplyDelete
  104. Sy ada dpt klu terbaru..golden complexion?
    1.618
    Symmetrical complexion n gold skin

    ReplyDelete