Tuesday, March 27, 2018

Tasjil Anis Salatin: Ulasan oleh Srikandi





Salam semua.

Kali ini Srikandi ingin mengulas satu naskhah yang mengupas tentang Kesultanan Melaka yang bertajuk Tasjil Anis Salatin: Rahsia Agung Melaka, tulisan Farahana Suhaimi. Siapa Farahana Suhaimi ni? Dalam keterangan di belakang buku ini ada dijelaskan bahawa beliau telah melanjutkan pengajian di peringkat Sarjana dalam bidang Sejarah, Politik dan Strategi di Universiti Kebangsaan Malaysia. Beliau memiliki minat yang mendalam terhadap kajian sejarah Melayu dan memiliki kepakaran khusus dalam bidang Sejarah Perubatan dan Kesihatan di Negeri-Negeri Selat dan Tanah Melayu amnya, malah merupakan bekas penyelidik kepada Profesor Adnan Nawang dalam kajian berkenaan Za’ba di Arkib Negara Malaysia.

Naskhah ini diterbitkan oleh Patriots Publication dengan cetakan pertama pada Mac 2018. Maknanya masih panas berasap lagi ni ketika ulasan ini ditulis.Anda boleh dapatkannya di (sila KLIK): Patriots Pub

Dalam menjalankan kajian, Farahana Suhaimi telah bekerjasama dengan seseorang yang dipanggil 'Gading Bertuah'. Siapakah Gading Bertuah? Nanti saya selitkan dalam artikel ini tentang siapakah Gading Bertuah ini.


Naskhah ini mengandungi 11 topik utama seperti:

1. Kota Melaka & Penduduk (15 perkara)
2. Waris & Pewaris Melaka (19 perkara)
3. Pembesar & Wilayah Melaka (39 perkara)
4. Melaka & Ekonomi (19 perkara)
5. Melaka & Peperangan (60 perkara)
6. Melaka & Pengangkutan (7 perkara)
7. Melaka & Permainan (5 perkara)
8. Melaka & Rasuah (4 perkara)
9. Melaka & Cinta (6 perkara)
10. Melaka & Undang-undang (2 perkara)
11. Melaka & Islam (21 perkara)


Tanpa membuang masa, mari kita lihat secara sepintas lalu satu-persatu topik utama dalam Tasjil Anis Salatin.


1. Kota Melaka & Penduduk


Bahagian ini banyak menceritakan sisi kekayaan ekonomi dan pengurusan Kota Melaka yang mana lebih terperinci dari apa yang kita dengar selama ini. Contohnya Kota Melaka yang memiliki:

- Pengurusan air bersih
- Tangki-tangki air di setiap rumah
- Sistem pembetungan
- Sistem perparitan terancang

Dijelaskan juga terdapat gudang-gudang perdagangan yang dibina dengan menggunakan bahan kalis api! Di bawah istana Melaka juga terdapat gedung bawah tanah malah boleh dikatakan kemudahan ruangan bawah tanah ini adalah biasa di Kota Melaka.

Nasihat saya kepada pihak yang berautoriti: Buat imbasan dan pemetaan satelit serta buat kajian seterusnya jalankan kerja-kerja ekskavasi tentang perkara ini. Pasti ada ruangan bawah tanah yang masih tertimbus dan mengandungi 1001 rahsia Melaka yang belum disentuh oleh penceroboh Portugis.

Sultan Melaka juga membenarkan penduduk Kota Melaka mengubahsuai rumah. Mereka menjadikan beranda rumah sebagai kedai jualan. Sebagai tambahan, kita selalu dimomokkan dengan rumah-rumah di Kota Melaka semuanya 100% kayu. Realitinya ada rumah yang diperbuat dari batu dan separuh batu separuh kayu selain rumah-rumah yang tidak diperbuat dari batu. Penyakit inferior mampu membuatkan kita buta sejarah. Ingat ni.

Banyak lagi yang disentuh seperti struktur istana Melaka yang memiliki 17 ruang, peti bertatahkan permata, teknologi penyimpanan barangan, polisi hartanah, setiap bangunan penuh dengan harta dan pelbagai lagi fakta yang menakjubkan.

Perkara-perkara ini buat saya terfikir: dengan pengurusan yang bagus, orang Melayu sebenarnya memiliki bakat berdagang yang berada pada kelasnya yang tersendiri. Namun sejarah Melayu penuh dengan perangai hasad dengki sama ada orang Melayu sendiri dan paling utama ialah orang luar yang busuk hati. Jaga-jaga dua golongan haprak ni.




2. Waris & Pewaris Melaka


Bahagian ini banyak menyentuh tentang salasilah Kesultanan Melaka berdasarkan Sulalatus Salatin. Walaupun saya memiliki teori sendiri dalam menafsirkan isi Sulalatus Salatin, namun apa yang dipaparkan dalam bahagian ini masih saya boleh terima sebagai meraikan apa yang ditulis secara literal dalam karya agung tersebut, terutamanya versi yang digunakan hanyalah satu sahaja yakni Sulalatus Salatin versi Krusenstern.

Saya rasa tidak perlu mengulas panjang bab ini. Anda perlu membacanya sendiri untuk menyelami salasilah Kesultanan Melaka serta Kerajaan Singapura Purba.

Satu perkara yang menarik: ada banyak gambarajah salasilah yang memudahkan kita memahami setiap penerangan.


3. Pembesar & Wilayah Melaka

Bahagian ini banyak menyentuh perihal para pembesar atau pentadbir wilayah Melaka dan ini secara tidak langsung kita dapat mengetahui tentang wilayah-wilayah di dalam pengaruh Melaka. 

Antara yang menarik bagi saya ialah protokol payung Kesultanan Melaka. Sebenarnya ia menyimpan makna yang tersendiri dalam psyche orang Melayu. Anda kena membacanya.

Di dalam bahagian ini ada dijelaskan peranan dan watak setiap pembesar malah raja Melaka sendiri dalam sejarah Kesultanan Melaka.  Misalnya kebijaksanaan Tun Perak, kehebatan Hang Tuah, Sultan Muhammad Syah yang memakmurkan Melaka, Tun Telanai yang bijak berdiplomasi dan sebagainya.

Saya tertarik dengan kenyataan bahawa Sultan Mansur Syah memberikan biasiswa kepada para pembesarnya bagi melanjutkan pelajaran dalam pelbagai bidang. Malah terdapat mahkamah yang dikendalikan oleh para syahbandar.

Melaka sebagai sebuah empayar juga dicatatkan memiliki 23 buah negeri dan naungan. Fakta-fakta begini sukar kita baca dalam medium yang lain. Bertuahnya setiap penjelasan diberikan sumbernya dan bukanlah imaginasi atau sembang lebat saja. 







4. Melaka & Ekonomi


Bahagian ini menumpukan kepada produk dagangan Melaka, struktur ekonomi dan berkaitan dengannya. Antara yang menarik ialah pelabuhan Melaka dilawati 60 pedagang dari kerajaan berbeza pada satu-satu masa.

Juga dinyatakan bilakah para pedagang singgah di Melaka seperti musim pedagang Jawa dan pedagang Bengal tiba di pelabuhan Melaka. Juga dinyatakan terdapat 84 jenis bahasa di pelabuhan Melaka dengan bahasa Melayu sebagai bahasa perdagangan utama. Setiap syahbandar biasanya mengetahui beberapa bahasa ini sebagai cara untuk memudahkan urusan perdagangan.

Banyak lagi fakta yang mengujakan menjadikan saya seolah-olah berada di pelabuhan Melaka. Bagi saya sistem perdagangan di pelabuhan Melaka amat maju lebih dari apa yang kita sangkakan. Ia bukan sistem primitif seperti dalam drama-drama pendekar 90-an dahulu tetapi satu suasana korporat yang canggih di zamannya.



5. Melaka & Peperangan


Bahagian ini meliputi peristiwa-peristiwa serangan atau peperangan yang melibatkan Kesultanan Melaka seperti peristiwa serangan Siam, kempen Pahang, kempen Siak dan sebagainya.

Setiap peperangan dijelaskan secara terperinci misalnya dalam kempen ke atas Pahang, tentera Melaka menggunakan 200 buah kapal, manakala kempen ke atas Siak, Melaka menggunakan 60 buah kapal. Terdapat juga kempen ke atas Pasai dan kempen ke atas Manjung.

Kemudian banyak diceritakan tentang situasi serangan pencerobohan Portugis. Terdapat banyak fakta menarik seperti Sultan Melaka yang memiliki 3000 askar diraja berbaju besi dan bersenjata api. Satu fakta yang agak mengejutkan ialah Melaka memiliki gudang teknologi senjata api yang menyimpan bahan-bahan mentah untuk membikin senjata api seperti tembaga, keluli, besi, timah hitam, bijih timah, belerang, ubat bedil, serbuk peluru dan lain-lain bahan, dan ini menerangkan mengapa saki-baki orang Melaka yang berundur mampu membuat penentangan selama 130 tahun dengan membina semula industri kapal perang dan persenjataan. Kesultanan Melaka rupanya tidak hanya mengimport produk tetapi juga mengimport teknologinya sekali dan saya percaya sekiranya Kesultanan Melaka diizinkan wujud sehingga abad ke-18, ia akan menjadi jika tidak sekurang-kurangnya seperti Empayar Turki Uthmaniyyah, ia adalah satu 'negara' yang amat canggih teknologi peperangan dan ekonominya melebihi semua kerajaan di Asia Tenggara.

Satu fakta yang menyedihkan, di sebalik semua teknologi dan persiapan peperangan Kota Melaka yang lengkap, akhirnya kota ini jatuh ke tangan penceroboh Eropah akibat pengkhianatan para pedagang asing yang belot seperti para pedagang Cina yang memberi bantuan kepada tentera Portugis. Semua bantuan ini sebenarnya memberikan kelebihan dari segi logistik dan bantuan strategik kepada Portugis yang sememangnya amat memerlukan kelebihan ini memandangkan pada fasa awal pihak Portugis telah tewas kepada serangan balas dan pertahanan Kota Melaka. Next time berhati-hati dengan orang asing dan jangan pandang rendah kepada kejahanaman yang bakal tiba akibat campurtangan asing.

Siapa yang suka kepada subjek strategi peperangan pasti gemarkan bahagian kelima ini.



6. Melaka & Pengangkutan 


Siapa yang gemar kepada kapal-kapal dan berkait dengannya pasti enjoy baca bahagian ini. Diceritakan pasal kapal yang digunakan oleh sultan memiliki 4 tiang berwarna putih. Saiz tiang juga dicatat. Melaka juga menggunakan pelbagai kapal untuk pelbagai tujuan.

Dicatat bahawa layar kapal Melayu antara teknologi yang maju ketika itu. Dicatat juga nama-nama kapal kenaikan kerabat raja Melaka selain Mendam Berahi. Jong Melaka memiliki 4 lapisan dinding kapal dan terdapat banyak kuda di Kota Melaka sebagai pengangkutan darat walaupun kurang popular di kalangan rakyat kerana pengangkutan air lebih cepat dan efisien memandangkan permukaan mukabumi Melaka yang berbukit-bukau tidak seperti padang steppe contohnya di Mongolia.

Selain itu gajah juga adalah salah satu pengangkutan yang penting malah digunakan dalam peperangan.








 7. Melaka & Permainan


Tadi ada disebutkan tentang kuda. Kuda telah menjadi salah satu aktiviti rekreasi yang popular di kalangan bangsawan dan golongan diraja Melaka. Ini dilambangkan dengan Raja Zainal yang meminati kuda. Malah minatnya terhadap kuda menyebabkan dibina satu ruangan khas untuk kudanya di bilik tidur.

Saya fikir ini adalah satu niche dari sekian banyak tema yang boleh dijadikan ekpresi seni sekitar Kesultanan Melaka. Selama ini kita banyak disempitkan dengan situasi di masa Kesultanan Melaka dengan stereotype yang disetup semasa zaman kolonialisme. Seorang yang obses dengan kuda. Gemar bersiar-siar dengan menunggang kuda di Kota Melaka, dengan segak bertanjak berkeris bagai sambil diperhatikan dengan penuh kagum oleh penduduk kota. Bayangkan situasi ini.

Catur adalah salah satu permainan popular di Kota Melaka.Ya, disana ada tokohnya yakni Tun Pikrama yang disebut sebagai pakar catur Melaka. Ini juga niche yang bagus. Bayangkan situasi Tun Pikrama yang dilakonkan sedang bermain catur dengan pemain dari India atau Cina atau menentang pencabar dari Jawa. Begitu khusyuk dan mendebarkan dan akhirnya beliau menang bergaya dengan menggunakan pelbagai helah yang mengejutkan! Bayangkan ada pertandingan catur atau liga catur satu empayar Melaka.

Ini tidak, profesor sejarah asyik-asyik bebel pasal Hang Buah Hang Tuha Hang Tuhi lah. 'Sasterawan marginal' yang diharapkan mampu memimpin dunia sastera Melayu menggantikan order lama, terlampau pulak menumpu kepada 'kesyiahan' Melaka dan apabila dikritik, ditumpukan pula aspek pembesar Melaka minum arak bagai. Ini semua minda terbantut yang perlu dirawat. Berlambak lagi sedutan yang boleh dijadikan rangkaian trope dan tema seni secara positif dari sejarah Kesultanan Melaka.

waste of time, waste of talent ... wasteful....waste of waste....very very waste of wasteful waste.

Permainan-permainan lain yang dicatatkan adalah seperti congkak, layang-layang dan sepak raga. Saya cadangkan buat kajian tentang sukan air di zaman Kesultanan Melaka. Alangkan pengangkutan air amat popular dengan orang Melayu Melaka sebagai peneraju dunia maritim, takkan takde idea buat sukan air macam lumba perahu dan sebagainya.



8. Melaka & Rasuah


Tajuk ini sepertinya menentang atau janggal atau tidak relevan dengan konsep 'Rahsia Agung Melaka'. Namun sepertimana Sulalatus Salatin yang bagi saya sebuah rekod tempatan yang neutral (tak la sangat ikut tema 'mengagung-agungkan raja' tu) yang mana disebut juga perilaku negatif raja dan para pembesar Melaka, maka mungkin ini diselitkan sebagai menyahut pendirian sebegitu.

Di sini ada disebutkan perihal pedagang yang gemar memberi suapan kepada pegawai Melaka. Vice versa, disebutkan pula pegawai Melaka yang gemar meminta suapan dari para pedagang.

Rasuah juga antara faktor dalaman kejatuhan Melaka. Siapa yang biasa dengan kisah-kisah dari Kesultanan Melaka akan maklum bagaimana Bendahara Tun Mutahir difitnah. Maka timbullah nama-nama seperti Raja Mendeliar dan si Kitul. 

Pada pendapat saya, bendahara juga telah membuat kesilapan apabila menerima pemberian Nayana Sura Dewana yang ketika itu masih memiliki kes berprofil tinggi dengan Raja Mendaliar. Sebab itu sekarang ada polisi tidak boleh menerima sebarang hadiah bagi pegawai awam. Contohnya dipetik dari laman web SPRM:

Pegawai awam tidak boleh menerima atau menerima hadiah dalam apa bentuk sekalipun seperti hamper, Limau Mandarin, Ang Pau dan lain-lain yang ada hubungan dengan tugas rasminya. 
(Rujuk Para 5 PP 3/199, http://www.sprm.gov.my)





 9. Melaka & Cinta


Cerita epik sebuah empayar seperti Kesultanan Melaka tidakkan lengkap sekiranya tiada kisah cinta dan kasih sayang yang mewarnai sejarahnya. Maka bahagian ini berat menceritakan suka duka percintaan dan pengorbanan kasih sayang di dalam watak-watak penting di istana Melaka.

Dicatatkan juga peristiwa peminangan Hang Li Po dan Puteri Gunung Ledang malah kisah peminangan puteri Betara Majapahit yang melibatkan 500 buah kapal dan perahu malah ia diiringi oleh raja dari Jambi, Inderagiri, Tungkal, Palembang dan Lingga. Nampak benar pengaruh Kesultanan Melaka amat besar ketika itu.




10. Melaka & Undang-undang


 Ramai yang tidak tahu bahawa Kesultanan Melaka ada set dokumen undang-undangnya sendiri iaitu
Undang-undang Melaka dan Undang-undang Laut. Mendiang Dr Liaw Yock Fang telah pun mengkaji versi  Bilioteca Apostolica Vaticana (VAT.IND.IV) bagi dokumen perundangan Melaka ini. Malangnya ia telah 'tersembunyi' oleh stigma 'hikayat' semasa zaman kolonialisme yang umumnya memandang rendah atas semua karya, dokumen dan historiografi tempatan.

Jadi siapa yang minat bab perundangan, bahagian ini untuk anda. Semuanya boleh dikatakan amat lengkap sampaikan ada bahagian memadamkan api di kapal selepas digunakan dan jika tidak memadamkan api yang mungkin menyebabkan kebakaran, ada hukuman tertentu dikenakan.

Malah ada disebutkan sesiapa yang duduk di anjung-anjung kapal akan didenda, dimana sekiranya menghadap ke buritan kapal sambil berjuntai kaki akan didenda tujuh kali sebatan dan denda setahil sepeha emas kerana dianggap tidak menghormati nakhoda dan juga penumpang kapal. Malah ada larangan mengacau mata kail orang lain dan jika mata kail terkait badan si pengacau, maka sipengacau akan menjadi milik si tuan kail, atau dengan kata lain menjadi hamba kepada si pengail tadi!

Memang amat terperinci undang-undangnya.

Oh, yang lain-lain... anda kena dapatkan buku ini!



11. Melaka & Islam 


Sebagai sebuah kesultanan Islam, Melaka adalah salah satu faktor utama umat di Nusantara memeluk agama yang mulia ini. Diceritakan bahawa Masjid Raya Melaka dibina dengan batu-batan yang teguh. Nak tau teguh ke tak, perati lakaran tembok kota A Famosa. Jika ada kesempatan ke gerbang A Famosa yang masih bersisa itu, maka batu-batannya boleh dianggap sebagai lambang keteguhan batu yang dipakai untuk membina masjid Melaka kerana Masjid Melaka ini antara sumber utama bahan mentah bagi pembinaan tembok A Famosa.  

 Diceritakan tentang pengislaman Melaka dari inisiatif Pasai. Disebutkan juga terdapat era di mana aliran Syiah hampir mendominasi di Nusantara disebabkan ramainya migrasi pengikut fahaman Syiah dari Asia Barat ke Nusantara akibat tekanan politik. Kemudian aliran Syiah ini semakin menjauhi akidah Islam dan kemudian aliran Sunnah sepenuhnya berjaya memulihkan situasi ini dengan menggantikan ajaran Syiah yang menyeleweng itu. Ini dipengaruhi juga dengan berlakunya perubahan di Asia Barat apabila kerajaan Turki Uthmaniyyah menjadi pentadbir di sana dan berperanan sebagai khilafah umat Islam. Malah ini juga diperkuatkan dengan inisiatif membawa Syeikh Ismail Al-Siddiq yang telah didatangkan khas dari Makkah ke Pasai bagi membasmi fahaman Syiah. Trend dari Pasai ini mempengaruhi Melaka juga dan sultan-sultan Melaka giat mempromosi aliran Sunnah kepada rakyat Melayu di kampung-kampung.

Dicatatkan juga peranan Melaka sebagai pusat pengembangan Islam, pusat dakwah dan pusat intelektual Islam dengan menaja buku-buku berkaitan agama Islam seperti kitab-kitab agama malah sultan membiayai para mubaligh Islam yang berdakwah ke wilayah-wilayah lain di Nusantara seperti di Tanah Minangkabau.





 Kesimpulan



























Bagi saya, buku ini memang menarik perhatian khalayak yang umumnya cenderung ke arah tahap pembacaan yang tidak terlalu berat dengan perbahasan dan maklumat yang terlampau banyak. Ini kerana ia dipersembahkan dengan gaya point-to-point dan perenggan-perenggan pendek seperti anekdot. Anda akan mudah membacanya dari satu perkara ke satu perkara. Setiap perenggan disertakan sumber rujukan disamping muka surat rujukan bacaan di belakang buku. Ada juga disertakan wawancara dengan penulisnya.

Ada seorang profesor sejarah dan pengikutnya yakni seorang pembantu arkib cawangan Pahang yang tidak bersetuju dengan buku seperti ini yang lantas bersegera dicop sebagai mitos dan dongeng. Saya nasihatkan supaya baca dahulu buku ini dan anda akan lihat setiap topik adalah berdasarkan pelbagai sumber yang berkredibiliti dan ia melibatkan rujuksilang dalam dan luarnegara seperti sumber-sumber Portugis sendiri seperti karya Joao de Barros dan tulisan tempatan seperti Pentadbiran Kesultanan Melayu Melaka Kemunculan dan Kegemilangan yang diterbitkan oleh Arkib Negara sendiri. Saya sarankan juga pembantu arkib cawangan Pahang itu yang juga menjalankan bisnes buku sejarah kitar semula (patutlah banyak tugasan arkib terabai kerana tidak fokus kepada amanah bertugas di perkhidmatan awam) supaya bersama-sama menjual buku ini bagi menambah pendapatan keluarga kerana buku ini memang macam goreng pisang panas ketika ini.

Akhir kata majulah sejarah untuk negara.


~Srikandi










*Gading Bertuah? Dia ni lulusan sejarah juga dan orang gomen. Kena dapatkan buku ini dan baca untuk trace siapa dia sebab dia minta saya jangan dedahkan identitinya. Sori tau :)

p/s: Buku baru saya akan keluar nanti. Insya Allah sekitar Pesta Buku KL 2018. Tunggu tau!!

6 comments:

  1. Salam cik seri, apa tajuk buku baru?

    ReplyDelete
  2. Dah order semalam. tak sabar nak baca

    ReplyDelete
  3. Salam
    Ulasan yang bagus dan detail.
    harap anak bangsa mengembalikan kegemilangan kesultanan Melaka

    ReplyDelete
  4. Boleh bayangkan yang Melaka ni kota besar macam kosmopolitan di zaman itu. Tak hairanlah ia digelar Venice Timur Jauh.

    Salam dari J

    ReplyDelete