Sunday, February 5, 2017

Manuskrip Buku Baru





Saya telah menghantar manuskrip buku terbaru pada penerbit minggu lepas. Jadi tunggulah Pesta Buku Kuala Lumpur nanti buku tu keluar. Kalau ikut perancangan, begitulah.

Jadi masuk ini dah kira hatrik-lah buku-buku saya. Buku-buku saya ni straight-to-the-point. Sejarah Melayu sebagai major. Kadang-kadang kita boleh lihat ada buku-buku ala-ala sejarah tapi dia macam diari peribadi. Sikit-sikit takpelah tapi ini dah macam kita baca luahan perasaan atau kenangan. Campur-aduk kisah-kisah masa kecil dan masalah diri sendiri macam masalah awek dan kerja bertukar-tukar atau 1001 satu memori dimuat masuk. Buku-buku saya tak macam tu, lagi-lagi buku ketiga ini lagi berat dari dua buku sebelum dia. Jadi kalau perasan, buku-buku saya mula dari Emas Para Dapunta & Maharaja konsep dia dari ringan keberat. Format dia pun macam tu. Dari format naratif kemudian format artikel-artikel ilmiah, kemudian ajak pembaca berfikir.

Buku ketiga ni ada sikit-sikit notakaki untuk memudahkan pemahaman dan rujukan disamping berlambak bibliografi belakang dia, yang menjadi rujukan dan rujuksilang saya. Rujukan dan rujuksilang ada beza tau. Kadang-kadang apa yang kita rujuksilang tu, tak semestinya kita ambil pendapat dia. Contoh, saya rujuk silang A dan B. Tapi saya cenderung kepada pendapat A dan menyiarkan rujukan B sebagai bibliografi itu sekadar material untuk rujuksilang sahaja, sebagai bukti subjek itu ada dibincangkan oleh sarjana lain, sebagai contoh.



Memang saya ada latarbelakang bidang sejarah secara akademik, cuma pendekatan saya dalam menyampaikan pelajaran dari sejarah itu sedikit berbeza. Menyampaikan pelajaran dari sejarah dengan hanya berkongsi info-info pasal sejarah ada beza tau. Menyampaikan pelajaran dari sejarah ni kerja sejarahwan sebenar. Ia dah masuk kerja-kerja ahli falsafah sikit. Maksudnya, maklumat dari sejarah itu kita ekstrak dan ambil patinya untuk dirumuskan faedah darinya. Tak kisahlah ia sejarah yang darkside atau sejarah yang buat kita bangga. Tapi tugas pure historian ni ialah ekstrak pelajaran dan pengajaran dari sejarah supaya faedahnya dapat dikecapi oleh masyarakat.

Kalau sejarah itu sejarah yang buat hidung kita kembang kempis, maka kita akan beritahu masyarakat lebih kurang "kalau korang buat macam ni, korang akan dapat faedah macam ni, tengok mereka telah berjaya". Kalau sejarah itu sejarah yang membuatkan kita sedih, marah, geram dan down, maka kita akan nasihatkan begini, "lihat, kalau korang buat begini, korang akan jadi begini...nak jadi macam ni lagi tak?"

Jadi beginilah sejarah berfungsi. Ia sebagai nasihat, ia ibarat ibu yang menggalak dan menegur anaknya.

Kadang-kadang apa yang kita buat dalam bidang kita ini orang marah pada satu ketika, kemudian pada ketika lain, dia pun ikut konsep sejarah yang kita dok perjuangkan. Jadi, kefahaman sejarah ni macam kefahaman agama, maksud saya kejahilan akan berkurang mengikut masa atau usia setelah manusia itu melalui proses-proses kematangan. Jadi, kalau dia tak melalui proses-proses kematangan itu maka ia tetap dalam kejahilan yang bobrok. Kita tak dapat nak tolong orang macam ni.

Dalam buku terbaru saya ni banyak konsep-konsep macam tu. Semua itu saya gelarkan ia sebagai 'battlecry'. Laungan-laungan yang membangkitkan kesedaran dan motivasi.





Tulisan-tulisan saya beroperasi secara online dan offline. Alhamdullillah, kedua-duanya berjaya. Seperti baru-baru ini buku saya termasuk dalam senarai buku terbaik sepanjang tahun lepas (2016), oleh salah satu gergasi penerbitan negara. Buku saya terpilih berdasarkan undian, populariti dan tinjauan dari para pembaca buku seluruh negara.

Adakah apa yang saya dapati ini membuatkan saya mendongak sentiasa? Sudah tentu tidak dan bidang sejarah ini adalah karier dan minat saya sepanjang hidup. Untuk buku terbaru ini, saya bekerjasama dengan beberapa individu bagi memastikan jurang antara tembok akademik itu mampu dirapatkan kepada masyarakat terutama anak-anak muda. Ini adalah antara tugas dan misi saya kini setelah beberapa perbincangan dengan wakil kerajaan dan institusi berkaitan.

Mengapa orang-orang ini percaya kepada saya? SEBAB NILAI DALAM TULISAN DAN PEMIKIRAN SAYA. 

Selalulah bersama saya dalam mengikuti perkembangan seterusnya.

~Srikandi


10 comments:

  1. Saya doakan yang terbaik untuk cik seri

    ReplyDelete
  2. Apa tajuk buku terbaru tu?

    ReplyDelete
  3. Bila keluar buku Srikandi ni?

    ReplyDelete
  4. Tak sabar nak dptkan buku terbaru Cik Srikandi, semoga sentiasa bersemangat untuk meneruskan perjuangan ini dan didalam lindungan dan rahmat Allah swt Amin..

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. Terima kasih...lama tak dengar berita.
      Ni supersenior ni sama dgn M.O
      ;)

      Delete