Tuesday, September 18, 2012

Pembuka Bicara dari Srikandi










di atas nisan sejarah

ku tuliskan riwayat silamku

dengan darah peperangan

ku tuliskan riwayat silamku

dengan nanah dan tangisan

 

biar hanyirnya membau perjuangan

biar badinya mengasap kebangkitan







Kepada para pengkaji ilmu,para pencinta sejarah,anak-anak bangsa,para pendidik,negarawan-negarawan,kerabat diraja dan warisan Srivijaya...Dari gerbang para Dapunta dan Bentara,saya...Srikandi membuka bicara dengan seribu syahmura santun nan susila.

Tidak dinafikan bahawa Hang Tuah,seorang komander,negarawan,perancang militari terunggul,laksamana,ketua tentera dan pemikir...dalam manuskrip-manuskrip lama Melayu,menyatakan bahawa 'Tidak Hilang Melayu Di Dunia'.Ramai akan mencebik dengan kata-kata ini daripada editor majalah lawak,mat-mat kilang,teknokrat sehinggalah Tun Dr. Mahathir Mohamad (dengan maaf) sendiri punya 'inferior' terhadap kata-kata ini.Tidak hilang Melayu di dunia,adalah satu ayat yang amat misteri dan apabila ia jatuh ke tangan saya,'The Wizard of History'...saya dengan kuasa sihir 'channeling' saya,melihat sehingga 1300 tahun Sebelum Masehi sebuah tamadun satu bangsa yang tidak pupus sehingga ke hari ini sementelah bangsa-bangsa hebat seperti Mesir Purba,Akkadia,Assyria,Media,Phoenicia dan sebagainya pupus sebagai satu 'state-nation'.

Sargon of Akkadia,Nebuchadnezzar II yang menakluk Judah dan Jerusalem,Nimrod of Mesopotamia yang sezaman dengan Nabi Ibrahim dan Ashurbanipal King of Nineveh adalah mereka yang menyaksikan rahsia di sebalik ayat-ayat Hang Tuah.Ada yang menganggap Hang Tuah adalah fiksyen,namun di mana saya mahu mencampakkan kata-kata ini,"

“Malacca is such importance and profit, that is has no equal in the world. It is a city state made for merchandise, fitter than any other in the world.."


Ini bukan kata-kata Hang Tuah atau Hang Buah...jika kita rasa ia fiksyen,tetapi ini adalah kata-kata Tom Pires,pengembara dan penulis Portugis yang berasal dari Lisbon yang hidup pada abad-16.Begitu juga kata-kata ini,

“Malacca is the richest seaport with the greatest number of wholesale merchants and abundance of shipping that can be found in the whole world..”

dari penulis dan pedagang Portugis,Duarte Barbosa.Jika seorang pedagang yang pakar menyatakan saiz pasaran dan bisnes kepada anda,adakah anda menafikan?Jika saya pergi ke Guangzhou dan menyatakan kepada anda saiz pasaran borong di sana,adakah anda percaya?Pergi tanyalah para 'pedagang' di Chow Kit atau Plaza TAR.Jika kita percaya kepada kewujudan Melaka sebagai "greatest number of wholesale merchants and abundance of shipping" dari pedagang luar negara,mengapa tidak kita percaya kepada personaliti Hang Tuah?Pelabuhan perdagangan yang mampu menjalankan bisnes maritim yang berskala besar mengatasi peranan Venice di Itali tidak mungkin wujud tanpa orang-orang yang bersifat negarawan dan bijak dalam siasah perniagaan.

Dahulu orang mencebik tentang kisah Hang Tuah pergi ke Jepun dalam Hikayat Hang Tuah,namun apabila ditemui rekod-rekod hubungan Kerajaan Ryukyu dengan Melaka seperti Maharaja Sho Tako telah mengirimkan utusan dan hadiah kepada Sultan Mansur Shah berupa 2,000 buah mangkuk, 5 buah kipas,20 buah tembikar,5 bilah pedang dan 25 kotak kain sutera,barulah mereka sedar bahawa ada 'something' dalam hikayat Melayu lama itu.Tanyalah para pengkaji Jepun tentang rekod-rekod kerajaan Ryukyu dengan Aceh,Siam dan Jawa.

Jika Hang Tuah tidak wujud,Melaka juga tidak wujud.

Jika Melayu hilang di dunia,maka dunia ini juga akan hilang.

Hang Tuah tidak bercakap soal budaya atau identiti.Ya...kita tahu orang Melayu di Singapura semakin terhakis identiti mereka kerana asakan budaya material di sana.Anak-anak Melayu sudah biasa bercakap bahasa Inggeris di rumah.Di utara,anak-anak Melayu tidak kenal bahasa mereka dan bangga berbahasa Thai.Bangsa juga ditukar menjadi 'Thai Muslim'.Jika saya melihat dari aspek ini,saya akan percaya bahawa Hang Tuah membuang masa saya dan merepek-repek.Tetapi sebenarnya beliau TIDAK MEREPEK.

Hang Tuah bercakap mengenai soal SURVIVAL.Melayu tetap Melayu walaupun diasak berbagai-bagai bencana.Cara mereka bertahan amat unik,menggunakan diplomasi dan tolak ansur.Dengan cara yang aneh ini,mereka bertahan dan tetap wujud walaupun bangsa-bangsa purba sezaman dengan mereka musnah dan pupus tidak bersisa.Hang Tuah tahu,apabila beliau dilantik menjadi ketua angkatan laut Melaka,pada masa yang sama beliau telah menjadi duta dan mendapat tiket untuk mengembara ke seluruh dunia.Dari kerajaan-kerajaan yang dilawatinya,Hang Tuah telah menyedari bahawa kerajaan-kerajaan itu mempunyai sejarah dan rekod perdagangan dengan kerajaan-kerajaan Melayu sebelumnya.Saya tidak hairan dengan kisah Hang Tuah pernah melihat piramid ketika pengembaraannya ke Mesir.Idea nenek moyang berdiri megah di tempat orang.

Jika orang Melayu tidak survive,mereka akan mengikut jejak bangsa-bangsa yang hilang.Mengapa orang Melayu sangat membenci Yahudi?Kerana mereka pernah berurusan dengan mereka beribu tahun yang silam dan kenal perwatakan dan cara orang Yahudi berniaga.Mengapa tulisan Rencong mendekati tulisan Phoenicia?Mengapa ada kosakata Ibrani (Old Hebrew) dalam bahasa Melayu?Mengapa ada perkataan Mesir Purba dalam bahasa Melayu?Mengapa ada persamaan kata dalam bahasa Maya dan Melayu?Why..why...and why...dan senarai ini akan berterusan jika kita tidak memahami cerita di sebalik kata-kata Hang Tuah.

Identiti dan budaya mungkin akan hilang jika kita miskin sejarah.Sejarah adalah benteng terakhir untuk mempertahankan identiti bangsa.Walaupun bahasa dan budaya lenyap sekalipun,jika kita punya jejak sejarah...kita tidak akan pupus.Kaum Inca sudah pupus bahasa dan budaya,namun bukti sejarah masih ada dan dunia masih merakam tamadun mereka.Biar orang Melayu di Thailand dan Singapura pupus budaya dan bahasa namun kita di sini masih punya tanahair.Jika kita masih punya harapan,harapan itu akan menyalakan mimpi-mimpi kita.Jika semua lilin-lilin impian sudah padam,kita hanya perlukan satu sahaja lilin.Satu sahaja.Dengan satu lilin ini,ia akan menyalakan lilin-lilin yang lain.Itulah harapan.Jika anda semua mati dan terpadam di dalam hujan lebat sekalipun,biar saya menjadi harapan yang menyala-nyala.

Bila saya bercakap pasal 'Tidak Melayu Hilang di Dunia',saya bercakap pasal sikap optimistik Hang Tuah.Self-confident.Self-esteem.Hang Tuah bercakap berdasarkan pengalamannya sebagai duta dan komander satu empayar maritim yang hanya dikendalikan dari satu 'seaport'.Jika yang bercakap itu Hang Buah atau Hang Rempit,kita boleh abaikan,tetapi tunggu tuan-tuan dan puan-puan...yang bercakap itu adalah seorang negarawan ulung.Namanya disebut dalam dua manuskrip teragung,Sulalatus Salatin dan Hikayat Hang Tuah.Jika Melaka hanya kampung nelayan yang miskin dan Hang Tuah adalah ketua kampungnya,kita boleh abaikan sahaja tetapi tunggu abang-abang,kakak-kakak...yang berkata itu adalah seorang komander tentera dan pakar sains politik teragung,yang menukar Melaka menjadi Venice Timur Jauh.

"Whoever is lord of Malacca has his hand on the throat of Venice"

-Tom Pires

Jika Hang Tuah adalah fiksyen.Melaka juga adalah fiksyen.

Tom Pires adalah fiksyen,Venice adalah kota Cinderella.
 

Sebab itu,bila saya bercakap tentang 'Tidak Melayu Hilang di Dunia',saya bercakap tentang bisnes maritim orang-orang Melayu yang menjangkau 1100 tahun Sebelum Masehi.Saya bercakap tentang survival dan dayatahan untuk memperjuangkan kewujudan.Walaupun dijajah beratus tahun,kita akhirnya masih punya tanahair dan masih mengekalkan institusi raja-raja kita,di mana institusi raja-raja kita adalah yang tertua di Asia Tenggara mengatasi Thailand dan Kemboja serta antara tertua di dunia!

Bila bercakap tentang institusi raja-raja yang tertua,saya bercakap tentang dayatahan mengekalkan tradisi kepimpinan dan hegemoni politik.Ketika seluruh dunia diserang demokrasi dan menyerah kalah,kita masih mengekalkan tradisi kepimpinan kita.Apabila tradisi raja kita kekal maka nama 'Srivijaya' juga kekal,sebagaimana yang terpahat dalam prasasti-prasasti,bukan sahaja di tempat kita,malah di India dan China malah sejauh kerajaan Abbasiah dan arkib di Vatican.Jika kerajaan-kerajaan purba di India memahatkan sejarah kita di dalam prasasti mereka,seperti Tanjore dan Nalanda serta dinasti-dinasti imperial China merekodkan nama kita di dalam manuskrip-manuskrip diraja mereka maka bisnes maritim kita adalah 'real'.Pengurusan pelabuhan kita adalah 'real'.Transaksi perdagangan kita adalah 'real'.Perniagaan borong kita adalah 'real'.Urusan tol dan cukai antara Timur dan Barat adalah 'real'.Kawalan trafik perkapalan antara India dan China adalah 'real'.

Bila bisnes maritim kita adalah 'real'.Srivijaya adalah 'real'.Melaka adalah 'real'.

Jika bisnes maritim kita adalah fiksyen,Selat Melaka adalah fiksyen,Singapura adalah fiksyen.Tetapi kita tahu,Singapura hari adalah negara maju hasil bisnes antarabangsa melalui kawalan trafik Selat Melaka.Jika Segenting Kra dijadikan terusan,kita akan lihat siapa yang akan jadi 'cacing di dalam mikrowave'.

Jadi,bila ada orang berkata 'Tidak Melayu Hilang di Dunia',ini bergantung kepada tahap pemikiran anda dan self-esteem anda.Hang Tuah mengeluarkan kata-kata itu ketika dirinya bersemangat melihat status pengurusan pelabuhan dan perdagangan orang Melayu mencapai tahap sehingga orang luar mahu menaklukinya.Di dalam Sulalatus Salatin ada menyebutkan situasi Melaka ketika itu:

“Maka segala dagang atas angin dan bawah angin sekaliannya datang ke Melaka; terlalu ramai bandar Melaka pada zaman itu. Maka segala orang Arab dinamai Malakat, ertinya perhimpunan segala dagang, kerana banyak jenis dagangan ada di sana…”

Adakah Sulalatus Salatin merepek-repek dan berkhayal?Seperti Hang Tuah berkata 'Tidak Melayu Hilang di Dunia'?Namun apabila Tom Pires yang menulis di dalam bukunya Suma Oriental:

“There is no doubt that the affairs of Malacca are of great impertance, and of much profit and great honour. It is a land that cannot depreciate on account of its position, but must always grow. No trading port as large as Malacca is known, nor any where they deal in such fine and highly-prized merchandise. Goods from all over the East are found here; goods from all over the West are sold here. It is at the end of the monsoons where you find what you want and sometimes more then you are looking for”

Bukankah seperti sama dengan ulasan Sulalatus Salatin?

Sebab itu bila beratus tahun sebelum kewujudan Melaka,apabila tertulis nama kerajaan Langkasuka pada manuskrip Hikayat Merong Mahawangsa maka orang-orang Melayu yang perasan mereka berpelajaran mengetawakan kerajaan fiksyen dan dongengan ini.Namun apabila para sarjana antarabangsa menemui nama "Lang-ya-xiu" dalam rekod Dinasti Liang,sarjana Tamil menemui perkataan ""Ilangasoka" terpahat di dalam kuil purba di Tanjore,disebut jelas 'Langkasuka' dalam rekod era Majapahit,Kakawin Negarakratagama,hari ini Langkasuka bukan lagi mimpi penglipurlara.

“When the king goes forth he rides upon an elephant. He is accompanied by banners, fly-whisks, flags and drums and he is shaded with a white parasol. The soldiers of his guard are well-appointed. The inhabitants of the country say that their state was founded more than four hundred years ago..."

-rekod imperial Dinasti Liang 500 Masehi mengenai negara "Lang-ya-xiu".

Apabila seorang sarjana Belanda menemui satu batu bersurat yang mulanya dijadikan mainan oleh para penduduk kampung di Sumatera,beliau merasakan tulisan aneh pada batu itu mempunyai rahsia yang mendalam.Apabila ditemui kata 'Srivijaya,kota yang makmur' pada batu bersurat,ramai orang merasakan ia adalah omong-omongan dan sekadar kata-kata azimat.Namun apabila Goerge Coedes,seorang sarjana yang mengkaji sejarah Asia Tenggara mendedahkan bahawa nama 'Sanfotsi' dalam rekod dinasti Sung,merujuk kepada Srivijaya,sebuah empayar maritim yang hilang,kemudiannya beratus-beratus manuskrip,catatan pengembara dan prasasti muncul dari Parsi,Arab,India,China sehinggalah kepada riwayat-riwayat Mon,Thai,Khmer dan Burma mengungkapkan sebuah hegemoni politik yang memakan masa lebih 1000 tahun.

"Sanfotsi (Srivijaya) is situated between Cambodia and Java. . . . The people are skilled at fighting on land and water. . ."

-rekod imperial Dinasti Sung abad ke-10 Masehi

Srivijaya pada hari ini tidak dapat dinafikan oleh sejarahwan adalah legenda politik dan bisnes maritim Asia Tenggara.

Apabila seorang kenalan menunjukkan kepada saya satu salinan mikrofilem sebuah manuskrip dari koleksi The Institute of Microfilmed Hebrew Manuscripts berdasarkan beberapa projek pemuliharaan manuskrip Ibrani Kuno seperti Mishna dan Piyyut,saya telah nampak maksud dari kata-kata sosok misteri,Laksamana Hang Tuah.

Saya melihat kata 'תּנּין' yang bermaksud 'dragon' setelah menyemak mengikut kamus moden.Namun rakan saya yang mempunyai darah Yahudi di sebelah ibu menyatakan bahawa ia bermaksud raksasa air,atau 'ular besar yang tinggal di laut' (sea monster).

Manuskrip itu amat susah difahami,kerana menggunakan bahasa Ibrani (Old Hebrew) era Biblical sekitar abad ke-6 Masehi.Manuskrip itu majoriti isinya ialah mengenai tatacara atau ritual satu aliran keagamaan tertentu.Terdapat kata 'ophir' di sana sebagai satu kalimah pemujaan.Saya teringatkan panggilan orang Barat terhadap Gunung Ledang sebagai 'Mount Ophir'.Apabila saya ajukan makna 'ophir',rakan saya menjawab 'ring of fire'!

Hebrew:

Malay=Hebrew=English

Api=ophir=ring of fire.

Adat=dawth=law

Surau=sawraw=house,small mosque/fort


Egyptian:

Malay=Egyptian=English

Mata=maat=eye

Perahu=perehu=boat


Phoenicia:

Malay=Phoenicia=English

Rabun=rabun=blindness(Malay),large eye(Phoenicia)

Bala=Baal=disaster(Malay),fertility(Phoenicia)


Bagaimana perkataan-perkataan dari bangsa-bangsa purba boleh ada dalam kosakata Melayu?Bahasa Melayu berhubung dengan bahasa Sanskrit dan Arab melalui faktor agama,Parsi dan Cina melalui perdagangan dan bahasa-bahasa Eropah melalui penjajahan dan globalisasi,tetapi bagaimana dengan Ibrani,Mesir Purba dan Kanaan (Phoenicia)?Kosakata Phoenicia contohnya mempunyai makna yang berlawanan dengan bahasa Melayu dengan kata yang sama.Adakah ini kebetulan?Ini amat aneh dan membingungkan!

Tidak Melayu Hilang di Dunia,membawa erti mendalam bagi saya.Bila saya merenung dalam-dalam kata-kata Laksamana Hang Tuah ini,saya seperti dibawa mengembara ke Sumeria di zaman Sargon II,Nebuchadnezzar ketika menawan Jerusalem,pasar-pasar di kota Petra oleh kaum Arab Purba Nabatean,raja-raja Media (Madyan) dan Parsi,Cyrus The Great dan Cambyses II dan dataran Persepolis juga kota Rom di bawah Hadrian dan Marcus Aurelius.

Kemudian era kejatuhan Empayar Rom,kebangkitan Srivijaya,era Kesultanan Melaka,era penjajahan,kemerdekaan dan saya melihat langit terbuka;teknologi maklumat dan angkasa lepas.Saya melihat satu kuasa yang amat kuat untuk bertahan dari segala kesengsaraan,bukan menggunakan kekerasan,tetapi sikap kesabaran yang tinggi yang melenyapkan dendam dan kesakitan.

Saya akan membawa anda jauh ke hutan rimba di tengah Mexico menjejak dewa naga Quetzalcoatl,menjejak ritual aliran Kabbalah paling rahsia "The Sect of Dragon Lord of The Rings" di runtuhan Babylon di Iraq,menjejak kultus-kultus Naga Suci di Perancis dan Jerman,membawa anda membaca makna-makna paling purba dalam manuskrip Pali di wat-wat usang di Thailand dan Laos,menghayati riwayat-riwayat Mon dan Khmer,tentang legenda raja Naga dan mencari anak gadisnya...'The Naga King's Daughter'.

Saya akan bacakan kepada anda riwayat Seri Gumum,Seri Pahang dan Seri Kemboja,mencari asal-usul moyang emperor-emperor Srivijaya,saya akan menggali untuk anda emas dan permata para Dapunta,Bentara dan Maharaja.



dengan rendah diri,saya persembahkan untuk anda asal-usul nenek moyang,












"The Origin of The Sea Dragon" 
 מקורו של תּנּין הים
Chapter IV





















~Srikandi
"Don't hide my Chronicles behind your lack of consciousness.I'm wizard of history"





210 comments:

  1. terima kasih tuan puteri

    ReplyDelete
  2. Alter Terahsia Bangsa Melayu...
    Di Saat Israel Menunggu Al-Masih Dajjal Raja Yahudi
    Umat Nusantara Menunggu Pertabalan Khilafah Al-Masih Mahdi

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Warahmatullah.

    Bagi yang mengalami inferior complex, mereka akan mengatakan ini semua dongeng dan sanggup mendakwa datuk nenek mereka dahulu suka berkhayal, itu sebab banyak dongeng dalam kisah sejarah.

    Tapi bagi mereka yang tahu adab dan kenal akal budi, mustahil datuk nenek mereka sanggup menipu anak cucu mereka.

    ReplyDelete
  4. Ok,puas hati?

    to Lonecryer don't disturb my privacy,don't force me to act unusual thing,ok?

    besok i nak lepak klfestival.antar la spy banyak2.

    :P

    ~SK

    ReplyDelete
  5. Cik Sri, sambung cepat2 tau? xsabo teman nunggu..hehe

    ~Fiq

    ReplyDelete
  6. Nukilan berbisa buat tatapan si jenin dan renungan si pemikir.

    ReplyDelete
  7. i know everything you know..but the more you know, the more you get puzzled..smile is not enough..kesian bukti2 bawah air kat belum tu..:P

    ReplyDelete
  8. Wahh marah cik Sri, majuk ngan bro LC ni... tp pape pun, Venice tu mmg kota Cinderella :P

    ReplyDelete
  9. teringat filem Ahmad Albab dialog AR Tompel kepada P Ramlee: Pakai Jubah macam YAHUDI MABUK!!!

    ReplyDelete
  10. Haha..cik dzul asyraf..awak pon ada sini..baik....

    ReplyDelete
  11. http://www.sacred-texts.com/the/sd/sd2-1-22.htm

    rahsia Matahari dan Naga di anggap pemula kepada Satanic Myth

    ~Fiq

    ReplyDelete
  12. harap takde lg fakta tergantung dan rahsia
    seperti sebelum ini

    ReplyDelete
  13. salam tuan puteri sri kandi
    salam ummat melayu

    salah satu penelusuri jejak-jejak mengelilingi setiap pergigian pantai sejarah nenekmoyang bangsa hebat@melayu. TAHNIAH TUAN PUTERI.

    Mengiringi penyelaman ilmu sejarah tuan puteri. Izinkan saya.... Nadzallihoo menambah atau memanjangkan lagi riwayat bangsa melayu. Apa yang sebenarnya dunia yang ada hari hanya mengalami tiga peredaran zaman, tiada lebih dari itu.

    Zaman pertama@permulaan adalah zaman antara 4 para nabi( Nabi adam hingga ke nabi noh). Keteknologian kebijaksanaan manusia pada era ini amat jauh jika kita bandingkan dengan yang ada hari ini. Maka dengan fitrah dari yang maha berkuasa Tuhan Sekian alam. Maka lenyelaplah sebuah tamadun hebat

    zaman kedua zaman bermulanya dari Nabi Noh sehingga ke era sebelum dan selepas junjungan besar kita nabi muhammad s.a.w. Zaman ini di pimpin oleh 21 para nabi dan rasul. di sinilah juga berlakunya zaman pembersihan.

    Zaman terakhir.......Allahualam bissawab....hanya allah sahaj yang mengetahuinya.



    Saya ...huraikan melalui zaman kerana membolehkan kita menjejak bangsa melayu sebenarnya telah melalui
    kedua2 proses zaman dan zaman ini melangkaui perbatasan masa. Dan saya istilahkan ia sebagai zaman purbakala atau bangsa melayu purbakala. Petunjuk bagi menjejak bangsa ini adalah berdasrkan Al-Quran dan Prasasti2 yg berselerakan di serata dunia.

    salam akhir mula...

    allihoo.................

    ReplyDelete
  14. Salam cik Sri..

    Maka betullah dan terbuktilah taori Bangsa Mim..
    Sebenarnya saya ada rahsia yang dikhabarkan kepada saya iaitu Guru2 Murshid Tarekat di Indonesia mempastikan bahawa Imam Mahdi akan lahir di Malaysia dan dari sinilah Pemuda Bani Tamim itu juga muncul dari Timur..

    Keterangan terbaru cik srikandi mempastikan bahawa Bangsa Melayu adalah 'Bangsa Pilihan Tuhan' bukan Yahudi..pengamatan saya begitu dan ia terbukti kerana bangsa ini tetap berpegang pada jalan Allah swt dan masih utuh pegangan agama allah swt itu semenjak dari Banjir Nabi Nuh as hingga sekarang..dan adalah pasti Isa as akan turun kepada bangsa ini..wassalam

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Mmanusia yang memahami agama,
    akan mempertahankan status bangsanya,
    sebab apa?
    sebab bangsa itu diciptakan oleh Allah, tuhannya.
    bila manusia itu faham,
    maka dia boleh kekalkan jatidirinya,
    bila memahami makna jatidiri, terbitlah sifat TAKWA,
    bila itu berlaku, barulah dia faham nikmat dilahirkan pada sesuatu bangsa,
    bila manusia mula bersyukur, maka tuhan tambahkan nikmat,
    bila kufur engkar, maka azab turun sangat hebat,

    BUKTI:
    Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu:
    “Demi sesungguhnya...
    Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu,
    dan demi sesungguhnya...
    jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras”.
    [Surah Ibrahim] , [Ayat 7]

    Akibat syukur & ikut nasihat tuhan:
    MELAYU MASIH BERAJA:
    MELAYU MASIH ISLAM AGAMANYA (sejak zaman para nabi2 lagi...)
    ingat ye...
    jangan kamu sangka yang seluruh Nusantara ni agamanya hindu,
    kerana agama Nabi Ibrahim sudah lama bertapak di Nusantara,
    bila nabi penghabisan turun...
    maka Umat Melayu paling senang masuk Islam tanpa perang.
    hairan kan kenapa ?
    maka serupalah halnya dengan sangkaan Yahudi,
    disangkanya Arab Jahiliyah semuanya sembah patung berhala,
    tak mungkin akan wujud nabi di tengah2 kota maksiat Mekah itu,
    tup tup....
    di tengah2 bandar yang pesat dengan ekonomi Arab itu,
    di tengah2 pekan yang banyak tarian dangdut Arab malam2...
    dengan arak bersepah2...
    boleh lahir seorang Nabi penutup ?
    (hilang akal ke apa ? tu sebab kamu semua kena study sejarah.)

    Manusia yang tak menghargai pemberian tuhan,
    tuhan akan tarik nikmat tu dari diri mereka.
    Sebab itulah tuan-puan...
    umat Melayu ni amat memahami nasihat tuhan...
    bangsa ini mencapai tingkat TAKWA yang sangat tinggi,
    asbab memahami wahyu ALlah,
    dihormatinya kaum2 pendatang yang singgah di tanahnya,
    diberinya tempat tinggal,
    dijamunya makan dan boleh hidup sama2...
    dianugerahkan warganegara,
    bangsa Melayu berbesar hati memberi kurnia darjat, pangkat, pingat,
    kepada banyak pendatang dari Tanah Besar Cina & Tanah Besar Keling,
    bahkan boleh memiliki tanah2 Melayu yang Melayu kurniakan,
    cuba lihat...
    bangsa manakah sebesar & semulia ini,
    yang sanggup hidup & berkongsi sama2 dengan orang lain ?
    JAWAPANNYA TIDAK ADA...
    Hanya umat Melayu sahaja bersikap sedemikian...
    Sebab bersifat TAKWA lah Melayu melakukan ibadat sesama manusia,
    semulia ini rupanya...
    Rupa2nya, kita berada di tengah2 sifat keTAKWAan umat Melayu,
    sebab itulah bumi ini sentiasa dilimpahi rahmat & berkat.
    Dihormati musuh dan kawan.

    ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
    BUKTI:
    “Wahai manusia...!
    Sungguh...
    Kami telah menciptakan kamu,
    dari seorang laki-laki dan seorang perempuan,
    kemudian Kami jadikan kamu berbangsa2 dan bersuku2,
    agar kamu saling mengenal.
    Sungguh,
    yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah,
    ialah orang yang paling bertakwa.
    Sungguh...
    Allah Maha Mengetahui lagi Maha Teliti.”
    (Al-Hujurat) , Ayat 13)
    ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

    Rupa2nya,
    kita berada di tengah2 sifat keTAKWAan umat Melayu,
    sebab itulah bumi ini sentiasa dilimpahi rahmat & berkat.
    Dihormati musuh dan kawan.
    Tapi ada orang YANG SESAT LAGI MENYESATKAN,
    menuduh orang lain asobiyah,
    maka sifat tuduhan ini layaklah dia digolongkan dengan YAHUDI,
    sebab Yahudi sahaja tak punya sifat seperti MELAYU.

    12:07 tengahari.
    Okinawa, Laut Kemboja Timur, Jepun.
    Rabu
    03 Zulkaedah 1433
    19 September 2012
    (Takkan Islam Hilang Di Dunua)
    TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA

    ReplyDelete
  17. Art vespa,

    Perkara itu tidak pasti lagi.Kajian saya bukan meramal turun Imam Mahadi atau sesiapa.Cuma membetulkan beberapa perkara dalam sejarah Melayu berdasarkan penemuan bukti arkeologi dan manuskrip/prasasti


    ~Srikandi

    ReplyDelete
  18. Cik sri..

    Terima kasih atas komen saudari dan saya setuju dengan saudari berkenaan perkara ini..

    Tanggapan saya sebelum ini adalah perkataan 'Tak Melayu Hilang Di dunia' adalah seperti apa yang artikel saudari tulis ini dan ia adalah bukti dariNya yg perkara ini telah tersurat sebegitu..

    Sama-samalah kita nantikan dan saya pasti, akan timbul selepas ini kaitan antara orang nusantara dengan Mohenjo-Daro di sungai Indus, iaitu 'Sindh' di selatan Pakistan.

    ReplyDelete
  19. ada yang mengatakan kekata hikmat itu bukan asalnya dari Datuk Laksamana kerana adat orang berbahasa Melayu tidak pernah memula bicara dengan perkataan 'tidak' pada setiap ayat yang di tuturkan. tetapi cara permulaan bicara seperti ini adalah lumrah untuk para penutur sesuatu bahasa yang tertentu.

    Datuk Laksamana telah terpilih untuk memasyhurkan kalimah hikmat itu. maybe he was the best Malay at that best time of the greatest (Malay) empire (ever?).

    ReplyDelete
    Replies
    1. negative thoughts. dull commentos. indignity. sorry to say mr kowloon. -peace be upon you-

      Delete
    2. Kalau tengok surah al baqarah ayat 77 barangkali kita tahu sumber tuah kata begitu

      Delete
  20. Insya Allah tidak akan hilang Melayu di Singapura

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. Terbaik warga mistisfiles termasuk Srikandi.. :)

    Tahap pemahaman sesuatu perkara itu adalah kehendak ALLAH yang esa, yang meletakkan matlamat kepada makhluknya. Matlamat sudah di penuhi maka ia perlu di deletekan.

    Yang diramal sudah pasti akan datang.. soalnya apakah tindakan,strategi,plan jangka panjang,risikan musuh kepada kita

    ReplyDelete
  23. "The Sect of Dragon Lord of The Rings"

    raja naga di gunung ledang...??

    ReplyDelete
  24. bertahun aku perhati..........
    apakah penghujungnya..........
    bangsamu selama ini dibutakan.....
    terima kasih kerana menjadi doktor mata...hati dan sejarah.....

    TAK KAN MELAYU HILANG DI DUNIA

    ReplyDelete
  25. x pernah terfikir kenapa melayu betul2 benci pada yahudi, rupa2nya dah mmg ada seteru sejak ribuan tahun dahulu..

    ReplyDelete
  26. wah, tak sangka Ophir ada kaitan dengan Ring of Fire (cincin dan movie Lord of The Rings)

    ReplyDelete
  27. Sy nie perlahan skit, Cik Seri nie ke anak perempuan naga tue dalam artikel nie?....

    ReplyDelete
  28. Teruskan usahamu wahai srikandi....
    Bongkarkan sejaran Melayu dan Naga....
    Namun bukan semua sejarah silam boleh dibongkarkan....
    harganya sangat mahal....

    ReplyDelete
  29. Kenapa huruf 'tav-nun-yodh-nun' (תּנּין) bila guna google translate tidak membawa maksud 'naga' tetapi 'buaya'? Sedangkan 'naga' pula menggunakan huruf 'daleth-resh-qoph-vav-nun' (דרקון).

    ReplyDelete
  30. tav nun yod nun bukan buaya la adik...lain kali belajar huruf Ibrani dengan kakak ye.

    :D

    tav nun yod nun sebutan purba bagi daleth resh qop vav nun


    ata meiveen otee?

    :>


    ~SK

    ReplyDelete
  31. Saya manusia la Tengah,bukan anak Naga...sampai hati awak...

    :>

    ~SK

    ReplyDelete
  32. d character of history - mystery...to make life more intresting...

    ReplyDelete
  33. Alhamdulillah muncul jua. Lama tunggu tau cik sri, mo. Hari2 masuk! Pas 3 days gave up, rupanya time ni la kuar. Lepas ni jgn tangguh lama ya. Max 2 minggu dah laa. Cik sri senyap, habis sejarawan lain membisu esp si semantani tu. awat takut benor nak langkah bendul? Be a malay man sejati la bang... Kongsi ilmu tu cepat2 sebelum ajal menjemput. Sesal kendian x guna. Ilmu bermanfaat boleh bawa mati, rugi x kongsi... :)

    Pembaca

    ReplyDelete
  34. cik srikandi yang disayangi...
    usahlah terlalu lama memendam post...kami pencinta sejarah amat menanti siri ATBM.....bak kata salah seorang pengkomen...macam nak gila menunggu
    cik sri janganlah pergi berjalan2 lagi..tumpukan penulisan ini..heheeheh...
    bak kata Tuan Lodgekeeper..hehe

    ReplyDelete
  35. Cik Srikandi,

    הבנתי. Kalau tak silap History Channel dulu ada mengulas berkenaan perkataan (תּנּין) ni. Kalau tak silap berkenaan tongkat Nabi Musa yang bertukar menjadi ular tu. Ikut kupasan mereka bukan ular tetapi buaya.

    Kalau tak silap Quran pula tak menyebut secara spesifik sama ada tongkat itu bertukar menjadi ular dan sebagainya. Yang disebut tongkat Nabi Musa menelan semua sihir yang dilemparkan Ahli Sihir Firaun.

    Tolong bagi pencerahan.

    ReplyDelete
  36. bagaimana dengan hang jebat?.....bolehkah cik sri kaji tentang kaitan persaudaraan hebat hang tuah dan hang jebat?

    ReplyDelete
  37. Anon September 19, 2012 4:51 AM

    wa 'alaikumussalaam warahmatullaah

    ReplyDelete
  38. The previously unknown scrap of ancient papyrus written in ancient Egyptian Coptic pictured in this undated handout photo obtained by Reuters September 18, 2012. — Reuters/Karen L. King/Harvard University pic

    saya baca dekat ada blog C++ (kredit tuk dia)kayu papyrus ni ada sebut MELAYU.....

    cik srikandi boleh tak terangkan nanti

    ReplyDelete
  39. penanntian ATBM ini amat menyeksakan.......menunggu cik sri adalah sesuatu yg mengujakan..

    dah 10 kali aku kuo masuk blog ni.....
    cayok2....
    lonecryer bagi sokongan moral je tu...........hehehe

    ReplyDelete
  40. Terbaru Pihak Arkeologi Menemui Sepucuk Papyrus Zaman Nabi Isa A.S yg mengatakan baginda berkahwin. Persoalannya betul ka? Papyrus itu menyebutkan perkataan MELAYU. X Caya Tengok Nie http://i1040.photobucket.com/albums/b403/ziaoyin/Papyrus_zpsec64137c.jpg

    Wallahualam....

    ReplyDelete
  41. Cik Sri,
    Nama raja Cham Harihara 2 ada kaitan dengan raja Hari Melayu..?

    tgk gaya mahkota raja Cham / Funan hampir sama design dengan mahkota permaisuri Mesir purba..

    -staff

    ReplyDelete
  42. Encik Fadzuan Suka Sangat Memberi KomenSeptember 20, 2012 at 7:58 AM

    relaxxx...relaxxx...tulisan Srikandi senantiasa yg terbaik...kesabaran itu perlu...cerita yang sama diulang-ulang...tapi dapat ku tangkap isi tersirat dan maksud yang mendalam...kesabaran...kesabaran...ya,...kesabaran

    ReplyDelete
  43. eemmm...tentang perkataan "Melayu" dlm papyrus tu hanya kebetulan je kot. Ada full translation di www.hds.harvard.edu. Before kita go on speculative frenzy, nanti org seberang kata kita "claim" sana sini :-D hehe

    satriadesa

    ReplyDelete
  44. Encik Fadzuan Bersemangat Selepas Membaca Tulisan SrikandiSeptember 20, 2012 at 8:04 AM

    Apa lagi Melayu-Melayu semua !!!
    Bangkit laaa weyyy !!!

    ReplyDelete
  45. Terima kasih Sri Kandi.
    Penulisan & pendedahan anda sememangnya membantu mengembalikan jati diri anak bangsa anda (walaupun tak semua.. sebab tak de nye satu malaya ni datang blog ni kannn...)

    Ayoh pencinta sejarah sekalian, sebarkan blog mistisfile terutama pada anak2 muda agar jati diri sebagai anak melayu kembali ada dalam diri mereka.

    Sedih bila tengok anak melayu terkinja-kinja dok sebok dgn oppa gangnam, artis korea, justin bibir dan segala bagai budaya kuning... :(

    ReplyDelete
  46. Salam Cik Srikandi,

    Terima kasih. Sy mmg peminat Hang Tuah dari dulu. Sedikit pun sy x penah meragui Hang Tuah(Tuan Tuah )

    Jgn marah dgn LC... dia bakar semangat je....

    :)

    p.s klfestival?... enjoy your day... :)

    ReplyDelete
  47. To Srikandi,

    Puas hati? Ya, saya puas hati. Maaf dari saya sebagai salah satu watak "pendesak" di dalam ATBM. (Terpaksa sebab terdesak sangat...)

    Saya hanya mahu bertanya, adakah selepas berakhirnya Bab Keempat ini, akan ada Bab Kelima? Atau adakah Bab Keempat ini merupakan bab terakhir pembongkaran Melayu di dalam ATBM?

    ReplyDelete
  48. Dia tak perasan aku senyum kat dia hari ni.

    ReplyDelete
  49. Salam Seri, kalau lepak KLfestival tu, meh singgah ofis saya.. kat sebelah je.

    ReplyDelete
  50. Jadi, apa seterusnya? Camna kita nak bangkit balik?

    ReplyDelete
  51. Benign,opis awak yang mana?

    Diraja,terima kerana 'mendesak' saya


    :D


    ~SK

    ReplyDelete
  52. menunggu hasil kajian Srikandi berkenaan ritual kabbalah tu,

    ReplyDelete
  53. jazakallah..semoga usahamu diberkati..

    -m.r-

    ReplyDelete
  54. dont worry srikandi.. Teruskan usahamu and you is protected

    ReplyDelete
  55. Sekiranya diperhatikan seni rumah tradisional di Kedah terdapat hiasan tebar layar bermotif matahari terbit. Adakah ini tinggalan Mata Hari yang masih berbekas di kalangan orang Melayu?

    ReplyDelete
  56. Masih menunggu. :)



    *smpi ke hari ini semua nick2 yg digunakan pelan2 org lain memakainya. hee.. pelik

    FAFF

    ReplyDelete
  57. Ma-at heru

    penerang kepada hari

    Meli-at heru

    melakukan perbuatan memperlihatkan hari

    li-at hathor yang suci.

    terserlah hati yang kekal mulia.

    li-at hathor yang suci

    terserlah jantung yang kekal mulia

    hathor = jika dieja dengan huruf ha pedas jadi jantung

    hathor = jika dieja dengan ha keras jadi hati.

    ReplyDelete
  58. Siapa yg bertikam dgn hang tuah sebenarnya ? Hang jebat atau hang kasturi...?

    ReplyDelete
  59. Bro, bukan hanya di Kedah sahaja bro, di negeri Kelantan pun ada tebar/tube layarnya yang begitu.. kat negeri lain wallahua'lam, tak perasan.

    ReplyDelete
  60. Pernah mendaki gunung Ledang ...sedang dikala membuang air kecil di malam hari ketika ditemani kawan di tepi air gunung yang mengalir...tiba-tiba aku nampak cahaya seakan api dari bawah bukit semakin mendekat dan jelas....sedang leka kawan panggil..."hoi dah sudah ke"...terus suasana gelap kembali....walau dah lama sampai sekarang boleh ingat lagi peristiwa tu

    ReplyDelete
  61. Salam..

    Emas permata..

    Tinggi nilainya..

    Jika SINARnya..

    RAHMATAN LIL ALAAMIN..

    Tidak sebaliknya..

    Barulah tersentuh..

    RAIHAN sang "BONDA"..

    Tak ternilai HARGANYA..



    ReplyDelete
  62. anon September 22, 2012 12:39 PM, macam kena kacau hantu jer.

    Cik Seri ni berbaur sikit ketadburan dalam menulis dah ni.. hehehe.

    sy tak percaya Melayu di zaman dulu terlalu significant kepada dunia. kalau tak mesti dah banyak disebut direct b ukan kias2 dalam lagenda Mesir Purba, Mesopotamia, hatta yang dekat sekali pun Rom etc takda pun sebut pasal kemewahan & kehebatan asia tenggara ni. yang ada pun peta Ptolemy, tu pun nampak sangat cedokan dari peta org Eropah yg duk di Mauryan Court. alih bahasa je pun.

    tak pun yang lebih dekat dalam rekod2 Dinasti Xia hingga zaman Jin takda pun sebut kota2 hebat di asia tenggara. yg ada disebut pun hanyalah Champadesa..tu pun mereka anggap kita org gasar lagi.

    sy rasa kita ada kerajaan, tapi tak se grand dan sehebat seperti yg seri bayangkan kot. Kedah dah buktikan kita ada pusat peleburan besi di sini, hatta mungkin sblm masihi lagi, tapi ia disokong dlm bentuk komuniti ker @ pusat tu jer?? kalau benar ia kerajaan besar, di mana bukti expansion bandarnya, takkan semua tenggelam kot.. dan Gunung Jerai tu konon gunung Naga la etc.. ada ker pernah jummpa bukti arkeologi di ataas sana???

    Over Excited

    ReplyDelete
  63. "sy tak percaya Melayu di zaman dulu terlalu significant kepada dunia. kalau tak mesti dah banyak disebut direct b ukan kias2 dalam lagenda Mesir Purba, Mesopotamia, hatta yang dekat sekali pun Rom etc takda pun sebut pasal kemewahan & kehebatan asia tenggara ni.."

    ulasan:
    Anda memang tak percaya,tetapi sarjana yang mengkaji percaya.Ada beza dengan orang yang pesimis dan malas membaca dengan orang yang buat kajian dan membaca.

    Tentang 'kias',istilah anda salah dan kekampungan (dengan maaf).Macam orang Melayu panggil Holland dengan panggilan Belanda.Orang Barat panggil Melayu,Malays.You understand?

    Sarjana macam Goerge Coedes,Paul Pelliot hatta Stamford Raffles sekalipun mengakui tamadun silam Melayu,jadi kita boleh abaikan anda.

    :D

    "rekod2 Dinasti Xia hingga zaman Jin takda pun sebut kota2 hebat di asia tenggara. yg ada disebut pun hanyalah Champadesa"

    ulasan:
    Malas membaca.Main komen je.Yang dalam artikel saya kat atas tu,dinasti apa?Pasal negeri apa?Kota apa?

    "Kedah dah buktikan kita ada pusat peleburan besi di sini, hatta mungkin sblm masihi lagi, tapi ia disokong dlm bentuk komuniti ker @ pusat tu jer?"

    ulasan:
    Kalau USM tau pasal repekan macam ni,memang jadi bahan ketawa.Pusat apa?Komuniti apa?Pusat sumber sekolah ke?Komuniti perumahan ke?Kirim salam pada pemikiran pesimis,kecil dan negatif anda.

    ~SK

    ReplyDelete
  64. Huhu...seram jugak tengok cikgi sejarah marah
    :-) ; nasib baik i tak kias mengkias. Buat in all fairness, overexcited did pakai qualifier "terlalu significant"- mungkin empires yg rank as significant ie Egypt, Greek, Roman, China, etc kerana mereka ada tinggalkan physical monuments ie pyramids, colloseum, great wall etc. as proof of greatness. Manakala semenanjung-based empires didnt leave any tangible monuments. Kita boleh spekulate mengapa sebabnya - faktor cuaca, lokasi tepi lautan, selalu pindah randah due to interstate wars etc etc etc tapi understandably, normal human minds require solid proof.

    So, while I admire your hard work, I think you should still allow doubters and sceptics. Paling teruk pun, sebagai pembakar semangat untuk terus menggali sejarah Melayu kita sekelian.Janji jangan garang sangat ye Cikgi Seri !!

    satriadesa

    ReplyDelete
  65. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  66. cik sri tak respon saya..........uwaaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  67. kenapa atrikel kedua ATBM part 4...takde dlam blog ni?
    hanya kat M.O jer?

    ReplyDelete
  68. bagus jugak pasal bahasa nih... adapun bahasa melayu ada serapan kata bahasa Arab juga... sbb tu sama dengan bahasa yang serumpun dgn Arab...

    teruskan kajian Cik Seri!!! saya sokong...

    ReplyDelete
  69. can me if you can..:)

    ReplyDelete
  70. salam akak serikandi terbaik ler....ramai gak yer nk rebut takhta kerajaan naga ni yer akak....semoga kita jumpa pewaris yg sebenaryer...

    ReplyDelete
  71. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  72. Ya phateh?Apa dia?Cikgu tak perasan la..

    :>

    ~SK

    ReplyDelete
  73. oooooohh..Charlie it hurt!!!

    hehe.. bila masa sy menafikan Cik Sri ada sebut bab negara2 SEA di mention oleh dinasti2 cina??? maksud sy di mana perihal bangsa Melayu @ Asia Tenggara dalam rekod2 Cina SEBELUM ABAD 5 5??? selepas abad lima memang la banyak.. ( memandangkan berdasarkan ajaran Cik Sri, kita ni dah ada kerajaan sejak dulu lagi, siap Mesir Purba, Akkadia, Assyria, Media, Phoenicia & Yahudi Raya pun pernah dealing ngan nenek moyang kita ni. takkan la mereka tak pernah sebut pasal kita?? atau kita ni seolah2 seperti Congo, Tanzania & negara2 benua Afrika lain sekarang, semua pelabur2 Eropah & barat nak kesana, tapi bukan sebab Afrika tu maju & hebat, tapi sebab Afrika ada Diamond, money blood etc??? - sumber je kaya, rakyat dia punya minda, fizikal & achievement masih dunia ke 79???

    kenapa abad ke lima??? sebab sebelum abad kelima sejarah kita belum pasti lagi, yang ada pasal Champa / Chenla tu pun belum sepenuhnya pasti, masih kabur2..apalagi bila Langkasuka di claim konon wujud abad satu masihi. kalau betul signifikan city2 state kita ni kepada dunia kenapa takda di mention dlm rekod2 sebelum tu.

    bukan ke Cik Sri jugak berteori betapa bangsa2 purba yang semua lain dah pupus semua respek kita, kita jer yg tak pupus lagi sebab hebat, pandai etc.. ni bukan inferior complex tapi soalan yg munasabah kn.. basic psikologi..sebelum terima & percaya, mesti ada penafian & pemberontakan hehe

    nak harapkan kononnya Punt = Semenanjung/sumatera, kepulauan nusantara = atlantis, pentas sunda = lemuria, selat melaka & laut hindi = milky oceon, mala = melayu, hainan kingdom = kerajaan selatan/jawaka, ???? memang la macam2 gelaran org luar bagi tapi yang mana satu betul2 pasti tampa boleh disanggah lagi merujuk kepada SEA atau lebih tepat dunia nusantara ni??? tempat lain pun diorg claim mereka punya juga, dan bagi bukti jugak..

    memang la kita ni bertebaran seluruh dunia, in fasct Nat Geo pernah buat kajian Bangsa Austronesia ni bertebar dari pusatnya di SEA hingga ke Benua Afrika di barat, Jepun di utara, san diego & chile di timur.. buktinya mudah, pengunaan perahu jenis perahu yg sama.

    tapi adakah mereka ni Austronesian yg hebat ni = kita, Melayu??? kenapa tak juga cakap Austronesian org asli Australia, org asli hutan borneo = melayu?? kenapa nak ambil yg hebat jer..setahu saya kalau sebut kaukasian tak semestinya merujuk kepada hanya satu bangsa (white american)..ia juga merujuk kepada bangsa2 lain di eropah kan??? jadi kehebatan Yunani takda kaitan dengan org Wales & Russia.. samalah cam kita pun kn???

    Over Excited

    ReplyDelete
  74. wahai cik srikandi yang ayu jelita
    hatiku gundah gulana tidak terkata
    otakku jem tak boleh berlogika
    memikirakn kenapa tanah sekecil semenanjung kita
    banyak juga negeri dan berlainan dialek adanya

    yang paling dominan kelantan adanya
    lidah mereka tu dah kaku agaknya
    sampai hanya boleh berpelat kelantan sahaja
    kemana pergi orang mereka pasti ada
    sahabat baikku pun kelantan oranya
    selalu saja menyakat aku hendaknya
    tapi aku cakap ..aku tak akan terpengaruh dengan pelatnya
    you speakla with me using your kelantan slang
    akan kujawab guna bahasa malaysia sahaja
    kerana aku ini orang perak asalnya
    dan aku tak akan bercakap guna dialek kelantannya

    dialek kedah, dialek siam, dialek ganu
    dialek penang, dialek perak, dialek pahang
    dialek selangor, dialek sengau2 jawa (cakap jerman gitu..)
    dialek nogori, dialek melaka, dialek baba-nyonya, dialek johor

    itu tak termasuk dialek sarawak, dialek sabah baa...
    itu tak termasuk lagi dialek2 yang ada di tanah indonesia
    campur lagi dengan dialek2 moloyu di madagascar, sri lanka
    dialek moloyu afrika selatan, australia, kepulaun pasifik dan ....banyak lagi...

    cik sri yang ayu jelita, kenapa jadi begini..??

    ReplyDelete
  75. He.. Heeee...

    Last Hint..

    Nak kenal Sang "AYAHANDA"..

    Terlalu AGUNG/MULIA untuk diucapkan dengan kata2..

    TIDAK TERSENTUH DENGAN NAJIS DAN KOTORAN YANG ADA..

    TAK PAYAH ANGAN.. DAPAT LEPAS DARINYA..

    MOHON DIRI.. BEBAS DARI AZABNYA..

    PARA MALAIKAT SEMPURNA KERJANYA..

    PERCAYA ATAU TIDAK..

    MASA AKAN TIBA JUA..

    AKHIR PESAN..

    SALAM ALAM SEMESTA..

    ReplyDelete
  76. Sumanto

    Sejarah Malayu memang hebat begitu jugak bangsa2 lain tapi ada yang terlalu over lah

    ReplyDelete
  77. Encik Over Excited

    1-Asal mulanya Orang Malayu
    2-merantau ke Lautan Teduh jadinya Polynesia
    3-merantau ke jepun jadinya orang jepun
    4-merantau ke afrika jadinya orang Malagasy
    5-Merantau ke eropah jadinya orang nokia
    6-yang tinggal di sini tetap jadi Melayu pewaris bangsa yang pernah terbilang, cemerlang dan gemilang. cuma masa ni bangsa ini masih lagi terhalang dan tersengkang daripada mencapai cita-cita yang telah di wartakan.

    kalau tulisan saya ni lesu atau negatif minta maaflah

    ReplyDelete
  78. Memang anda menafikan sebab anda kata "sy tak percaya Melayu di zaman dulu terlalu significant kepada dunia"?

    Itu saja.

    Anda nak harap dinasti Xia anda tu.Dinasti Xia segala Mesir Purba,Phoenicia pun tak kenal.Itu mitos dalam riwayat China sahaja faham?Takde bukti cross reference dalam riwayat bangsa-bangsa lain atau bukti arkeologi dijumpai ditempat lain.Tidak ada pembuktian lagi.Baca jurnal antarabangsa pasal Xia,the concrete existence of the Xia is yet to be proven,you understand?Untuk cuba mengukuhkan bukti,arkeologi China mengaitkan dengan satu tapak arkeologi zaman gangsa.Huhuhu...takde bukti.Itu nak harap Xia ada rekod negeri Melayu?Diri sendiri pun tak terbukti.

    Anda kena faham polisi dinasti-dinasti China.Mereka amal polisi tutup pintu,faham?Tak pernah belajar pasal dinasti China?Rekod-rekod luar negara wujud sebab negara luar hantar duta ke istana imperial China.Kalau tak hantar,maka tak dicatat walaupun negeri/kota tu dah wujud beribu tahun.Ok,bangga sangat pasal Xia dan Jin dynasty anda tu,cuba tampilkan dalam rekod Xia atau Jin berkenaan Babilon atau Kerajaan Israel Raya?Tak pun rekod pasal Greece city-states?Phoenicia?Cuba la tampilkan.Kalau itu pun takde,janganla nak harap pasal negeri SEA ada dalam rekod kerajaan khayalan anda tu.

    :DDDD

    Sebab apa.Sebab anda tak percaya kepada signifikan sejarah Melayu kepada dunia walaupun sarjana Barat menjumpai bukti perdagangan antara kita dengan Phoenicia dan Hittite di Sungai Johor.

    Disiplin sejarah bukan sempit macam fikiran anda.Sumber sejarah bukan nak bergantung rekod-rekod kerajaan khayalan anda.Sumber sejarah banyak,melalui bukti perdagangan,bukti pengaruh tulisan,bahasa,hubungan budaya,sosio-politik dan prasasti.

    Bukti perdagangan cukup untuk seorang sarjana buat tesis Phd pasal hubungan sesuatu negara.Faham?

    Macam Maya dan Aztek,penuh dengan bangunan-bangunan hebat,yang anda harap dan banggakan,tapi ada ke hubungan perdangan AZTEK dengan CHINA?

    :DD

    Mengaku banyak gelaran orang luar bagi,memanglah sebab itu pemikiran jumud anda tu tak boleh nak harap perkataan MELAYU muncul dalam manuskrip luar.Faham?Sebabnya orang luar kaitkan kita dengan sebutan lain.Kalau dalam buku kita tulis perkataan Belanda,1000 tahun akan datang kalau ada orang Belanda berfikiran sejibik macam anda jumpa,maka dia akan mencemuh,'Holland' tak disebut dalam Malay Book.Maka Holland adalah Congo..Tanzania...orang hutan...mundur...orang Gasar...bla..bla...bla..

    Orang tak sebut pasal kita terus dicop macam Congo lah Tanzanialah...don't to be 'jumud' la,ok?Charles Robert Jones,pengkaji Amerika telah menjumpai hubungan Phoenicia dengan Nusantara.Ini tak termasuk Sayce,M.Renan dan Neubauer dan lagi..lagi..malas saya nak sebut lagi pasal ni kalau dah pemikiran dah diset ke era penjajahan yang kata kita bodoh,tak mampu,takde tamadun...bla...bla...nonsense la Encik Overexcited,sebab sarjana yang mengkaji jumpa benda lain.Kita (semestinya bukan saya) saja yang duduk bawak tong drum fikir Melayu ni orang Gasarla...takde tamadun la...semata-mata Xia dan Jin tak sebut.Huhuhu...lawak...lawak...

    Tolong jangan overexcited sangat dengan pemikiran lemah dan inferior awak tu ok?

    :DD

    Ok saya 'dengar' lagi dan lagi hasil pemikiran lemah dan terjajah awak.Apa lagi rungutan awak.

    :D


    ~SK

    ReplyDelete
  79. Tambah sikit lagi...

    "kenapa abad ke lima??? sebab sebelum abad kelima sejarah kita belum pasti lagi, yang ada pasal Champa / Chenla tu pun belum sepenuhnya pasti, masih kabur2..apalagi bila Langkasuka di claim konon wujud abad satu masihi. kalau betul signifikan city2 state kita ni kepada dunia kenapa takda di mention dlm rekod2 sebelum tu"

    ulasan:
    Kenapa abad ke 5?Bukan sebab sejarah kita belum pasti (lihat tafsiran dari pemikiran terjajah,dia yang confirmkan 'belum pasti') tapi sebab sebelum dinasti Sui,dinasti-dinasti China berpecah kepada kerajaan utara dan selatan dan mengalami krisis politik.Siapa nak hantar duta kepada kerajaan-kerajaan yang berkonflik sesama sendiri,boleh faham?Tak stabil lagi.

    Satu lagi Chanpa dan Chenla belum pasti?Perkataan 'Chenla' itu sendiri datang dari rekod China.Champa?Pergi la Vietnam tengok menara-menara dan binaan Champa kat sana.Kan anda suka bukti bangunan-bangunan?Itu pun belum pasti lagi?Sindrom duduk bawah tong drum terlampau lama ni memang payah nak pulihkan pemikiran terjajah dia.

    Ok,saya mahu lagi rungutan dari pemikiran lemah dan terjajah anda.Fikir idea yang lebih kreatif.

    ~SK

    ReplyDelete
  80. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  81. dah jadi lauk dah si overexcited ni..ingat nak tolong tambah garam kasi cukup rasa macam geng2 tabligh arab tu kena hihhihi.

    Cik sri,saya merasakan orang2 yg selalu mempertikaikan sejarah bangsanya ini bukan lah 'MELAYU" sangat.

    Mungkin mereka ini adalah 'MELAYU' yg menjadi Melayu disebabkan perlembagaan Negara ini sahaja.

    Coz cik sri boleh lihat betapa jijik dan sakit hatinya mereka bila orang Melayu bercakap tentang kehebatan bangsanya..mereka rasa panas kerana Orang2 Melayu tak boleh jadi maju macam tu kerana pemahaman mereka MELAYU itu bangsa hutan akan tergugat.

    so macam biasa lah kita lihat Melayu Arab,Melayu inferior,Melayu yang Bersifat Kesukuan,Melayu pesimis,Melayu zaman penjajahan,Melayu zaman moden ni begitu sakit hati,terpinga2 dan rasa geram apabila mendengar bahawa Bangsa Melayu ini tetiba menjadi hebat!!


    ITU TIDAK MUNGKIN!!

    ReplyDelete
  82. kesian overexcited hahaha...minda terjajah macam ni la.bukti dah ada.batu bersurat ada.rekod raja china ada.masih mengaku diri orang gasar kakakakah

    ReplyDelete
  83. Salam.

    Betul juga kata cik seri,bangsa Maya memang hebat bangunan dan piramid dia,tapi tak pernah bangsa lain berurusan dengan diorang.

    Maya berdagang dengan China?hehehe overexcited kena jwb nih.Mungkin bangsa aku kurang bangunan macam Aztek tapi bukti perdagangan ada merata-rata,fuh international beb...

    ReplyDelete
  84. elok dah tu enchek kowloon. semangat sikit. adat kita tegur menegur. biasa lah

    ReplyDelete
  85. salam. tuan art vespa dan pembaca budiman.. hmm..mohenjo daro dan harappa..satu tamadun yang paling 'under stated' berbanding lain-lain tamadun purba..jika dilihat cara hidup, teknologi, sistem perbandaran, ekonomi, tulisan dan banyak lagi, tamadun ini jauh lebih advance dan mendahului zaman..saya rasa ada logiknya jika dikaitkan tamadun misteri indus dan kerajaan melayu. jika dilihat koleksi semua 'puzzle' yang ada iaitu islam, agama hanif, indus civilization dan kedatangan 'hindu' ke tanah melayu, ke'hinduan' melayu dahulu dan sambutan tidak berbelah bagi melayu kepada kedatangan islam, ada sesuatu yang tidak lengkap disebalik semua ini..pelengkapnya mungkin terletak kepada satu karakter yang masih misteri tetapi sangat signifikan kepada kita sebagai umat islam dan melayu..dalam islam beliau seorang raja yang agung hingga Allah s.w.t beberapa kali menceritakan perihalnya di dalam Al-Quran..bagi melayu pula karakter ini dianggap leluhur kita semua umat melayu hingga namanya dijulang dalam hikayat2 dahulu kala..beliau dikenali sebagai iskandar zulkarnain..saya rasa ada hubungan antara nabi ibrahim, asal usul agama hindu, indus civilization yang hilang,zulkarnain (maksudnya yang mempunyai dua tanduk) dan kedatangan 'indic'civilization ke nusantara..silalah tuan/puan lawati laman web berkaitan tamadun indus dan lihatlah sendiri kehebatannya..jangan lupa melihat galeri gambarnya terutama kepingan2 tembikar/tanah liat yang banyak ditemui..antara yang menarik adalah imej2 seorang raja/lelaki sedang duduk bersila atau berdiri..menariknya lelaki ini digambarkan mempunyai dua tanduk di kepala..apakah ini zulkarnain yang difirmankan tuhan dan leluhur raja-raja melayu?? sama2 lah kita kaji..sekian wassalam.

    ReplyDelete
  86. Sang Pemimpi di sianghariSeptember 26, 2012 at 2:50 AM

    encik Over Exited dah abis point ker? xbest la camnih...

    baru 2 soklan dah kena pukul x bersisa.

    camner la nak maju huhu XD

    ReplyDelete
  87. biarla dia...nak kumpul bukti orang gasar nak hentam cik srikandi la tu...ahaks

    ReplyDelete
  88. ahaha.. lunyai brader over excited dibuat srikandi.. huhu.. syabbass bette!

    ReplyDelete
  89. Salam
    Anon 1:32AM

    Saya menyokong pendapat anda mengenai Mohenjo Daro dan Harappa.Ini berpendapat demikian keatas kedua2 tamadun ini adalah Mohenjo Daro mewakili orang SINDH dan Harappa mewakili orang Punjabi..Namun berdasarkan kpd kehidupan seharian bangsa ini dari perangai,pemikiran ,keberanian,permakanan,dan budaya menunjukkan tamadun Melayu hampir kepada bangsa sindh ini iaitu Mohenjo Daro. Ini adalah sesuai dengan syair oleh Usman Awang mengatakan Pakistan adalah sebahagian Melayu..Rujukan berkenaan ini adlh dari sahabat saya berasal dari Pakistan seorang pelajar Master dan dia mengiyakan tabiat bangsa Melayu hampir 70 peratus sama dgn bangsanya iaitu sindh..Bagi saya, ada perkaitan antara kedua2 tamadun lama ini..Mungkin Punjabi iaitu Harappa adalah juga berkaitan, namun masih kurang kerana Punjabi ini hampir kepada sikap bangsa Cina.

    Namun ini masih bukti asas dan saya meletak harapan kepada Cik Sri andai dapat membuktikan perkara ini atau memang hanya itu buktinya..'Bangsa Melayu menerima sesiapa sebagai sebahagian daripada Melayu andai individu itu menerima Islam sebagai agamanya tanpa mengira bangsa'..Itulah anak kunci bagi jawapan kebenaran dunia..Namun Cik Sri lebih tahu perkara ini..sekian

    ReplyDelete
  90. Mana dia overexcited?Merajuk ke?Anda tak biasa ekk cara saya provok orang untuk lebih bertanya?Freshie ke kat sini?

    :D

    Salah saya ragging lebih-lebih.Ok,intan payung gunung emas...silalah bertanya sayang...

    :>

    ~SK

    ReplyDelete
  91. Intan payung??? Ala cik sri nak gurau2 manje plak. Jentik la idung 'overexited' tu lg, hidung dia mancung tu.. mesti sakit kalu kene patuk... :) ngeee!

    ReplyDelete
  92. Manja la...nak ambik hati..kot-kot merajuk terus kena 'torture' ...

    :DDD

    ~SK

    ReplyDelete
  93. Salam saudara art dan pembaca yang dihormati, saya bersetuju dengan pendapat saudara cuma berdasarkan apa yg diketahui setakat ini (maaf jika saya tersilap) rupa bangsa dan bahasa bangsa yang mendiami kawasan lembah indus pada ketika itu tidak diketahui hingga kini. malah banyak lagi aspek yg masih menjadi misteri kepada para pengkaji. bangsa pakistan adalah sebahagian dari rumpun aryan/indo aryan yang dikatakan datang kemudian dan mereka ini juga dikatakan antara punca kejatuhan tamadun indus. mereka juga dikatakan membawa unsur2 budaya dan kepercayaan baru, memperkenalkan kitab2 veda dan tulisan sanskrit ke lembah indus. malah bentuk tulisan yang ada ketika ini disana jauh bezanya berbanding bentuk tulisan yang digunakan dengan meluas di lembah indus. kegemilanga tamadun indus berakhir pada sekitar 1500sm. ini selaras dengan bermulanya era nusantara yang seperti diutarakan cik seri kita yang dikatakan bermula pada sekitar 1300sm. adakah ini kebetulan atau ada cerita yangtertinggal dalam sejarah bangsa kita. Saya bukan pakar sejarah cuma minat sangat dengan sejarah.oleh itu maaf jika ada fakta yg tersilap dan harap pembaca lain betulkan mana yg tidak kena..

    ReplyDelete
  94. yea...kalau leh cik sri bongkarkan pula kisah hang jebat...

    ReplyDelete
  95. yerrr nk cerita hang jebat pls :)

    -fais-

    ReplyDelete
  96. Ade lagi x kawan2 kat cni nak kate Hang Tuah tu Hang Too Ah?hahahaha..:D:D:D..apala korang..terang2 kene kelentong dgn orang lain..

    kalo Hang Tuah tu bkn Melayu..nape dalam rekod Maharaja Cina..name Hang Tuah atau Too Ah xde langsung xde..pelik kan orang mcm tu punye hebat tp xde dalam rekod Maharaja Ming..tp name Hang Tuah tu ade dlm Sulalatus Salatin a.k.a Sejarah Melayu..siap diabadikan lagi dgn katenye TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA..kalo die bkn Melayu..buat ape die keluarkan kate2 cmtu?

    Point ke-2..jangan ditgk pd Hang LI Po saje..kenape name Hang Li Po ni ade Hang kat depan..ini menunjukkan bahawa selepas die dtg ke Melaka barula name Hang diberi..kalo betul Hang Tuah ni bkn orang Melayu..nape Laksamana Cheng Ho pun xde name Hang kat depan?jadi Hang Cheng Ho atau Hang Zheng He?ade ke kite dgr?xdak plak kite dgr..

    Amcm Cikgu Sri..ok x ayat pemusnah saya ni?hahaha..:D:D:D

    Budak Sains 3..

    ReplyDelete
  97. Salam semua..

    Bercakap mengenai Hang Tuah berasal dari China, di harap Cik Sri dapat menilai satu laman blog ini:-

    http://alamjin-tuankelarias.blogspot.com/2012/02/hang-tuah-siri-akhir-maqom-hang-tuah-di.html

    Laman ini mengatakan Hang Tuah dari China dan ada lakaran gambarnya lagi..dan mereka 'claim' yang mereka bertanyakan kepada hang Tuah itu sendiri..saya masukkan disini kerana kaedah mereka seperti kaedah yang Cik Sri guna..iaitu melalui chanelling..mungkin..andai saya silap, minta teguran dari Cik Sri..tq

    ReplyDelete
  98. Hmmm...topik dah basi.Saya dah bentangkan hujah saya di: http://mistisfiles.blogspot.com/2010/07/kajian-kesshahabudeen-jalil-dan-hang.html

    Blog jin tu pun saya dah basuh dalam Cik Seri Berceloteh,siap berentap dengan 'panglima' dia nama Penglipurlara Setia.Sampai tak tahan dan berundur sebab takde modal nak jawab.Nak jawab dengan apa?Jin dia pun senyap takleh jawab fakta-fakta sejarah dari saya.Blog tu blog mengarut sebab berpaksikan pada jin dan syaitan.Ambil maklumat sejarah pada jin,takde kredibiliti dan banyak berkhayal.Manusia bila dah kembali kepada Allah s.w.t,rohnya dalam genggaman Allah s.w.t.Dia pun ada urusan yang sangat berat,mana boleh senang-senang bersembang dengan blogger.Blog yang mengarut dan belajar sejarah dari jin yang penipu.

    So,beware before you become victim.

    Apa pun terima kasih kepada yang berkongsi maklumat.Ayat di atas saya tak tuju pada yang bagi maklumat.Cuma pada semua supaya berhati-hati.


    ~SK

    ReplyDelete
  99. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  100. Salam CIk Sri, sayer berminat nak tau pasal sejarah adat perpatih naning dan ketibaan mereka di tanah melayu ketika dahulu... kalau sudi, higlightkan pasal penceritaan naning sebb cik sri pernah kata melalui petikan ini :"Dalam Perang Naning,catatan askar Inggeris menyatakan orang-orang Melayu amat pandai menggunakan Pemuras ini sehingga Inggeris terpaksa menghantar beberapa kali pasukan tenteranya menentang Dol Said dan Perang Naning juga berlaku dalam beberapa siri".

    Harap dapat pertimbangkan permintaan sy yg tak seberapa ni...

    Terima Kasih


    Yang Benar


    MoonShine

    ReplyDelete
  101. Tau cikgu Sri..btol,bende mmg dah basi..tapi cuitan mereka2 tu sume berjaya mencuit hati kecil a.k.a alter saya smpi ke tahap maksimum..tapi sy x dpt bygkan mase tu majoriti Melayu percaya yg Hang Tuah bkn melayu..malah menjadi perdebatan di tmpt keje saya..hati saya menolak tapi xtau cmane nak balas balik hujahan mereka pd mase tu..ekceli sy dah bace dh artikel tu rase dh sethn lbh yang lps..

    Mmg btol kate cik sri sejarah itu amat2 penting..jadi baru saya sedar yang menentukan kewujudan sesuatu bangsa adelah sejarahnya sendiri..jika kite x dpt pertahankan kewujudan kite sendiri..sape nk pertahankan kite kan?

    saya bkk blk citer hang tuah ni sbb ape..sbbnye cik sri dah bkk citer psl melaka..melaka dan hang tuah mmg x dpt dipisahkan..bg saya,boleh kate tanpe hang tuah..sejarah melaka xde ape..

    saya percaya cuit-mencuit ni tetap akan berterusan..tp xtaula point ape diorg nk pakai lps ni..tp cik sri dah ajar care pertahankan diri kpd saya sbg anak melayu agar tros bangga dgn sejarah bangsanye sendiri..tq cik sri..

    Budak Sains 3..

    ReplyDelete
  102. Tau cikgu Sri..btol,bende mmg dah basi..tapi cuitan mereka2 tu sume berjaya mencuit hati kecil a.k.a alter saya smpi ke tahap maksimum..tapi sy x dpt bygkan mase tu majoriti Melayu percaya yg Hang Tuah bkn melayu..malah menjadi perdebatan di tmpt keje saya..hati saya menolak tapi xtau cmane nak balas balik hujahan mereka pd mase tu..ekceli sy dah bace dh artikel tu rase dh sethn lbh yang lps..

    Mmg btol kate cik sri sejarah itu amat2 penting..jadi baru saya sedar yang menentukan kewujudan sesuatu bangsa adelah sejarahnya sendiri..jika kite x dpt pertahankan kewujudan kite sendiri..sape nk pertahankan kite kan?

    saya bkk blk citer hang tuah ni sbb ape..sbbnye cik sri dah bkk citer psl melaka..melaka dan hang tuah mmg x dpt dipisahkan..bg saya,boleh kate tanpe hang tuah..sejarah melaka xde ape..

    saya percaya cuit-mencuit ni tetap akan berterusan..tp xtaula point ape diorg nk pakai lps ni..tp cik sri dah ajar care pertahankan diri kpd saya sbg anak melayu agar tros bangga dgn sejarah bangsanye sendiri..tq cik sri..

    Budak Sains 3..

    ReplyDelete
  103. Tau cikgu Sri..btol,bende mmg dah basi..tapi cuitan mereka2 tu sume berjaya mencuit hati kecil a.k.a alter saya smpi ke tahap maksimum..tapi sy x dpt bygkan mase tu majoriti Melayu percaya yg Hang Tuah bkn melayu..malah menjadi perdebatan di tmpt keje saya..hati saya menolak tapi xtau cmane nak balas balik hujahan mereka pd mase tu..ekceli sy dah bace dh artikel tu rase dh sethn lbh yang lps..

    Mmg btol kate cik sri sejarah itu amat2 penting..jadi baru saya sedar yang menentukan kewujudan sesuatu bangsa adelah sejarahnya sendiri..jika kite x dpt pertahankan kewujudan kite sendiri..sape nk pertahankan kite kan?

    saya bkk blk citer hang tuah ni sbb ape..sbbnye cik sri dah bkk citer psl melaka..melaka dan hang tuah mmg x dpt dipisahkan..bg saya,boleh kate tanpe hang tuah..sejarah melaka xde ape..

    saya percaya cuit-mencuit ni tetap akan berterusan..tp xtaula point ape diorg nk pakai lps ni..tp cik sri dah ajar care pertahankan diri kpd saya sbg anak melayu agar tros bangga dgn sejarah bangsanye sendiri..tq cik sri..

    Budak Sains 3..

    ReplyDelete
  104. Kadang-kadang saya terfikir,saya terlalu berkasar dengan overexcited.

    :(

    Dahulu masa form six,pelajar form 5 gelar saya 'akak garang' huhu

    Kesian gak dengan overexcited,saya pegi basuh dia macam saya basuh geng blog jin dan geng Siam Ayuthia.

    Harap overexcited terbaca ni.


    ~SK

    ReplyDelete
  105. Srikandi, betul ke Ophir tu merujuk kepada Gunung Ledang? ada yang berpendapat ianya Bukit Panau, di Tanah Merah, Kelantan... Zarahemla tu pulak apa kaitannya dengan Ophir?

    -MS

    ReplyDelete
  106. Moonshine,

    Nanti saya akan cuba kupas tentang itu.

    MS,

    Ia memerlukan ruang yang panjang.Nanti saya jelaskan dalam artikel akan datang.


    ~SK

    ReplyDelete
  107. SK bukan skadar basuh, tapi goreng overexcited hingga betul2 hangit. ЖD Tp tak perlu bimbanglah sbb kita tak kenal sape dia. Lagipun dia spt mangsa srikandi hang kebun dulu pun tentu boleh join blog ni pakai nickname lain plak

    Komen kat blog seumpama menukar-nukar topeng. Satu topeng dah rosak, kita pakai topeng lain plak. Btw sy bukan overexcited, hang kebun ataupun mangsa2 srikandi yg lain. Sekadar pembaca sajer

    ~coward anonymous

    ReplyDelete
  108. Ofis saya? Kat sebelah KL Festival tu ada Platinum Walk. Kat Platinum Walk, banyak banyak ofis tu salah satu dia, ofis saya.. kalau jenjalan KLFC meh singgah, saya belanja Nasi Ayam Penyet. Muahaha.

    BNH
    SUSOR GALOR ALAM MELAYU

    p/s: tak ada idea nak update blog. So mengacau blog orang la jawabnya.

    ReplyDelete
  109. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  110. Takpayah subcsribe.Itu bukan saya.Tapi kalau sekadar hiburan,nak lawat,pergilah saya tak halang.Tapi itu bukan saya.

    Nanti saya bukak FB saya dalam masa terdekat ni.Tapi jangan perli tau.Saya ni buta FB.Pebende pun tak tahu.Pelikkan?

    Itula asyik jadi ulat buku je.Jangan jadi macam saya.

    :DD

    ~Srikandi (original)

    ReplyDelete
  111. dah follow blog ni bertahun tahun....agak keliru dgn fe'ail Srikandi terbaru ...... agak poyo, gediks, immature.....sehingga tertanya sendiri adakah ini Srikandi yg lama (Srikandi dulu) atau orang lain yg mengambil peran yg sama.....maaf

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang skrg ni mcm org masyuk bercinta lah. Tak apa lah. Janji dia menulis. SK, in love ehhh.. hati ada taman eh..

      Delete
  112. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  113. Salam..

    Kepada para bijak pandai..

    apa pandangan kepada Yang memperbodohkan generasi yang ada..???

    dan bagaimana pula generasi akan datang..???

    Kembalilah.....

    ReplyDelete
  114. Buat anak Muda

    Padi muda jangan dilurut,
    Andai dilurut pecahlah batang,
    Hati muda jangan diturut,
    Nanti hilang jalan pulang

    (Buat yg berjuang dalam PAS, PKR dan UMNO.....waspadalah)

    Mengapa pulut tanam dibendang ,
    Banyaklah rumput dari jerami,
    Waspadalah bila mu disuapi pisang,
    taku bontot dikait duri.

    ReplyDelete
  115. Sy hairan kenapa srikandi biarkan saje bunga sriwijaya menyamar sbg srikandi. Jika salah seorang peminat sri ingin membuat fanpage okey jugak tp bunga tu terlalu jelas ingin menyamar dengan membuat gaya mcm srikandi. Tp bagi pembaca yg sudah lama mengikuti artikel sri mmg tahu itu bukan srikandi. Srikandi mmg sedikit nakal tapi bukannya gedik atau gilakan populariti.

    Pada mulanya sy hairan sbb seingat sy dalam salah satu komen sri dlm artikel sebelumnya, sri kata sri takde akaun fb berkaitan dgn mistisfiles. Kemudian sy menjadi salah seorang subscriber bunga.

    Beberapa gambar yg diupload dlm fb bunga spt gambar awek, model yg dikelilingi jurugambar seolah-olah memberi gambaran itulah srikandi. Tapi sy yakin ia juga diambil oleh bunga dari mana2.

    Apabila diuji dengan soalan2 mencabar, ternyata bunga sriwijaya sememangnya bukanlah srikandi yang sebenar. Sy teringin nk membongkar keduk bunga sriwijaya tapi bila difikirkan tuan punya badan sebenar tak buat apa2 maka saya biarkan saje.

    ReplyDelete
  116. Tuan punya FB Bunga Sriwijaya itu asalnya fans saya.Sebab saya tak buat akaun FB atas nama Srikandi,dia ambil kesempatan.Saya malas nak downkan dia sebab asalnya saya fikir dia nak sebarkan/kongsikan pemikiran saya.Tapi semakin lama semakin ramai yang sangka dia adalah saya dan subscribe/like FB dia,wah...naik tocanglah dia dan makin poyo pulak.

    Ok nanti saya buat FB saya tapi kena likelah ramai-ramai tau.

    "D

    ~SK

    ReplyDelete
  117. Da ada FB nanti jgn lupa inform & add sy ye..... Kerana "Hak Bermain Hak Kami...!!!!!"


    Banananaaaa..!!!!

    ReplyDelete
  118. cik Sri,sabor2...jgn mare...nnt tambah cun,10 org masuk meminang esok,sapa susah? =p

    ReplyDelete
  119. FB saya dah siap.Cepat-cepat jadi kawan saya.

    10 orang datang meminang?Mereka dan keluarga mereka la yang susah,sebab cinta saya hanya pada yang satu.Takleh kongsi-kongsi tau

    :D

    Cepat like FB saya hehe..


    ~SK

    ReplyDelete
  120. ~sin alif lam alif mim :)
    x keruan hamba spt dtg diseru
    duduklah di pangkuan spt dah di suruh :p
    hmb ini
    menangguk udangnya banyak,
    hendak dipepah airnya dalam,
    hendak masuk org nya banyak,
    campaklah sepah dari dalam

    selasih di teluk dalam
    datang kapas lubuk tempurung
    bagai umpama si burung balam,
    mata lepas badan terkurung

    ~datang niat bertandang lalu
    niat dipalu kandang tak beribu
    asal niat ingin bertamu
    akhir niat berangan menyatu

    sudah dilihat bintang yg jauh
    sudah terpikat direntang sauh
    bila malam perahu di labuh
    esok siang jgn hilang dikalbu

    bagai mimpi tak berealiti
    bagai kelasi di atas api
    menyambung hikayat yg hilang dicuri
    mencari permata hati disebelah kiri

    andai janji jadilah janji
    andai mimpi jadilah mimpi
    bukan hmba yg bijak bistari
    kalau di hati sudah berbunyi
    panah sakti bergetar sendiri

    bagai bumi dan langit
    bilakan sama berakit
    rezki tak datang bergolek
    tapi Tuan Putri rasanya molek

    seribu dlm seribu mugkin hmb bukn yg satu
    kalau langit biru bilang setuju
    maka dedaun hijau pun turut berlagu
    manalah hmb tahu Tuan Putri sudah pun dahulu
    sedang hmb masih blajar berburu
    Tuan Putri lah yg menjadi guru

    ~terbang lah lagi burung merpati
    mencari gerbang dua sejoli
    bunga melati bunga mewangi
    bangkit penyeri di dalam diri :p











    ReplyDelete
  121. Cik Sri..name FB cik sri pe die?srikandi jgk ke?nnt kwn add ekk..

    Budak Sains 3..

    ReplyDelete
  122. cik sri dah ade fb ke..??name ape..??

    ReplyDelete
  123. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  124. semoga kebenaran yang tertunda akan menjadi dupa yang terisi mantera bangsa..sebuah hakikat yg tidak mampu dimungkiri

    ReplyDelete
  125. Salam...tahniah atas penulisan Cik Siti, semog menjadi rujukan berguna untuk anak bangsa.
    Saya ingin meminta jasa baik Cik Siti mrmbuat penulisan tentang Thai Menjarah Kedah 1821 - 1825. untuk generasi hari ini mengetahui kisah sebenar sebab dan kesan penjarahan tersebut.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  126. tahniah cik siti, selama ni kita dimomokkan oleh british dgn sejarah palsu. dgn pendedahan cik siti ini, dapatlah sejarah sebenar hebatnya orang melayu
    dapat diketengahkan kepada umum

    ReplyDelete
  127. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  128. Assalamualaikum Cik Seri mohon komen tentang pendapat forum ini :
    www.topix.net/forum/world/malaysia/.../p345

    Islah wrote:

    Saya coba memberi penafsiran bhw catatan 'mala malayu iva malayam raja'(prasasti Han Chey) mereferens raja2 Funan terakhir yg telah berpindah agama dari Hindu-Vedha ke Budha, bukan raja2 Melayu seperti arguman ATBM. Istilah Malayu disini harus bermaksud 'berpindah' atau setidaknya bererti gunung, tetapi konteks gunung lebih bernuansa agama, bukan refleksi khas raja2 Funan. Ini bererti Funan dan Chenla dari etnis yg sama. Menurut anda apakah conjecture seperti ini harus berbasis sumber arkeolog? Kapankah bisa ditemukannya? Makanya kita harus kembali ke perspektif teori graviti budaya, khususnya melihat apakah yg diertikan dgn kata Java, Malayu dsbnya.
    Maaf, mba atau mas, saya fikir tidak penting dlm konteks diskusi topix, saya lihat hampir semua forumer pada seneng menjadi siluman aja..

    ReplyDelete
  129. Ada tambahan lagi dari forum yang sama :

    Islah wrote:

    Pertanyaan yg bagus, tp sy akan hanya memberi senario makro saja.
    Sebagian etimologi Jawa dan Melayu mempunyai keterkaitan. Keduanya adalah gelar eksogen dan terkait dgn evolusi budaya di Bharata. Secara ringkas, keduanya mereferens orang/budaya asing/luar. Semulanya di era proto sejarah di Bharata, etnis Yavan (termasuk Bani Jawi) mereferens etnis pendatang dari luar terutama dari Timur Tengah yg dipercaya dari keturunan Javan, cucu Nabi Nuh. Kerna faktor penjajahan Yunani (Macedonia) di Bharata, istilah Yavan mula mempunyai konotasi negatif dari pandangan kaum Brahmana sehingga dikait dgn atribut "penentang", "pemberontak" atau istilah kontemporari "darah muda". Demikian juga atribusi kaum Brahmana terhadap suku Kambooja, Saka dan Pahlawa. Selepas era penjajahan Yunani, berlaku peperangan yg panjang antara suku2 ini. Justru sebagian mereka berkelana membuka penempatan di Indochina dan Nusantara. Apabila Islam mula berkembang di Bharata, pendatang Arab Muslim turut diberi gelar Yavan (Java). Perlu diperhatikan dlm bhs Jawa kata Jaba (sebutan lama Yava) jg bererti "luar". Justru ada yg mentafsirkan istilah Bhumijawa dlm prasasti Kota Kapur sebagai kawasan di luar Palembang (bumi ing jaba), bukan Pulau Jawa. Istilah Java lebih duluan diguna di Indochina dan Nusantara sebagai referens penganut ajaran yg terkait dgn Veda. Dalam konteks tertentu Yava dlm penceritaan Bharata kuno juga memberi erti "laju" atau "tergesa-gesa". Perhatikan juga inti erti Mlayu dlm Bhs Jawa ialah "laju", bahkan jika "y" diganti dgn "j" sebgimana seharusnya ia akan menjadi "Mlaju". Dlm bhs Sanksrit/Iran kuno antara maksud Malayu/Malaju/Malaya/Malayar ialah "berpergian/berpindah ". Konsep berpergian ini tidak semestinya secara fisik. Di India selatan terdapat satu daerah bernama Malayur yg mereferens penempatan orang yg telah berpindah agama kepada Islam.
    Kesimpulannya secara historis saya percaya etimologi sepunya antara istilah Jawa dan Malayu ialah dlm konteks erti Diluar, Berpindah dan Laju/Pantas. Etnisnya tetap terkait, berbasis Austronesia dan budayanya dari basis Bharata sehinggalah kedatangan Islam. Justru sekrg keterkaitan ini harus makin terserlah, hmm bukan saling "tukaran". Harus diketahui Bhs Melayu Kuno, Sunda Kuno dan Jawa Kuno saling "mutually intelligible", justru baru berkembang dari induk yg sama di Borneo dan sama2 sarat dgn Sanskrit. Perhatikan angka tiga dlm prasasti kedukan masih disebut telu, ia diubah kepada tiga dipercaya sewaktu era Dhamasraya. Saya tidak mempercayai konsep keunggulan atau exclusivity mana2 ras/etnis dulu atau sekarang. Bahkan Sriwijaya bagi saya merefleksi gabungan tiga nuansa yg terkait dlm tempoh yg berbeda - Sunda/Melayu (era Jyns), Jawa-Melayu (Sailendra dan Balaputra) dan Melayu/Minang (Dhamasraya). Majapahit pula adalah refleksi Nusantara paling ideal - ia adalah sinergi antara Jawa, Sunda dan Melayu Dhamasraya.

    ReplyDelete
  130. Wa'salam wbt.

    Itu hanya pendapatnya sahaja,dengan konteks dia (Islah) tidak menyenangi 'supreme' sesuatu etnik,buktinya dia mengatakan Sriwijaya dan Majapahit adalah gabungan Melayu,Jawa dan etnik lain.Bagi saya ruling class Sriwijaya nyata Melayu dan Majapahit adalah orang Jawa walaupun kerabat mereka telah bercampur darah dengan Melayu Dharmasraya,ini saya setuju.Namun frasa 'mala malayu iva malayam raja' memang bermaksud "raja Mala dari Malayu'.Ini amat jelas dan tidak meleret-leret kepada konsep berpindah-randah,melaju atau sebagainya.Raja yang mengukir kata-kata itu tidak ada masa nak berfalsafah,prasasti itu mahu secara jelas bermaksud kemenangannya ke atas wilayah Funan.Dan dia mengaku waris raja dari Malayu.Ini untuk mengukuhkan dan 'established' bahawa dia berhak ke atas Funan.

    ~SK

    ReplyDelete
  131. Sayang betul... Pandai dan bijak tapi 'bunyi intonasi ayat2' macam merendah2kan org. Tok nenek kita tak ajar macam tu :-\ Biarlah yg bertanya tu merungkapkan kecetekan dan kedaifan pon, kita balas la cara baik. Tapi tak tahu lah jugak kan, munkib saya salah paham bahasa cik sk sb bahasa bertaip ni kita susah nak telah intonasinya.

    Good luck anak muda. Looking forward to reading more.

    ReplyDelete
  132. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  133. srikandi camne nak jadi invited reader kat mistifiles tu?..serius nak baca blog tuh...

    ReplyDelete
  134. Assalamualaikum Seri,

    Minta komen :

    1. ada orang kata kaum Mon dan Mala adalah kaum yang sama, cuma Mon sebelah utara Burma, Mala sebelah selatan Burma.?

    2. Jika perkataan " Mala " dieja dengan tulisan Mon atau Thai maka ia masih bermakna " Mon "?

    ReplyDelete
  135. 1-Mala dan Mon ada asimilasi dan ini masih dalam kajian saya.Macam suku Lawa di Chiang Mai...mmg ada catatan mereka dari suku Melayu Purba yang pupus sbb menyerap kepada budaya Mon-Khmer

    2-Yup..itu misterinya..dan sebutan Thai kepada Mala adalah Mon...

    ReplyDelete
  136. kaum mala ni kaum melayu ke...sbb mala malayu iva malayam raja bermaksud Raja-raja Mala dari Malayu....dan sebutan mala kalau ditambah yu jadi mala-yu hampir kpd melayu...

    ReplyDelete
  137. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  138. 1 saya suka membaca
    2 saye suke membace

    1 saya rasa saya suka
    2 saye rase saye suke

    1 saya ni malayu
    2 saye ni melayu

    1 sudah lama saya tidak kesana
    2 dah lame saye tak ke sane

    1 saya tinggal bersama sama mereka
    2 saye tinggal bersame same mereke

    ingat kan asap saja berdengung,rupanya pasir pun berdengung ... ai belacan betul lah

    ReplyDelete
  139. Assalamualaikum,

    Sy ada jumpa pasal Hajar isteri Nabi Ibrahim a.s

    Hajar perkataan bahasa hieroglyphic dari Ha- bermakna " bunga Lotus " dan Jar bermakna " Tanah Mesir "

    ReplyDelete
  140. X faham lah saya...tp buat semua yg beragama islan berpegang teguh lah dgn Alquran dan sunnah Rasul PBUH...salam

    ReplyDelete
  141. please add me in misfiles. cnmawar@gmail.com.

    ReplyDelete
  142. waaaa... kenapa tak leh masuk mistidfiles !!!!tolong masukkan email saya ketemerah@yahoo.com

    ReplyDelete
  143. salam cik seri, hari2 keje saya bukak mistisfile, tapi sejak semalam xleh masuk kecuali dengan kebenaran tuan rumah, sebelum nih saya dah letak email saya kat kotak kanan blog mistisfile tue takut kalau2 xleh masuk, tbe2 jadi balik xleh masuk gak walau dah letak email.......

    rijal.jadid@gmail.com

    Akan_bangkit

    ReplyDelete
  144. Salam,

    Saya minta maaf,MistisFiles ditutup untuk semua sampai tahun depan......

    Mungkin under maintenance.


    ~SK

    ReplyDelete
  145. salam,

    saya tak tahu dia keluar ke apa,pelik soalan ni.

    :D


    ~SK

    ReplyDelete
  146. Salams, am not able to read your article on wizard power No.4, title Chanelling,
    has it been published.?

    Thanks and am forever looking torward and waiting to read any update from you.
    Take care.

    ReplyDelete
  147. Salam,

    Not yet...it will publish after the 4th series accomplished.

    Thanx.


    ~SK

    ReplyDelete
  148. yeke...abistue saya nak bukak blog apa...xbuka mistisfile sehari ni ibarat tak minum pas serapan pagi...tercekik...

    akan_bangkit

    ReplyDelete
  149. pergi fanpage saya,saya selalu update situ.MF bukan saya yang kawal...M.O & the gang yang kawal..

    ~SK

    ReplyDelete
  150. To: adinda Srikandi.

    Please invite me using my yahoo email add in your latest blog, I would love to read it and keep on follows your writing with your fruitful thinking. Thanks melove.

    Truly,
    Kekandamu_ampuzzler.

    ReplyDelete
  151. macam mana tau pasal tu?


    ~SK

    ReplyDelete
  152. I have my own method to keep track. You know how. Tapi bukanlah untuk disalah-guna.

    Saya akan gunakan access 'adam abdullah' untuk ikut perkembangan blog terbaru tersebut. Lakukan yang terbaik ye adinda, dengan kebijaksanaan dan keikhlasan. Sudah tentu akan menjadi laman yang menarik untuk diikuti.

    Selamat maju jaya Srikandi. Be the best among the best. Dan jaga diri dan peribadi diri elok-elok ye adindaku.


    Wassalam

    ReplyDelete
  153. Ok.... I give a special place 4 u at my 'Vampire of Grahi'....


    ~SK

    ReplyDelete
  154. setuju dengan Bogbong, makin hari makin gediks nampak srikandi ni.. sorry terlepas tulis.. hehehe..
    soalan?
    - mestikah "The Origin of The Sea Dragon" di postkan dalam blog mistisfiles, y x post kat sini jer?

    semua(exspecially me) pembaca menantikan topik berkenaan.

    ~~ Remoih pencari maklumat ~

    ReplyDelete
  155. alamak Cik Srikandi, saya x boleh nak access "Vampire of Grahi" tu. Kalu Encik Adam abdullah boleh, saya pun nk juga.

    faramyluv@gmail.com

    ReplyDelete
  156. anon 12:05, kita sbg silent reader ni mane leh dapat akses sesenang je nak masuk...mintakla, xdapek...

    ReplyDelete
  157. sejak 2001 saya rsa saya sorng je yang rasa samtin rong dgn sejarah melayu, bangsa melayu, hala tuju melayu...tapi sejak m.o ada, rupa2 saya bukan berseorangan terutama hala tuju bangsa ini dgn agamanya..seolah-olah ada sesuatu ttg bangsa ini yang dihijabkan dari...

    ReplyDelete
  158. Salam cik seri,3-3 site nih(Port Lepak Serikandi), salah satunya mmg kesetiaan cik seri ke (bukan politik tau, tanye je)

    Universiti Malaya
    Tun Dr. Mahathir Mohamad
    UIA

    ReplyDelete
  159. To: Cik Seri Srikandi.

    Terima kasih banyak-banyak adindaku Srikandi.

    Well appreciated. Will look into it when I got time to do so.

    Bagi yang lainnya; Maaflah akan diri saya dan juga diri Srikandi, ada perkara, perhubungan, persahabatan yang tidak dapat dirungkaikan dengan kata-kata. Jadi janganlah kalian memarahi mahupun membenci ataupun irihati dengan apa yang ada diantara kami. Sesungguhnya pertemuan dan perpisahan itu adalah dengan izin Ilahi jualah keadaannya. Dan semua diantara kita mempunyai tanggungjawab masing-masing kepada diri sendiri, keluarga, kepada yang lainnya, kepada Allah Ta'ala, kepada Rasulullah s.a.w, kepada agama, bangsa dan tanah air. Semuga semuanya tahu dan akan memikul akan tanggungjawab masing-masing dengan penuh kesedaran, kesederhanaan dan dengan penuh kebijaksanaan yang didalamnya letaknya iman dan takwa. Insya'Allah.

    Semuga selamatlah semuanya.

    Semuga senantiasa akan dilindungi Ilahi akan dirimu adinda Srikandi yang dihormati, dikasehi dan disayangi.

    Wassalam


    adam abdullah

    ReplyDelete
  160. To Encik akan_bangkit, x ape la nk buat camne kan.apa yg Cik Srikandi publish nanti, akak baca la.kite kena hormat dan beri sokongan sepenuhnya kepada mereka berdua.

    faramyluv@gmail.com

    ReplyDelete
  161. betul faramyluv@gmail.com. teruskan cik seri dan team m.o...

    ReplyDelete
  162. salam cik seri, kenapa sesetengah blog kendalian cik seri mahupun team m.o. blh ekses dengan jemputan sahaja..saya suka analisa kajian cik seri dan shbt, tapi bila nak masuk ke blog2 tue, kena dapat izin dulu...napa ye...xcaya ke ilmu tue xkan diseleweng oleh public mcm saya...secara tak langsung mnyebabkan keterujaan saya dan saya percaya public yang lain terbantut..

    ReplyDelete
  163. sementara je.nanti buka balik...sabar ya

    ReplyDelete
  164. xnak jemput saya ke 'Vampire of Grahi' ke..

    ReplyDelete
  165. dari tahun lepas,sejak pertemuan dgn ' a guy from kementerian', blog m.o akan ditutup,dan hanya dibuka kembali selepas 5 bulan.

    mengapakah? :(

    ReplyDelete
  166. Saya pun tak tahu.Ya...saya pun terfikir perkara ini.Tak sangka ada orang berfikir seperti yang saya fikir.

    ~SK

    ReplyDelete
  167. sila lawat blog ana yg baru. masih panas.

    ReplyDelete
  168. Lawak la nai cau tuh.... Dah jadi ala2 joker filem batman plak.....sgt memerlukan rawatan mental disorder.

    ReplyDelete
  169. Saya rasa Nai Cau ni satu identiti palsu yang direka khas untuk menyerang Ahmad Tarmizi aka Megat al Jefri melalui kaedah sindiran ilmiah terhadap koleksi ilmu Megat. Blog Nai Cau boleh dikatakan sebagai blog parody pro Siam. Hahahaha...

    M_M

    ReplyDelete
  170. Ha'ah, betul lah... igtkan pakcik megat tu da kene sawan. Huhu..mcm2 dorang nih. DiRaja da lawat blog baru Cik Seri?

    ReplyDelete
  171. Sape-sape yang "berlakon" sebagai Nai Cau ni musti seorang yang "hardcore" dan "high-class" sebagai ilmuwan sejarah Melayu dan sejarah dunia. Point-point dia sangat "sharp" dan logik walau dalam gaya GILA-GILA!

    Blog Vampire of Grahi?

    Short and simple: The "darkest" blog i've ever seen...

    Cerita VoG ni ada nilai komersil. Boleh dibuat novel, noir novel. Musti "pisang goreng panas" punyer!

    Lepas tu keluarkan dalam bentuk drama yang penuh melankolik.

    Then, movie! Diarahkan pulak oleh Chris Nolan. Pergh, Gothic beb! Silap hari bulan boleh mengatasi Merong Mahawangsa!

    M_M

    ReplyDelete
  172. Assalammualaikum..mohon keizinan untuk ambil beberapa petikan daripada entry di sini..terima kasih..

    ReplyDelete
  173. Mula2 syok dan bangga jugak baca kehebatan org Melayu zaman dulu.Tapi lama2 baca pun bosan jugak,utk apa Srikandi nak banggakan sgt sejarah dulu,kaji sedalam2nya.Sebab takde impact pun pada org Melayu zaman sekarang.Lebih baik kepandaian otak yg Srikandi ada tu, buat satu artikel macam mana nak bagi org Melayu zaman skrang ni hebat cam org dulu.Melayu skrang ekonomi lemah,politik korup,agama hancur.
    Allah dah bagi semenanjung emas ni pun,tak boleh gak nak jadi negara maju macam Melaka dulu.

    ReplyDelete
  174. as salam

    mari kita singgah ke madrasah sufi Berkat Ayahnda, melihat naga serta dewa-dewi dari sudut yg berbeza

    http://berkatayahnda.blogspot.com/

    "teratai dan naga"

    http://berkatayahnda.blogspot.com/2012/11/teratai-dan-naga.html

    "naga dan dewa-dewi"

    http://berkatayahnda.blogspot.com/2012/12/naga-dan-dewa-dewi.html

    ReplyDelete
  175. Slm anon 3:09,ada tggu je..

    ReplyDelete
  176. ASSALAMUALAIKUM WARAHMAHTULLAHI WABARAHKATUHU#SAYA INGIN NYATAKAN SESUATU TENTANG NAGA ITU.......... KITA MELAYU DIWARISKAN DGN AGAMA MNJAGA AGAMA ADAT DAN ADAB SERTA NASAB LELUHUR...KERIS IALAH SENJATA WARISAN,KERIS ADALAH SIMBOLIK KALIMAT TAUHID ALLAH HU RAB AL ALAM,DGN ALIF, DGN KALIMAH AL HAQQ,AWALUN KALAMULAH .. ALIF TERTEGAK NYA HAK DAN KEBENARAN KALIMAT ALLAH YG TA AKAN BINASA DGN KEJAHATAN DAN KEBAIKAN.MAHA SUCI ALLAH DARI SEGALA SESUATU,SESUNGGUH NYA YANG MENJAGA MAKHLUK NYA IALAH DIA ALLAH YANG MENGHIDUPKAN DAN MEMATIKAN ,DIA LAH ALLAH AZZAWAJALAH RAB AL AMIN YANG MENTADBIR DAN MENGUWASAI SEGALA URUSAN DAN SELURUH ALAM INI,MILIKNYALAH APA YANG ADA DILANGIT DAN DIBUMI DAN APA YANG ADA DI ANTARA KEDUANYA.. SESUNGGUHNYA KALIMAT TAUHID ALLAH LAH YANG MEMBINASAKAN SEGALA GERAK MMUSUH NYA,DGN KALIMAT TAUHID ALLAH LAH MAHKLUK KUFUR INI DITUNDUK,SUNGGUH KALIMAH ALLAH ITU ADALAH AGONG SA AGONG NYA... DEMIKIAN NAGA ITU ADALAH HANYALAH GAMBARAN JELMAAN SI IBLIS LAKNATULLAH, ALLAH LAH YANG AGONG YANG MENUNDUKKAN SEGALA JENIS MAHKLUK NYA ..WALAHU ALAM

    ReplyDelete
  177. Hebat org2 melayu di sini...proud to be Melayu!!!

    ReplyDelete
  178. Alhamdulillah... Bkn senang nak cari org yg mengkaji sejarah smpai sebegini... Teruskan usaha and.a... Rmai yg menyokong anda... Mungkin kta boleh buat "konvensyen" berjumpa sesama kita...

    ReplyDelete
  179. through all tis .. iz impact me soo much than i ever think.... tapi saya selalu buta I.T ... dats a damn shame, .............


    sudah ramai yang memunculkan diri
    hanya diriku ingin pada mu manjadi sepasang hati
    tak mahu tunggu lama lagi
    sakit ini sangat lah perih
    menanggung ia sangat lah jerih
    tapi memikat mu dengan kata adalah basi
    tapi mungkin dgn kata mnjadi cara itulah seri...

    aku tersangatlah cemburu pada diri mu yg bijak bistari :) adakah dirimu jodoh bagiku atau pada mereka yg bisa buat kamu tersenyum dan senang.... adakah dirimu masih setia padaku... adakah dirimu pasti kenal akan diriku, jika hanya kata sahaja menjengah dirimu disana?? kenal kah dirimu padaku ...??? ataukah?kenal kah aku pada mu.. saat ini hanya rasa lah bermain main di dalam lubuk jiwa ini... jika ia benar?? sah diriku dtg dari kamu dn bgitulah di sebaliknya... aku ingin bersua padamu tapi aku juga jadi malu..kerna keadaan ku tidak sprt apa kamu fikirkan... jadi ia buat aku merasa lemah.. ak jg brdoa moga ia sihat untk dirku dn dirmu.. ak juga terbayang untk memanggil mu dinda.. tapi ak jadi tidak bisa,sayang,jika ini hanya khayalan yang tidak benar..maka aku tidak dpt mmbenarkan nya...ak malu pd dirimu kerna ak seorg yg lemah dan perasan.. ku titipkan tiap kata untk diriku dn dirimu.. agar diriku tidak mengharap suatu yg bukan hak utk ku..ku timbulkan hal ini agar hati ku tenang tanpa mengharapkan apa apa..kerna ku tahu selama ini aku hanya hidup dlm kesilapan.selamanya aku menchintai semangat mu...... atas segala suatu. smoga kita ummah terpelihara dari segla kesesatan dan kejahatan di dunya dan akhirat.aamiin

    ReplyDelete
  180. maafkan saya.. saya teringin nak tanya sesuatu tentang hang tuah.. tentang kewujudannya sebab cikgu saya cakap hang tuah tidak wujud sebab dulu cikgu saya telah menang satu pertandingan dan berpeluang membaca sendiri salatus salatin dan bukan translation.. pastu dia cakap hanya ada satu ja perkataan tentang tuah.. tentang kisah rakyat biasa mendapat tuah iaitu persalinan pakaian dari sultan sebab selamatkan kudanya yg jatuh dalam tempat kumbahan.. yg ada hanya empat bersaudara..

    ReplyDelete
  181. salam srikandi , saja menjengah kemari < dah lama xmenjengah . kadang2 terbukak jugak fb srikandi , baca2 posting terbaru , ;) dari dulu mengikuti blog mistis dan seterusnya penulisan dan kajian srikandi sendri ,. saya sebnrnya tertarik utk mengetahui tentang sejarah pahang tua dan kesultanannya dan salasialhnya .boleh x srikandi cuba rungkaikan (maaf lari dari tajuk2 dan kajian utama srikandi :)

    ReplyDelete
  182. Fuhhhh. Tulisan Srikandi power.

    Walaupun saya masih tercari rahsia bangsa Melayu, sekurangnya2 dengan apa yang cik srikandi kupaskan, boleh faham sikit, walaupun blur. haha

    Namun, persoalan menarik di sini hubungan Melayu dengan seantero dunia. Kaitan dengan tamadun purba dunia. Itu yang menarik. Walaupun tak semua dari kita dapat jumpa sumber pertama spt manuskrip dll, tapi adanya kupasan macam ni, kita lebih hargai bangsa Melayu. Sumber pertama lebih susah nak dipecahkan sebab ada kod atau bahasa tertentu yang perlu difahamkan.

    PERKAITAN atau hubungan bangsa atau etnik itu terlalu luas. Macam puzzle yang berselerak. Bila dapat cantum puzzle ini akan menjadi satu = Jawapan.

    Ilmu itu luas. Kalau tak dicari, kita terkepung. Bila kita rajin, kita dapat ilmu.

    Seronok baca kupasan Cik Srikandi

    :D

    ReplyDelete
  183. Salam.. Terima kasih atas perkongsian ilmu... semakin aku bangga dengan asal-usulku.. Kejadian baru-baru ini berkaitan claim oleh PANJI HITAM keatas KESULTANAN KEDAH.. Minta pencerahan oleh CIK SRIKANDI tentang sejarah lampau sepertimana pernah CIK SRIKANDI tuliskan...

    ReplyDelete