Saturday, May 16, 2015

Siapakah Funan sebenarnya?




Isu ini sudah lama diperdebatkan oleh Vickery (saya tidak gemar polisi Khmerization beliau),Pelliot,Dupont,Wheatley mahupun Coedes sendiri.

Namun ada satu laporan dari pengembara China,Kang Tai dan Zhu Ying dari kerajaan Wu kira-kira pertengahan abad ketiga Masehi yang menyimpan 'clue' YANG AMAT PENTING.

Ia amat penting sehingga Vickery sendiri terpaksa mengubahsuai laporan pengembara China itu,untuk mengukuhkan bahawa bahasa Funan adalah dari kelompok Mon-Khmer.

Ia amat penting sehingga mampu men-checkmate-kan teori Funan adalah kerajaan Khmer.

Petikan dari rekod Kang Tai dan Zhu Ying melaporkan tentang negeri bernama Tun-Sun:

"..The kingdom of Tun-sun depends on Funan; the king name is Kun Lun (Kamara). There were many Brahmans from India..."

(Petikan saya ambil terus dari teks bahasa Inggeris yang diterjemah dari bahasa China)

Kemudian disambung tentang keterangan mengenai adat pengebumian Tun-Sun yang aneh,seakan-akan budaya orang Majusi iaitu membiarkan mayat dimakan burung.Ini ada disentuh dalam buku-buku teks sejarah kita.

Tun-Sun terletak di Segenting Kra atau utara semenanjung Malaysia.Rujuk Micheal Vickery " Funan Reviewed : Deconstructing the Ancients " juga Paul Wheatley dalam The Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland.

 

Okay,dari Tun-Sun,kedua pengembara itu berlayar ke satu pulau yang besar:

"...out of Tun-Sun, on a big island of the sea, there is the country of Pi Kien, located at 8,000 li from Funan. People say that the body of the king is big, twelve feet and his head of three feet. From long time ago, he did not die and nobody know his age. This king is supernatural and pious. Bad or good
actions done by people of the kingdom, thing of the future, there is nothing that the king does not know. Also none dare to impose to him.Furthermore,in the south country people calls him the king with big neck.


The habit of the country is to have houses for habitation, to wear cloths, to eat regular rice and not sweet rice. The language of the habitants differs a little from the Funan. There is a mountain that
produces gold; gold appears on top of stone, in immense quantity..."


Perhatikan,meninggalkan Tun-Sun mereka ke satu pulau besar dan bertemu dengan satu kerajaan bernama Pi-Kien.Ini jelas adalah sama dengan Kien-pi,iaitu panggilan China kepada Jambi atau Kampar di Sumatera.Namun dalam Kampai di Langkat juga kemungkinan kerana perjalanan ke Jambi/Kampar mungkin mengambil masa kerana lebih jauh.Jadi saya cenderung bahawa mereka sampai ke Pulau Kampai di Langkat.

Kemudian di sini ia checkmate:

"...the language of the habitants differs a little from the Funan.."

Rekod pengembara China mengesahkan bahawa bahasa Pi-Kien/Kien-Pi adalah 'berbeza sedikit' dari Funan menunjukkan bahasa kerajaan di Sumatera itu adalah serumpun dengan bahasa Funan.

Jika bahasa Funan adalah Khmer,sudah tentu ia dicatatkan 'berbeza banyak' atau 'amat berbeza'.
Apabila mengetahui Sumatera tidak mungkin terdapat bukti kewujudan orang Mon atau Khmer,Vickery dengan licik mengubah kepada baris ayat itu kepada keterangan tentang Tun-Sun.Apabila Tun-Sun memang di utara semenanjung,ia lebih logik apabila ingin dikaitkan dengan 'kerajaan Mon',walaupun orang Mon hanya buka kerajaan di Thaton,Hamsawati,Haripunjaya dan Dvaravati.

I rest my case.
~Srikandi

(foto adalah petikan dari Liang-shu;Book Of Liang yang dikompilasi pada abad ke-7 Masehi)

p/s: Siapa belum daftar kursus di THSS,sila ke sini>> http://historianlodge.historiansecret.com/?page_id=282

No comments:

Post a Comment