Friday, October 21, 2011

Catatan Srikandi VII



Catatan Srikandi VII



"The truth is out there"



Semasa saya kecil-kecil dahulu,saya selalu mencuri makan serbuk milo ketika ibu sedang sibuk di depan televisyen pada bulan puasa.Jika ibu tertidur,saya apa lagi,terus buka peti ais dan meneguk air sirap yang ibu simpan semasa sahur.

"Adik buat apa tu?"

"Tak de pape...", saya menjawab laungan ibu dari arah ruang tamu.Agak berdebar juga,bagaimana ibu boleh terbangun secara tiba-tiba.

Ibu memang tegas dalam melatih saya untuk berpuasa.Semasa kecil saya begitu rimas dengan perintah agama untuk berpuasa.Tak boleh makan,tak boleh minum.Hidup sepanjang-panjang hari dengan berlapar dan dahaga.Begitu menyiksakan.Setiap masa mata saya asyik melirik ke arah jam besar di ruang tengah.Penantian adalah satu penyiksaan.Kadang-kadang,dah pukul 7 petang pun,nak menunggu beberapa minit untuk berbuka adalah pengalaman yang paling dasyat.Setiap saat dikira bagai 'countdown' malam tahun baru.

Bila masa berbuka,sayalah orang pertama meneguk air!

"Makanlah buah kurma dahulu baru minum air...", ibu menegur.Saya hanya tersengih-sengih memandang ibu.

Bila dewasa begini,pengalaman berpuasa begitu memotivasikan saya.Ia bukan satu penyiksaan lagi,tetapi sumber inspirasi dan kekuatan.Berpuasa membuatkan saya begitu tenang dan matang.Semua tindakan saya begitu jelas ketika berpuasa.Emosi saya stabil,fikiran saya lapang.Bila usia menginjak dewasa,barulah saya mengerti mengapa Tuhan memerintahkan kita berpuasa.

Kalau tidak silap saya,dalam satu kajian perubatan ada mengatakan 90% penyakit berpunca dari perut.Kadang-kadang saya berjalan-jalan di bandar,saya terpandang juga iklan ubat-ubatan yang memaparkan gambar-gambar najis mangsa pelbagai penyakit.Agak 'geli' juga melihatnya.Ada yang hitam legam dan berpintal-pintal.Memang benarlah satu fakta yang mengatakan dari rupa keadaan najis seseorang,pakar perubatan boleh tahu apakah penyakit yang dideritainya.Dalam iklan itu,pelbagai gambar najis mangsa dipaparkan,menunjukkan tahap kesihatan mereka yang teruk berpunca dari makanan yang mereka ambil sehari-hari.Tetapi ini dapat dielakkan jika mereka berpuasa.Berpuasa mampu membersihkan usus kita berkali ganda dari mengambil ubat-ubatan.Ia lebih berkesan dan tidak meninggalkan kesan negatif.

Mencari pengertian puasa bagaikan mencari jejak-jejak sejarah Melayu yang misteri.Ketika di bangku sekolah dahulu saya tidak mengerti mengapa saya perlu belajar sejarah terutama sejarah Malaysia yang 70% nya berkisar zaman penjajahan.Kini baru saya tahu era sebelum imperialisme menyimpan 1001 rahsia Asia Tenggara dan dunia Kemelayuan.

Malay is truly Southeast Asia.Asia Tenggara adalah tanahair orang Melayu dan segala misterinya.Ketika ahli arkeologi,pakar genetik dan DNA serta ahli kajian genome sedunia semakin tertarik dengan kawasan bernama Asia Tenggara ini,kita tahu mengapa ada 'orang luar' yang beria-ria mahu orang mengiktiraf dirinya berasal dari Asia Tenggara.

Orang Melayu adalah etnik yang unik berbanding mana-mana etnik Asia Tenggara kerana menduduki kedua-dua bahagian tanah besar dan kepulauan.Ini memberitahu kita bahawa induk Asia Tenggara adalah Austronesia.Di bahagian tanah besar Asia Tenggara,terdapat 4 kaum yang dikenal pasti oleh majoriti ahli sejarah dalam dan luar Asia Tenggara sebagai 'indigenous' iaitu:Mon,Pyu,Khmer dan kita,Malayu.Kaum Pyu sudah pupus manakala orang Mon semakin tersepit dan menuju ke arah kepupusan bahasa dan budaya.Yang masih bertahan adalah Malayu dan Khmer kerana kedua-duanya memiliki peradaban tinggi dan tahap survival yang lasak.

Hubungan orang Melayu sebagai suku Austronesia dan Khmer sebagai suku Austro-asiatic sememangnya diketahui sejak zaman berzaman.Orang Khmer adalah 'mainlander' manakala Melayu adalah 'seafarers'.Orang Melayu membuka perdagangan maritim dan memerlukan barang dagangan dan pertanian untuk didagangkan.Transaksi ekonomi berlaku antara kedua-dua kaum ini.Orang Khmer juga meminati galian mahal ini;emas,yang dilombong oleh orang Melayu.Raja-raja Khmer selalu memesan sejumlah perhiasan dan jongkong emas yang banyak dari negeri-negeri Melayu untuk menghiasi kuil-kuil mereka.Tradisi emas dengan negeri-negeri Melayu memang berakar umbi dari sejarah yang panjang dan ini membuka rahsia yang lain mengapa Raja Siam tetap mahukan negeri-negeri Melayu naungannya menghantar bunga emas ke Bangkok pada masa dahulu.

Antara pengkhususan kajian sejarah saya ialah hubungan antara Malayu dan Khmer.Kedua-dua kaum ini memiliki hubungan misteri pada masa silam sejak ramai pengkaji mula sedar sebahagian raja-raja Angkor adalah berketurunan Melayu!

Saya juga mengkaji hubungan bangsa Melayu dengan kaum-kaum bukan serumpun (non-Austronesia) yang lain seperti Thai,Burma dan Dai Viet di Asia Tenggara.Dan yang paling penting sekali,hubungan Melayu dengan sukukaum-sukukaum Austronesia sendiri seperti Jawa,Sunda,Bugis dan sebagainya.

Sudah semestinya jika kita membuka buku teks sejarah Tingkatan 3,kita tidak akan menemui nama raja-raja Angkor yang berketurunan Melayu seperti Suryavarman I,Jayaviravarman,Udayadityavarman II,Harshavarman III,Jayavarman VII,Indravarman II atau Jayavarman VIII.Ini semua adalah nama Emperor-emperor Empayar Khmer atau kerajaan Angkor yang terkenal itu.Bagi kita,Angkor adalah Khmer dan semua raja-rajanya adalah Khmer.INI SALAH!Hubungan bangsa Melayu dengan bangsa-bangsa di sekelilingnya adalah SAMA DENGAN HUBUNGAN BANGSA JERMAN DENGAN BANGSA-BANGSA EROPAH DI SEKELILINGNYA sebagai contoh.Dahulu hubungan orang Melayu dengan Mon dan Khmer amat rapat sehingga terjadi perkahwinan sesama mereka.Tanah bangsa Melayu juga menjangkau tengah Thailand dan bersempadan dengan Kemboja,tanahair bangsa Khmer.Di Battambang,Kemboja buat pengetahuan anda merupakan bekas wilayah negeri Melayu pada masa silam.Ini semua ada tercatat dalam prasasti atau petitih-petitih kuno bangsa Khmer.




Kita kena belajar memahami dari sekarang bahawa hubungan orang Melayu dengan entiti di sekelilingnya bersifat antarabangsa.Bukti konkrit paling jelas menggambarkan maksud ini adalah Sulalatus Salatin,yang menceritakan hubungan kerajaan Kesultanan Melaka dengan kerajaan-kerajaan di sekelilingnya seperti Majapahit,Champa,Pasai,Pahang atau Ayutthaya.Inilah karya sejarah yang bijak,menceritakan betapa 'international' nya orang Melayu pada masa dahulu,belum dikira era Srivijaya lagi.Saya sudah tegaskan berkali-kali,hubungan kerajaan-kerajaan silam di Asia Tenggara adalah sama seperti hubungan kerajaan-kerajaan di Eropah.Sebagai contoh keturunan bangsawan Jerman,Saxe-Coburg dan Gotha mewarnai beberapa keluarga diraja Eropah seperti Sweden dan England.Puteri Sybilla dari Sweden (1908-1972),isteri kepada Putera Gustav Adolf,Duke of Västerbotten yang merupakan ibu kepada Raja Sweden, Carl XVI Gustaf adalah dari keturunan bangsawan Jerman tersebut.Contoh yang paling jelas adalah suami kepada Ratu Victoria dari England,Putera Albert adalah keturunan Jerman Saxe-Coburg dan Gotha.Jadi tidak hairanlah mengapa dalam Riwayat Chiang Mai yang ditulis di atas manuskrip dedaun pada tahun 1827 menyebutkan Suryavarman I (maharaja empayar Khmer) berketurunan dari Malayu.Suryavarman II pula (yang membina Angkor Wat) adalah sepupu Jayavarman VII,yang merupakan cicit Suryavarman I!

Kita sesungguhnya berhubung dengan bangsa Khmer melalui peperangan dan perkahwinan.

Raja Sujita dari negeri Melayu Sri Dharmaraja telah mengahwini seorang gadis Khmer dan melahirkan emperor ke-39 Angkor,Suryavarman I yang telah membina Preah Vihear yang kini menjadi perebutan antara Kemboja dan Thailand.Seorang emperor dari dinasti Melayu Sailendra telah menakluki Chenla (negeri asal bangsa Khmer) pada tahun 774 Masehi.Seorang kanak-kanak cerdas telah ditawan bersama-sama ekspedisi ketenteraan Sailendra itu,dan diasuh di dalam istana Sailendra,kemudiannya apabila dewasa menjadi pengasas Empayar Khmer.Dia adalah Jayavarman II,yang fasih berbahasa Melayu Kuno,bahasa tradisi dinasti Sailendra dan Sriwijaya,dua 'ruling house' yang amat berkuasa di Asia Tenggara ketika itu.

Saya pernah menghadiri satu teater Khmer berkenaan raja-raja Angkor.Ketika itu terdapat satu slot tentang adegan peperangan dengan Champa.Kemudian adegan seorang raja dan permaisurinya memberi restu kepada para perajurit.Yang menarik hati saya ialah pakaian raja itu yang bersampin dan memakai 'vest' sebagaimana gambaran raja-raja Melayu pada masa dahulu.Mahkotanya juga berbentuk tanjak.Saya berbisik kepada rakan sebelah saya (orang Kemboja),dan dia memberitahu saya bahawa raja itu adalah Jayavarman VII dan di masa pemerintahan beliau,memang ada peperangan dengan Champa.



Menariknya,apabila saya mengkaji lebih dalam ternyata Jayavarman VII adalah dari susur galur raja Melayu dan pernah tinggal di Champa beberapa lama.Saya kurang jelas adakah dari sebelah ibu atau ayah,namun saya yakin dari sebelah ibu kerana perkataan 'cudamani' pada nama ibunya,Sri Jayarajacudamani,adalah 'title' khas Maulimalaraja,garis keturunan raja-raja Melayu Indochina.Kemudian barulah saya tahu bahawa beliau adalah cicit Suryavarman I selepas membaca ulasan sebuah prasasti di Laos,iaitu Prasasti Say Fong!

Salasilah raja-raja Melayu Indochina tercatat dalam pelbagai prasasti dan manuskrip Khmer,Mon dan Thai!

Di dalam rekod Dinasti Sui (581-618 Masehi),merujuk kepada misi oleh Tchan Sun dan Wang Kiun Tching,memberitahu serba sedikit tentang Chih Tu:

"Nama keluarga raja Chih-tu adalah Chu Tam (Chudam), dan nama peribadinya adalah Li-fo-shi. Sejak bila sejarah putera ini bermula kami tidak tahu. Kami hanya diberitahu bahawa ayahnya, selepas meninggalkan takhta untuk menjadi seorang biarawan, dihantar kepadanya kedudukan kerajaan, kedudukan yang telah diadakan selama enam belas tahun. Raja ini Li-fu-to-Hsi mempunyai tiga isteri, yang semuanya puteri gerbang yang sekitar seratus langkah berasingan. Pada masing-masing gerbang, diselubungi dengan loceng emas kecil, yang dicat Bodhisattva dan abadi yang menjulang tinggi di udara..."


Li-fo-shi adalah sebutan China kepada Srivijaya,seorang putera raja Melayu purba yang memulakan dinasti yang teragung itu.Dimanakah Chih Tu?Chih Tu diyakini berada di kawasan Kelantan sehingga ke Patani pada hari ini.Persekutuan dengan beberapa negarakota Mon menyebabkan nama Chih Tu juga dikesan sejauh Chiang Mai,kawasan yang dahulunya merupakan sebahagian Haripunjaya,sebuah negarakota (city-state) Mon.

Perhatikan nama keluarga pemerintah Chih Tu adalah 'Chudam'.Sebab itu sejarahwan Thailand mendakwa Jayavarman VII adalah berasal dari dinasti Melayu Indochina,sekurang-kurangnya punya kaitan dengan suku Cham.

Betapa asyiknya tenggelam dalam misteri raja-raja Melayu di tengah-tengah riwayat Khmer dan Mon.Saya benar-benar ingin kembali ke zaman silam dan ingin melihat sendiri bagaimana raja-raja keturunan Melayu ini memerintah Empayar Khmer di dalam istana secantik Preah Vihear.Mereka pasti berbahasa Mon,Khmer dan Sanskrit bila berurusan dengan rakyat Kemboja,dan apabila bertemu dengan saudara mara mereka sudah tentu berbahasa Melayu.Adakah bila saya datang mengadap emperor-emperor Angkor ini dan cuba berbahasa sendiri terhadap mereka,adakah mereka memahami saya,cucu cicit yang seketurunan dengan mereka,Malayu?

Adakah mereka memahami saya?

"Mera juga disebut sebagai Ye Ye dalam pelbagai rekod dinasti China,yang diterjemah oleh penterjemah Inggeris sebagai 'Coconut Leaf'," Nari bercerita tentang Mera,puteri Funan yang menurunkan bangsa Khmer.

"Mayang Mengurai..."

"Apa kamu kata?" Nari menyoal.

Saya menarik nafas panjang.Gadis Khmer itu merenung saya menanti jawapan.Pada zaman dahulu,ada seorang puteri dari Malayu yang memerintah pulau Kok Thlok,berjiran dengan raja-raja Cham purba.Ketika itu bangsa Khmer berada di utara,tepatnya di utara Laos sekarang.Namun begitu mereka belum lagi wujud sebagai 'Khmer'.Mereka digelar Chenla,atau Zhenla,lebih merupakan etnik-etnik selatan China.



Bersambung....







(Ikuti kisah Srikandi dengan rakan Khmernya,Nari berhadapan dengan seorang pemuda dari Thailand yang berdebat tentang sejarah Indochina,yang akan diupdate dalam ruangan yang sama)















~Malayu from Lords of The Sea Dragon

5 comments:

  1. assalamualaikum cik seri..saya berminat dan teruja dgn kajian cik seri...pengalaman saya sbg penuntut di negara sudan dulu telah menemukan saya dgn ramai penuntut dari seluruh africa..menakjubkan bahasa perututuran mereka mmg ada banyak persamaan dgn bahasa melayu sendiri..sy ambil contoh dr madagascar...kiraan mereka: satu ,dua,tiga,empat,lima...sepuluh(ruro)...mcm pelikkan?...bunyi lebih kurang..belum lagi dgn org kenya yg gunakan perkataan untuk memakai sesuatu(terutama baju)..cameroon pula dgn pangilan kpd datuk iaitu..kalau di indonesia datuk(kakek)..
    subhanallah....hebat...

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum cik seri..saya,asyikin radz.. berminat dan teruja dgn kajian cik seri...pengalaman saya sbg penuntut di negara sudan dulu telah menemukan saya dgn ramai penuntut dari seluruh africa..menakjubkan bahasa perututuran mereka mmg ada banyak persamaan dgn bahasa melayu sendiri..sy ambil contoh dr madagascar...kiraan mereka: satu(to) ,dua(wa),tiga(ga),empat(pat),lima(ma)...sepuluh(ruro)...mcm pelikkan?...bunyi lebih kurang..belum lagi dgn org kenya yg gunakan perkataan(paka) untuk memakai sesuatu(terutama baju)..cameroon pula dgn pangilan (kakak)kpd datuk ..kalau di indonesia datuk(kakek)..
    subhanallah....hebat...

    ReplyDelete
  3. salam.. itulah namanya rumpun melayu polinesian.. dari madagascar hingga ke pulau easter.. dari taiwan hingga ke jawa...

    ReplyDelete
  4. sejarah kita telah digelapkan...kerana apa?? Kita memiliki tamaddun yang tinggi tetapi tidak disebarkan melalui sejarah..oh..kalaulah boleh buku sejarah kita dirombak lagi...kita belajar mengenai kerajaan kerajaan langkasuka dan sebagainya setakat tingkatan satu saja..padahal sejarah itulah yang membuktikan bahawa kita bukanlah negara baru

    ReplyDelete
  5. Adakah sebutan Melayu 'pulau Kok Thlok' adalah 'pulau Kat Teluk'.

    Hanya ingin tambah ilmu

    ReplyDelete